סובארו פורסטר מבחן שטח

הדור החמישי של סובארו פורסטר מציע מערכת X MODE עם זמן תגובה משופר ויכולת טובה יותר להתגבר על הצלבות. מערכת המתלים מגהצת ביעילות דרכי עפר משובשות. תנוחת הנהיגה מצוינת והמנוע - הפעם בנזין 2.5 ל' - מספק את הסחורה. פורסטר היא פשרה טובה בין כביש לשטח רך. אבל מי שלא מתכוון לנצל את יכולת השטח של הפורסטר, מוטב שיבחר חלופה זולה יותר בתצורה של 4X2.

מאת יואב קווה 18.02.19
https://www.youtube.com/watch?v=4HVhGyNGxVE
https://www.youtube.com/watch?v=4HVhGyNGxVE

היא התחילה את חייה בתור מכונית סטיישן, נמוכה למדי, אפורה. האנשים שברחוב לא טרחו אפילו לסובב לעברה את הראש.
אבל המבינים הבינו.
הם ידעו שסובארו פורסטר, מתחת לגלימת הנזירים, היא מכונית נהדרת.
למה נהדרת? כי היא ידעה לגהץ כבישים משובשים ודרכי עפר במהירות וביציבות של אף רכב אחר, כי היא הצטיינה בבוץ, חול ושלג. כי אפילו בשטחים טכניים היא הייתה לא רעה – כן, פורסטר דור ראשון (1997-2002), תחת הידיים הנכונות, ידעה לטפס לסרטבא וגם למוחרקה.

הקונספט הזה עבד נהדר בשווייץ. פורסטר במשך שנים הייתה אחת המכוניות הנמכרות ביותר בשווייץ. השוויצרים כמו השוויצרים הם בני אדם מאוד תכליתיים. לא צריכים SHOW OFF. מחפשים רכב עמיד שיודע להתקדם היטב בשלג – פורסטר ענה היטב על הדרישה הזאת.
השנים חלפו. פורסטר דור 2 שהיה דומה חיצונית ל-1 שווק בשנים 2002-2007. דור 3 (2008 עד 2012) הפך פתאום גבוה יותר, SUV למראה. וגם כך הדור הרביעי (2013-2018).
כנראה שלסובארו לא הייתה ברירה. צניעות זה נחמד אבל העולם (החלק העשיר שלו לפחות) רוצה לנקר עיניים.

מצוינת בכביש // צילום: רונן טופלברג

השנה היא 2019 והנה בא דור 5. כצפוי היא גדולה יותר, מרשימה יותר, מוחצנת יותר. הוסיפו לה כמה ס"מ בארוך וברוחב ומה שיותר חשוב 3 ס"מ בבסיס הגלגלים – וזה אומר יותר מרחב מחיה לנוסעים.
פורסטר החדשה, שימו אחת כזאת ליד הישנות, היא בריה הרבה יותר נוצצת. ועדיין, בהשוואה ליונדאי טוסון או טויוטה ראב4 היא מופנמת. ככה זה אצל סובארו. עד שהם מזיזים את עצמם ועושים צעד קדימה, האחרים עשו כבר שלושה. זה ניכר בעיצוב החיצוני ולא פחות מכך בפנימי. יש אמנם שלושה מסכים שונים אבל ערב רב מיושן למדי של כפתורים.
פורסטר מציעה מערכות בטיחות שבעיני הן חיוניות: בקרת שיוט עם בלימה אוטונומית ושמירה על נתיב. המערכות האלה מופעלות בעזרת שתי מצלמות ובשפה של סובארו זה נקרא Eye Sight.

סובארו פורסטר

מגהצת שבילים

פרק השטח נפתח בשבילים. יכולת הגיהוץ של פורסטר נשארה, תודה לאל, מצוינת. גם עם הסט המקורי של קפיצים-בולמים מצליחה פורסטר להישאר מאוזנת ושלווה במהירות גבוהה בדרכי עפר משובשות.
בשטח טכני הפתעה. לטובה. הדור החדש מצויד (סטנדרט בכל הגרסאות) במערכת X-MODE שלא רק דואגת לבלימה אוטומטית בירידה תלולה אלא גם (וזה חשוב יותר) מייצרת אחיזה במצבי הצלבה. מדובר למעשה במערכת בקרת משיכה לשטח (Traction Control) שקיימת בכל דגמי הרכב המקבילים. השיפור בפורסטר החדשה מתבטא בזמן תגובה קצר יותר. המערכת נכנסת לפעולה מוקדם יותר בהשוואה לדורות הקודמים של פורסטר ובנוסף תיבת ההילוכים הרציפה (מה לעשות, חיסכון בדלק ובזיהום הם הכרחיים) מצליחה להחזיק מעמד ולהעביר כוח אלא הגלגלים. בדור הקודם היינו עדים לתופעה שהתיבה מחליקה והמומנט פשוט לא מגיע לגלגלים. כאן זה קורה פחות וזהו שיפור חשוב עבור חובבי השטח שבינינו (ומי שלא חובב שטח בינינו, שיקום).

סובארו פורסטר שטח

מהלך מתלה קצר

פורסטר היה ונשאר אחד מרכבי הכביש-שטח הרכים (ללא הילוך "כוח") הטובים ביותר. רמת העבירות שלו תאפשר לכם להשתתף בקלות בטיולים לצפון מדבר יהודה והמרסבא ועם קצת יותר ניסיון בנהיגה (ואומץ) גם בטיולים מורכבים יותר למשל לבקעת הירדן ההררית. המקומות בהם הפורסטר ניאלץ להרים ידיים הם דרכים סלעיות תלולות שמחייבות זחילה ולא מאפשרות התקדמות בתנופה. במקומות כאלה, בשלב מסוים, גם פורסטר החדש יתקע.
הצמיגים המקוריים הם צמיגי כביש בעלי סוליה שטוחה ופרופיל עדין. צריך לדעת שהצמיגים האלה צפויים להיקרע בשטח סלעי. הם גם אלרגיים לבוץ או משטחי סלע חלקים. אפשר למצוא צמיגי AT נורמליים אבל עלולה להתעורר בעיה עם קוד המהירות החוקי לדגם.
מה לגבי הגבהות? החוק מתיר לנו הגבהה של שני אינץ (5 ס"מ) אלא שהגבהה כאת עלולה לפגוע בכיול של מערכת הבטיחות המקורית ה-EysSight ובינתיים אין לזה פתרון מניח את הדעת.

פלטפורמה חדשה. תוספת של 3 ס"מ לבסיס הגלגלים

תנוחת הנהיגה היא כצפוי מצוינת. זה אומר מכסה מנוע נמוך (הקרדיט למנוע בתצורת בוקסר) וישיבה גבוהה. כך מתקבל שדה ראיה טוב ופחות שטח מת מלפנים. זה תורם לא רק להרגשה אוורירית אלא גם לבטיחות בנהיגה מהירה.
עכשיו למנוע. כוחות סוס הם כוחות סוס אבל איכשהו בכל הדגמים האטמוספריים של סובארו (להבדיל מדגמי הטורבו) נדמה שהסוסים שלהם קצת יותר צנומים. דווקא פורסטר דור ראשון, במחצית השנייה של שנות ה-90, הציע ביצועים יפים ביחס למתחרים. אבל ככל שעבר הזמן נדמה שסובארו עמדו במקום ביחס למנועים של המתחרים.
מה עושים? מגדילים בשקל תשעים. כלומר נפח 2.5 ליטרים במקום 2.0 ליטרים. ההספק תפח מ-150 כ"ס ל-182 כ"ס. 24.3 קג"מ לעונת 20 קג"מ. תיבת ההילוכים הרציפה מעניקה תחושה "אמיתית" יותר מבעבר – כמעט כמו תיבה פלנטרית מסורתית, כלומר פחות תחושה של החלקה מסטיקית מתסכלת.
מערכות הבטיחות עובדות היטב. בקרת השיוט האדפטיבית מתפקדת למופת גם בזחילת פקקים – כלומר לא צריך לעייף את רגל ימין גז-ברקס-גז-ברקס אלא מקסימום לגעת עם האצבע הקטנה בכפתור שהעל ההגה והרכב יחזור לנסיעה גם אחרי עצירה מוחלטת בפקק.

פורסטר משווק בשתי גרסאות: הרמה הבסיסית נקראת X ומחירה הוא 180 אלף שקל. רמת גימור זו מכילה בקרת אקלים מפוצלת, מפתח חכם, מושב נהג חשמלי, בקרת שיוט, שתי כניסות USB, חלונות כהים מאחור, חישוקי סגסוגת ״17, מערכת מולטימדיה מקורית ״6.5 עם הרחבה לאפל קאר-פליי, תאורה ראשית LED ועוד. גרסת הספורט יקרה ב-20,000 שקל (200 אלף) ומציעה בנוסף גם חלון גג פנורמי, פתחי מיזוג מאחור, דלת תא מטען חשמלית ועוד.
לסיכום. יש דגמים מתחרים חתיכים יותר, נוצצים יותר ובוודאי זולים יותר. אבל אם אתם מחפשים רכב כביש-שטח רך 4X4 ומתכוונים באמת לצאת איתו לטיולים, פורסטר הוא בחירה מוצלחת ביותר.

פורסטר – הציונים של יואב קווה:
כביש: ציון 4.5 מתוך 5
שטח: ציון 3.5 מתוך 5

 

לחוות דעת נוספות בשטח – מאת יואב קווה:

פולקסווגן אמארוק

יונדאי סנטה פה

דאצ'יה דאסטר אוטומטית

טויוטה לנדקרוזר 2003-2009

איסוזו טרופר

מיצובישי פאג'רו Q 

מיצובישי פאג'רו BK דקאר פרו

סוזוקי ג'ימני

דייהטסו טריוס

ג'יפ גרנד צ'רוקי WK

טויוטה לנדקרוזר נגד ג'יפ גרנד צ'רוקי

מיצובישי האנטר

סקודה קודיאק

טויוטה לנדקרוזר 2018

ג'יפ רנגלר רוביקון JL