הייליפט – כן או לא?

הוא ירים את הרכב שלך לגובה והוא עלול לשבור לך את הלסת. יש כאלה שמאחסנים אותו על הגג ומשתמשים בו רק למטרות רושם. הייליפט - ציוד חובה או מיתוס מופרך?






יש לו צורה של בזנ"ט מחורר שלצידו ידית שחורה. הוא יושב על בסיס מלבני וצבוע בדרך כלל באדום.
כמו פריג'דר, וספה, לדרמן וג'יפ, גם הייליפט הפך לשם גנרי. יש מוצרים דומים וחיקויים שונים אבל ההייליפט המקורי, זה שמיוצר כמעט ללא שינוי כבר כמעט 100 שנה על ידי אותה חברה מאינדיאנה, הוא הדומיננטי בשוק. מחירו כ-700 שקל (יש אורכים שונים ומחירים שונים). 

איך להפעיל HIGHT LIFT

הייליפט בקורס מדריכי שטח של "שבילים 4X4" / צילומים: משה לב

האם אתם צריכים הייליפט? למה כן ומדוע לא?

בעד:
1. תזכו מיד בהילה של מקצועני שטח (גם אם לא תפעילו אותו לעולם).
2. הוא מסוגל להרים את הרכב בזמן קצר
3. הוא מסוגל להרים את הרכב לגובה רב
4. הוא יכול להרים רכב שתקוע על הגחון
5. הוא יכול לשמש כננת ידנית

נגד:
1. כלי מסוכן. בשימוש לא נכון הוא עלול לפצוע
2. הוא עלול למעוך את סף המרכב ולגרום נזק לדלתות
3. הוא כבד, מגושם ומסורבל. קשה לאחסן אותו
4. אם הוא מתעופף ברכב, בזמן התהפכות או התנגשות, הוא עלול להרוג
5. הוא יקר לרכישה ודורש תחזוקה מתמדת


הייליפט קיבל את הכינוי "widow maker “The– יוצר האלמנות או בקיצור "המאלמן". הסכנה העיקרית היא שידית ההרמה של ההיליפט תצא משליטה ותתחיל להשתולל מעלה – מטה ולחבוט בכל מה שעומד בדרכה. התופעה הזאת מתרחשת, אגב, דווקא בזמן הורדת הרכב.
כלל הבטיחות הראשון הוא לעולם לא להכניס את הפרצוף או חלק גוף אחר אל טווח התנועה של ידית ההרמה.
ההפעלה של הידית צריכה להיעשות מבחוץ ולא מבפנים.
אבל לפני שמדברים על בטיחות בהפעלה צריך לדבר על בטיחות אחסון.
הייליפט שמתעופף חופשי ברכב הוא סכנת מוות.

הייליפט היסטוריה

100 שנה וכלום (כמעט) לא השתנה

אז איפה שמים את הנבלה הזאת?
בשום אופן לא בצורה חופשית ברכב. בשום אופן לא זרוק בתא המטען. גם אם תניחו עליו הרבה ארגזים ומטען, ההייליפט, 15 ק"ג משקל עצמי, עלול לעוף ולפגוע. התהפכות קלה שהייתה נגמרת ללא שום פציעה, עלולה במקרה של הייליפט שאינו מעוגן להסתיים בטרגדיה.
שאלה נפוצה: האם לעגן את ההייליפט בפנים או בחוץ? יש כאלה שמקבעים אותו על הגגון. זה נראה טוב, ממש פרסומת לג'יפאי מקצוען שכולם יראו למרחוק, אבל זה מעלה את מרכז הכובד. יש כאלה ששמים אותו לצד הגלגל החלופי על הדלת האחורית – קצת פחות גבוה על עלול לגרום עומס מוגזם לצירים של הדלת. קחו בחשבון שהייליפט שחשוף לאבק, בוץ ולכלוך עלול להיתקע ומצריך ניקוי ותחזוקה תכופה. למקם את ההיליפט בתוך הרכב, מעוגן בברגים לרצפה, זה פתרון בטיחותי ונקי – אבל אף אחד לא רוצה לפרוק חצי באגאז' ברגע האמת, כשרכב תקוע בבוץ עמוק. בקיצור, אחסון ההייליפט דורש מחשבה והיערכות.

איך מפעילים הייליפט?

עזרים להייליפט
בסיס רחב/ מפזר לחץ – כדי שההייליפט לא ישקע בחול או בבוץ בזמן ההרמה. יש אביזר מקורי עשוי פלסטיק ואפשר לאלתר לוח מתכת או עץ. מחיר: 300-350 שקל. 
ליפט מייט (Lift Mate) – רצועות עם קרסים חזקים שמאפשרים להייליפט להתחבר לחישוק ולהרים באמצעותו את הרכב. הליפטייט הוא תוספת חשובה ביותר – הרכב עולה מייד ולא רק אחרי שהמתלה נפתח, הוא מאפשר להרים את כלי רכב שלא בהכרח מצוידים במדרגות צד מחוזקות. מחיר: 300-350 שקל. 
ומה עושים במקרה של פנצ'ר? אחרי שמרימים את הרכב מהגלגל המפונצ'ר, אפשר להחזיק את הרכב בעזרת בג'ק הרגיל, בעזרת לוחות עץ או בעזרת "רגל מוסך". 

שורה תחתונה
הוא מסורבל ומגושם. בהפעלה לא נכונה הוא מסוכן. ויחד עם זאת, הייליפט הוא כלי חילוץ חיוני לכל ג'יפאי רציני. להייליפט אין תחליף. 

 

 

להדרכת נהיגה עם יואב קווה, לחצו כאן >> קורס נהיגת שטח

טיפים נוספים בנהיגת שטח:

לחץ ניפוח אוויר בצמיגי שטח

נהיגת חול

מתי לנעול את הדיפרנציאל המרכזי?

מתי לנתק את בקרת היציבות האלקטרונית?

איך לנהוג בבוץ – המדריך לנהיגת בוץ

כיצד לחצות שלוליות עמוקות בשטח

חוק המינימום  – הכי לאט שאפשר

מרווח הגחון – קובע?

מכוון חיצוני – ג'יפים

הייליפט – כן או לא?

הצלבות – איך לצאת מהצלבה. כל השיטות