טיפ נהיגה: ניתוק ESP בשטח – מתי לוחצים על הכפתור הזה?

בכביש היא חיונית ומצילת חיים. בשטח היא עלולה להפריע. מתי יש לנתק את בקרת היציבות האלקטרונית?





לחיצה על הכפתור שבתמונה מבטלת את פעולתה של בקרת היציבות האלקטרונית – ESP או ESC.
אבל אולי כדאי להתחיל בכמה מילות הסבר – מהי בכלל בקרת יציבות אלקטרונית.

כפתור לניתוק בקרת יציבות אלקטרונית בסוזוקי ויטארה

ניתוק בקרת יציבות אלקטרונית בסוזוקי ויטארה

אלפי אנשים חייבים את חייהם להמצאה הזאת. אומרים שזו ההמצאה הבטיחותית החשובה ביותר מאז חגורת הבטיחות. תפקידה של בקרת היציבות האלקטרונית הוא למנוע איבוד שליטה והחלקה של הרכב. המערכת שמחוברת ל-ABS ולמספר חיישנים נוספים, כולל חיישני תאוצה צדית, מסוגלת להשוות את כיוון הנסיעה בפועל של הרכב לזה שאליו מצביע ההגה וכך יודעת להסיק אם מתרחשת החלקה.
במקרה שהמערכת מזהה החלקה, היא מתערבת בפעולת הרכב: א. היא עשויה לנתק את מערכת ההצתה או להפחית את כוח המנוע ובכך להאט את הרכב. ב. היא בולמת על דעת עצמה – בלי שהנהג יעשה שום פעולה – גלגלים מסוימים בפינות. הבלימה של גלגלים מסוימים בפינות יוצרת ציר שעליו המכונית עשויה לפנות חזרה לנתיב המתוכנן או לפחות לקטוע באיבה את ההחלקה.
אז למה בכלל לנתק את בקרת היציבות האלקטרונית?
בכביש היא חיונית ומצילת חיים. בשטח היא עלולה להפריע. חלק מנהיגת השטח שלנו מתבצע בקרקע עם אחיזה נמוכה, למשל חול, דרדרת, בוץ. בתנאים כאלה החלקת צמיגים היא חלק בלתי נפרד מהמשחק. אי אפשר לנהוג בדיונות, בבוץ או בדרדרת בלי שצמיגים יחליקו. ההחלקות האלה הן בדרך כלל קטנות ולא מסוכנות. אלא שהן גורמות למערכת להיכנס לפעולה ואז מתרחשת האטה ואף בלימה של הרכב. כשאנחנו מסתערים על דיונה, אגן בוץ או עלייה דרדרתית הדבר האחרון שאנחנו רוצים הוא בלימה והאטה. הרי כל האטה עלולה לגרום לכך שהרכב שלנו ייתקע באמצע. מכאן שמערכת בקרת היציבות האלקטרונית מיותרת ואף מזיקה בתנאי שטח חלקלק.