מבחן שטח – רנגלר רוביקון JL

מאת יואב קווה 22.10.18

בלוג כותרת יואב קווה

יוסטון, יש לנו בעיה. החיוך המטופש שמרוח על הפרצוף שלי מסרב לרדת. ניסיתי לחשוב על דברים עצובים וכואבים מההיסטוריה של העם היהודי וגם מהילדות שלי בירושלים, אבל החיוך הדבילי הזה מסרב להימחק.
בכל אשם הרכב הזה, הישן-חדש הזה.

ישן (או מיושן) כי הוא מבוסס על שלדת סולם עם שני סרנים חיים, ממש כמו פעם (וכמו סוזוקי ג'ימני). חדש כי מדובר בדור החדש של רנגלר, להלן JL, שהושק כבר בארצות הברית ויגיע רשמית לארץ בתחילת 2019.
JL החליף את JK (2006-2018) שהחליף את TJ (2006-1996) שהחליף את YJ (1986-1995).
כלומר מדובר בדור רביעי בשושלת.
ויש כמה חידושים מעניינים. למשל מתחת למכסה: מנוע בנזין טורבו, 4 צילינדרים, בנפח 2.0 ליטרים עם 272 כ"ס ו-40 קג"מ. או לחלופין דיזל 2.2 ליטרים עם 200 כ"ס ו-45 קג"מ. שני החדשים ישווקו לצד המנוע בדור היוצא, בנזין 6 צילינדרים, 3.6 ליטרים ("פנטסטאר").
רכב המבחן שלנו, יבוא אישי מארצות הברית (תודה רבה למאיר!) הכיל את המנוע המיושן יותר.

ג'יפ רנגלר רוביקון JL

 

אלא שנהיגה במקביל ברנגלר רוביקון JK הוכיחה שאין דין 3.6 JL כדין 3.6 JK. שני המנועים מגיבים אחרת בשני הכלים. הדגם החדש יותר מציע תגובת דוושה מדויקת וקריספית הרבה יותר. זוהי תוצאה של שיפורים אלקטרוניים ותיבה אוטומטית חדשה בת 8 מהירויות.
הארכיטקטורה של העברת הכוח נותרה ללא שינוי: הנעה אחורית בכביש, 4X4 בשטח (ללא דיפרנציאל מרכזי) או 4X4 ביחס העברה נמוך (LOW). ומכיוון ששמנו את היד על גרסת רוביקון אז הרכב מכיל גם נעילה דיפרנציאל אחורית או קדמית+אחורית מקורית וגם ניתוק מוט מייצב.
רכב המבחן נעול צמיגי 33" מקוריים פלוס הגבהה של 3 אינץ". אנחנו מורידים אוויר ל-25 PSI ומתחילים לטפס.
גם בלי להיעזר בנעילות, לא מתקשה JL לטפל באלגנטיות במעלות הנגמ"שים בבן שמן – למרות הפודרה של סוף הקיץ. העברת הכוח נקיה ללא רבב. הרכב הזה מרשים.
האם הדור היוצא, JK, יטפס באותה קלות? התשובה היא "עקרונית, כן". אין הבדל דרמטי ביכולת השטח. ההבדל הוא באווירה ובסגנון. JL החדש נותן תחושה של רכב יותר מהודק ומודרני. JK, בהשוואה, הוא מרושל, רך, שנדמה כאילו סובל מכמה חופשים מיותרים במכלולים.
בתחושה הזאת מתקבלת בעיקר בנהיגה מהירה על דרכי עפר ובוודאי בכביש.

ג'יפ רנגלר רוביקון JL סביבת נהג

 

ההישג של JL החדש הוא, לראשונה, רנגלר עם יכולת כביש משביעת רצון ובלי להקריב את יכולת השטח. היכולת הזאת מופיעה יחד – כצפוי – עם סביבת נהג חדשה, אופנתית והרבה יותר נעימה. רנגלר החדש נראה סוף סוף כמו כלי רכב שאפשר לקחת לנסיעה לאילת – גם בכביש – ובלי לשפוך בדרך את הלאגר (של הנהג).
בסיס הגלגלים הוארך ב-10 ס"מ משמעותיים וזה אומר שיפור במרחב הפנים של הנוסעים, ביציבות במהירות נסיעה גבוהה וגם בנוחות הנסיעה.
אה, כן, גם העיצוב השתנה קצת. לא תטעו לחשוב שלא מדובר ברנגלר – אותה שבכת גריל עם אותם שבעה חריצים אנכיים. אלא שיש טאצ' מודרני ושוב, יותר מהודק. למשל זווית הטיה גדולה יותר לשמשה הקדמית, למשל יחידות איתות / תאורה מסוג לד שמשולבות בכנפונים הקדמיים.
בג'יפ רנגלר, כמו בג'יפ רנגלר, פעמים רבות הרכב המקורי הוא רק ההתחלה ורשימת השיפורים היא אינסופית. עבור ה-JL, עוד לפני שיצא אל אוויר העולם, כבר חיכתה רשימה ארוכה של אביזרים ושיפורים.
ועכשיו צריך רק לחכות. ברבעון הראשון של 2019 הוא אמור לנחות אצלנו. המחיר עוד לא נקבע אבל אל תצפו שיהיה זול מהדור היוצא.
לסיכום: רכב הכביש-שטח לשטח הכי טוב מהניילונים קפץ קדימה בזמן.
תודה לבעלים של ה-JL רוביקון, מאיר כהן. תודה לעודד גיל – רוביקון JK.