טיפ נהיגת שטח: מה הבעיה של צמיגים בחתך נמוך

צו האופנה מכתיב חישוקים גדולים וצמיגים נמוכי חתך. למה זה רע כל כך בשטח ומה אפשר בכל זאת לעשות?

07.05.23
SEAT ATECA (1) סיאט אטקה

סיאט אטקה 4X4. חישוקי 19 אינץ' וצמיגים בחתך נמוך במיוחד. מה עושים בשטח אמיתי?

8 מתוך 10 תקלות ותקיעות בשטח, קשורות בצמיגים ובעיקר בנקרים ("פנצ'רים").
צריך להבין שהלחץ על הצמיגים הוא עצום. שטח המגע עם הקרקע הוא מצומצם למדי– לעיתים לא הרבה יותר משטח של כף רגל – ודרכו צריך הצמיג להעביר את כוח המנוע, פעולות ההיגוי והפניה וכמובן כוחות הבלימה. הצמיג נושא את משקל הרכב ודואג לנוחות הנסיעה. הצמיג דורך על אבנים וסלעים, משתכשך בבוץ ובחול, מתמודד עם קפיצות וטלטלות. הוא עושה את זה לאורך עשרות אלפי קילומטרים, במהירויות גבוהות ובתנאי חום קשים. הוא צריך להיות גמיש אבל קשיח, לספק אחיזה אבל גם להאריך חיים ולא להיקרע.

צמיג AT קרוע לגזרים

צמיג AT קרוע לגזרים. דיסקברי3

מיצובישי פאג'רו Q (עד מודל 2000) צויד בחישוקים בקוטר 15 אינץ'. מיצובישי פאג'רו החדשים מצוידים בחישוקים של 18 אינץ'. לנדרובר דיסקברי 4 כבר טיפס לחישוקי 19 אינץ' ובפורד אקספלורר 4X4 תמצאו חישוקים בקוטר 20 אינץ'. 
החישוקים הגדולים מכתיבים צמיגים בחתך נמוך – חתך 60, 55 ואפילו 50.

להדרכת נהיגה עם יואב קווה, לחצו כאן >> קורס נהיגת שטח

התוצאה הויזואלית נהדרת: חישוק סגסוגת נוצץ מעוצב למשעי ומעט מאוד גומי שחור. צמיגי נמוכי חתך הם בהחלט צו האופנה. סיאט אטקה החדשה, התאומה הספרדיה של פולקסווגן טיגואן, מתנהלת בחלק מהגרסאות על חישוקי 19 אינץ'. האם אפשר לרדת עם צמיגים כאלה לשטח אמיתי?

 SEAT ATECA (1) סיאט אטקה

החתך הנמוך של הצמיג פירושו דופן צרה. אם ננסה להוריד אוויר בצמיגים כאלה נגלה ששטח הפנים – שטח המגע של הצמיג בקרקע – כמעט לא גדל. גרוע מכך: צמיגים אלה מלכתחילה לא מכילים הרבה אוויר ואם נקיז מהם אוויר, אפילו רק 20% מלחץ הניפוח הקיים, לא יהיה מה שיחצוץ בין הצמיג לחישוק המתכת, לא תהיה שכבת הגנה והצמיג יהיה חשוף לצביטות וחתכים. בנוסף החישוק עצמו עלול להיסדק ולהישבר (צמיגים נמוכי חתך מורכבים בדרך כלל על חישוקי סגסוגת אופנתיים, מה שקרוי בטעות "ג'נטים מגנזים". בתגובה למכה, החישוקים האלה, להבדיל מחישוקי פח רגילים, לא מתעקמים אלא פשוט נסדקים ונשברים).

אז מה עושים? אם יש לכם רכב כביש-שטח חדש עם צמיגים נמוכי חתך ואתם נוהגים לטייל בשטח, נסו להחליף לחישוקים בקוטר קטן יותר עם צמיגים בחתך גבוה יותר. זה עשוי להיות צעד חכם וחוקי – היצרן מתיר בדרך כלל מידה שונה, בתנאי שהקוטר הכולל של חישוק פלוס צמיג לא השתנה. מבחינת לחץ ניפוח – אל תורידו אוויר כלל. לעיתים אפילו כדאי להוסיף (!) אוויר בכניסה לשטח . זה אולי פוגע בנוחות אבל מוכיח את עצמו מבחינת עמידות לקרעים ושמירה על הארנק.

צמיג שטח מלא MT

צמיג בחתך גבוה, כמו פעם  / צילום: WIKI

רוצים לקרוא עוד?

הטקסט לקוח מתוך הספר "4X4 המדריך השלם" מאת יואב קווה 

"המדריך השלם לנהיגת שטח" מהדורה שניה יואב קווה

לרכישת הספר במהדורה מודפסת >>

לרכישת הספר במהדורה דיגיטלית >> 

 

לקריאה נוספת: לחץ ניפוח אוויר בצמיגי שטח

טיפים נוספים בנהיגת שטח:

נהיגת חול

מתי לנעול את הדיפרנציאל המרכזי?

מתי לנתק את בקרת היציבות האלקטרונית?

איך לנהוג בבוץ – המדריך לנהיגת בוץ

כיצד לחצות שלוליות עמוקות בשטח

חוק המינימום  – הכי לאט שאפשר

מרווח הגחון – קובע?

מכוון חיצוני – ג'יפים

הייליפט – כן או לא?

הצלבות – איך לצאת מהצלבה. כל השיטות