חמישה טיפים מנצחים לנהיגת שטח

בלי פחד, לא בכוח ואם נתקעים אז לשתות תה. חמישה טיפים שיעזרו לכם לשמור על הרכב שלכם בנהיגת שטח






טיפים לנהיגת שטח – לקריאה נוספת >>

להדרכת נהיגה עם יואב קווה, לחצו כאן >> קורס נהיגת שטח

טיפים נוספים בנהיגת שטח:

מתי לנעול את הדיפרנציאל המרכזי?

מתי לנתק את בקרת היציבות האלקטרונית?

איך לנהוג בבוץ – המדריך לנהיגת בוץ

כיצד לחצות שלוליות עמוקות בשטח

חוק המינימום  – הכי לאט שאפשר

מרווח הגחון – קובע?

מכוון חיצוני – ג'יפים

הייליפט – כן או לא?

הצלבות – איך לצאת מהצלבה. כל השיטות

 

1. לא בכוח

הפתגם "מה שלא הולך בכוח, הולך בעוד יותר כוח" מתאים לחיילים צעירים ביחידת סיור. הוא לא מתאים לרכבי כביש-שטח שאמורים אחרי יום טיול לשרת אותנו בנסיעות כביש. ברוב המקרים רכב השטח נתקע בגלל היעדר אחיזה בין הצמיגים לקרקע ולא בגלל היעדר כוח. אם תתנו יותר גז, הגלגלים יפרפרו יותר במקום. זה יעשה הרבה אבק, רעש וצלצולים, זה יפגע בצמיגים, זה יחפור בורות בשטח אבל זה לא יועיל הרבה להתקדמותו.

דייהטסו טריוס מעלה יאיר

דייהטסו טריוס מטפס את מעלה יאיר. צילום: ניר כפרי

2. גז קבוע

המפתח הוא לשמור על מומנטום. הנהג צריך לדאוג לכך שהרכב יימצא בתנועה קבועה מתמדת. הפטנט הוא "גז קבוע" – ללחוץ כל הזמן על דוושת הדלק, לחיצה מינימאלית וקבועה. הקושי הוא מנטלי. לפעמים הדרך מאוד משובשת, תלולה ומפחידה. הנהג חושש, הנהג מהסס, הנהג לא לוחץ לחיצה רצופה על הדוושה. בקיצור, סוויץ' קטן במוח והרכב עובר הכל. או כמעט הכל..

3. לאט לאט

נהיגה מהירה מדי לא משיגה כלום. הרכב מטלטל ומקפץ, מרווח הגחון מתקצר, הרכב עלול לחטוף מכות ולהיפגע, הנוסעים סובלים. עדיף לנסוע לאט. העניין הוא שלא תמיד אפשר לנסוע לאט. לפעמים לאט פירושו תקיעה במקום. לפעמים אין ברירה וצריך לנסוע מהר – במיוחד אם הרכב לא מצויד בצמיגים טובים, במהלך מתלה ראוי, בהילוכי כוח, בנעילות דיפרנציאל וכו'. במקרים כאלה, כשלרשותנו עומד רכב כביש-שטח רך ועלינו לטפס שיפוע דרדרתי, עלינו לשמור על תנופה חזקה.

לקורס נהיגה עם יואב קווה >> קורס נהיגת שטח

4. ואם נתקעים (א')

נתקעתם במעלה הבקתה השרופה בהר חורשן או במעלה תלול אחר? בבקשה אל תנסו להמשיך לטפס. עדיף לוותר. גם אם יש קהל של צופים. גם אם מישהו ישרוק בוז. מה עלול לקרות אם בכל זאת תתעקשו להראות לכולם מי הגבר? בגלל שהאחיזה של הגלגלים האחוריים גבוהה יותר (יש עליהם יותר משקל), הרכב עלול להיזרק הצידה ולהיקלע לשיפוע צד ומכאן אלוהים יעזור.

בקיצור, אם נתקעתם שלבו להילוך אחורי וגלשו בחזרה למטה בקו ישר, כלומר בניצב לשיפוע – המטרה, שוב, היא לא להיקלע לשיפוע צד.

ערכת קפה בשטח

פסק זמן עוזר לחשוב בבהירות. הפסקת קפה בשטח

5. ואם נתקעים (ב')

הרכב יושב על הגחון, הרכב נכנס להצלבה קשה, הרכב תקוע. מה לעשות? דבר ראשון כדאי לשתות תה.

שתו תה גם אם אתם לא צמאים, שתו תה גם אם אתם מטר מהבית (בדרך כלל נתקעים מטר מהבית), גם אם נדמה לכם שצ'יקצ'ק אתם פותרים את הבעיה. שתו תה ורק אז חיזרו להגה.

התה או הקפה הוא פסק זמן שמאפשר קצת להירגע ואז לתכנן בראש צלול את החילוץ.

רוצים לקרוא עוד?
הטקסט לקוח מתוך הספר "4X4 המדריך השלם". 

לפרטים נוספים על הספר ולהזמנת הספר >> לחצו כאן

טיפים לנהיגת שטח – לקריאה נוספת >>

חמישה טיפים מנצחים לנהיגת שטח

טיפים לנהיגת בחול

שבעה מיתוסים בנהיגת שטח

מתי לנעול את הדיפרנציאל המרכזי?

מתי לנתק את בקרת היציבות האלקטרונית?

איך לנהוג בבוץ – המדריך לנהיגת בוץ

חוק המינימום  – הכי לאט שאפשר

מרווח הגחון – קובע?

מכוון חיצוני – ג'יפים

לקורס נהיגה עם יואב קווה >> קורס נהיגת שטח

קורס נהיגה עם יואב קווה