טיפ נהיגה 4X4: חוק המינימום

סעו תמיד במהירות המינימלית ההכרחית כדי לצלוח את המכשול שניצב לפניכם. מה זה אומר תכל'ס? למה מינימום? למה לא לנסוע מהר ולגמור עם זה?





אנחנו לא מדברים על שכר מינימום, אנחנו מדברים על מהירות או מומנטום. והחוק הוא כזה: סעו תמיד במהירות המינימלית ההכרחית כדי לצלוח את המכשול שניצב לפניכם. מה זה אומר תכל'ס? אם יש לפני עליה תלולה, עלי לטפס אותה במהירות הכי נמוכה שתאפשר לי לעבור אותה בהצלחה. כנ"ל שטח חולי, בוצי או סלעי.

מעלה עשוש טויוטה לנדקרוזר קצר

מעלה עשוש וטויוטה לנדקרוזר 90 קצר. הסכנה: ציריה גזורה (המצולם טיפס בשלום)

למה מינימום? למה לא לנסוע מהר ולגמור עם זה?
אם אני מטפס עליה מהר מדי, השליטה שלי על הרכב נפגעת. הרכב עלול לאבד כיוון, לקפוץ, להחליק. במקרים מסוימים, בעיקר בטיפוס בשטח סלעי, הבולמים הקדמיים לא מצליחים להשתלט ולרסן את החלק הקדמי של הרכב, שקופץ באלימות מעלה – מטה. התוצאה, פעמים רבות, היא ציריה גזורה, שבר בדיפרנציאל וכדומה.
תנודות חזקות של הרכב פירושן גם הקטנה של מרווח הגחון. כל אבן או מדרגה יחטיפו מכה ועלולים לגרום נזק. כשנוהגים מהר מדי, נכנסים ללחץ, פוגעים הרכב ובשטח.

 

 

 

נקודה נוספת: מומנטום מוגזם פירושו ניסיון להעביר לקרקע יותר מדי כוח. לעולם אני לא יכול להעביר לקרקע יותר כוח מרמת האחיזה שעומדת לרשותי. כל ניסיון כזה יתבטא מייד בסחרור/פרפור צמיגים במקום. זוכרים את הציפור מהסרטים המצוירים (Road Runner), שמרוב מהירות היא עומדת במקום?
קחו בחשבון את הדבר הבא: עדיף להיתקע בגלל מחסור במהירות מאשר להיתקע בגלל עודף מהירות. תקיעה בגלל חוסר מהירות מסתיימת בדרך כלל בחילוץ פשוט. תקיעה בגלל עודף מהירות פירושה, פעמים רבות, חילוץ מורכב ו/או שברים ברכב.

איך יודעים מה המהירות המינימלית הדרושה כדי לצלוח את המכשול?
זה תלוי בשטח וברכב.
ככל שרמת האחיזה גבוהה יותר, כך צריך פחות מומנטום. אם מדובר בחול או בוץ, אין הרבה ברירה –חייבים לגייס תנופה ומהירות ולהסתכן. סלעים יבשים, גם אם הם ניצבים בשיפוע תלול...

עלייך להיות רשום כדי לצפות
בהמשך הכתבה