4X4: מרווח הגחון קובע?

מה המשמעות האמיתית של מרווח גחון? ולמה, גם בנושא הזה, הגורם המשפיע ביותר הוא הנהג עצמו





מרווח הגחון שאתם מקבלים כאן, יצביע איש המכירות המלוקק על הרכב הנוצץ, הוא 23 ס"מ. "יש לו את מרווח הגחון הכי טוב בשוק. יותר טוב מכל המתחרים!".
והשאלה המתבקשת: מה בכלל המשמעות של מרווח הגחון? האם מרוווח הגחון קובע?

מרווח גחון

מרווח הגחון הוא המרחק בין הנקודה הכי נמוכה בגחון של הרכב לבין הקרקע. במכוניות נוסעים ("פרייבטים") מדובר ב-15-12 ס"מ. ברכבי כביש-שטח – 24-18 ס"מ.
הנתון של מרווח הגחון הוא נתון תיאורתי. ברגע שמתחילים לנהוג בשטח, מרווח הגחון משתנה. הוא משתנה בהתאם לשטח עצמו, בהתאם לרכב ולמתלים ובהתאם לנהיגה.
לסובארו XV יש מרווח גחון של 22 ס"מ ואילו לסוזוקי ג'ימני רק 19 ס"מ. מה זה אומר על יכולת השטח של שני הדגמים האלה?
בסובארו, שבנוי בתצורה של שלדה אחודה ומתלים נפרדים, הנקודה הכי נמוכה תהיה פחות או יותר זהה ורציפה לכל אורך הגחון. בג'ימני, שלדת סולם וסרנים חיים, הנקודה הנמוכה היא בית הדיפרנציאל ("הביצה של הדיפרנציאל").

ספר 4X4 יואב קווה באנר

הג'ימני בנוי בתצורה של סרנים חיים וברגע שאחד הגלגלים מטפס על אבן, הסרן עולה עם הגלגל, הנקודה של "הביצה" מתרחקת מהקרקע ומרווח הגחון גדל. לעומת זאת בסובארו XV או כל רכב אחר עם מתלים נפרדים הנקודה הנמוכה ביותר נשארת במקרה הטוב באותה גובה ובמקרה הרע אפילו מתקרבת לקרקע.
תצורת הרכב משפיעה על מרווח הגחון אבל מי שבאמת מחזיק את המפתח בנושא הזה הוא הנהג עצמו.
דבר ראשון: בחירת נתיב. בחירת נתיב חכמה מאפשרת לרכב לא לחכך את הגחון בקרקע ובאופן כללי להתנדנד פחות. אנחנו שואפים למקם את הגלגלים על מקומות גבוהים בשטח ולחפש רצף של אחיזה. זה אומר שלפעמים עלינו לחשוב מחוץ לקופסא ולא לנסוע דווקא איפה שכולם נוסעים בתוך הקוליסים, בתוך...

עלייך להיות רשום כדי לצפות
בהמשך הכתבה