שבעה מיתוסים בנהיגת שטח

מיגון גחון - באמת הכרחי? מה שלא הולך בכוח יילך בעוד יותר כוח? ולמה כולם שמים יד על החלון? שבעה מיתוסים שבאמת הגיע הזמן לנפץ





סוזוקי ג'ימני 4X4

סוזוקי ג'ימני בנחל פרצים עליון



1.  כוח

הסלוגן הוא "מה שלא הולך בכוח, הולך בעוד יותר כוח". ויש כאלה שמוסיפים – "מה שלא הולך בעוד יותר כוח, הולך באלימות". זה נשמע יפה, אבל זה בדרך כלל לא נכון. כשאנחנו רוצים לצלוח שטח קשה, למשל עלייה מסולעת, הבעייה היא לא מחסור בכוח מנוע. הסתכלו בסוזוקי סמוראי וממשיכו סוזוקי ג'ימני. הם מטיילים על הגבעות וההרים כמו עיזים. כמעט כלום לא עוצר אותם וזאת למרות שמתחת למכסה שלהם פועם מנוע קטן וחלש.

למעט מקרים מסוימים של חול, בוץ ודרדרת – הבעיה היא לא מחסור בכוח מנוע. מה שקובע זו האחיזה של הצמיגים בקרקע. האחיזה הזאת מושפעת מהרבה גורמים – השטח עצמו, סגנון הנהיגה ומכלולים רבים ברכב עצמו – צמיגים, מתלים, דיפרנציאלים, סרנים ויחסי העברה.

 2. קצב

שיירות הגמלים של שבטי הנבטים עשו את דרכן לפני 2,000 שנה מדרום תימן לנמל עזה בקצב של כ-35 ק"מ ביום. למעשה, הקצב הזה לא השתנה עד היום. בטיול משפחתי ברכבי שטח עוברים בממוצע 35 ק"מ.

ניסיון להספיק לגמוא למרחקים גדולים יותר ולהגיע להרבה מקומות פירושו נסיעה בקצב מהיר. נהיגה מהירה מביאה איתה טלטולים עצבניים של הרכב. היא לא נעימה לנוסעים, מתישה את הילדים ועלולה לפגוע במכלולים של הרכב ובמיוחד בגחון ובצמיגים.

עדיף לנסוע בנחת, להינות מהדרך והנופים, לעצור להפסקות רבות.

3. מרווח גחון

יבואן הרכב מתגאה בפרסומת  "מרווח גחון ענק של 22 ס"מ". מה זה אומר? זה אומר שהרווח בין הנקודה הכי נמוכה בגחון הרכב לבין הקרקע הוא 22 ס"מ. נשמע מרשים אבל בפועל די חסר משמעות. כשהרכב נמצא בתנועה, ובמיוחד בשטח קשה, הוא מתנדנד מעלה-מטה. הקפיצים ובולמי הזעזועים של הרכב נפתחים ונסגרים ומרווח הגחון כל הזמן משתנה: פעם הוא 22 ס"מ ופעם...

עלייך להיות רשום כדי לצפות
בהמשך הכתבה