חמישה טיפים מנצחים לנהיגת שטח
בלי פחד, לא בכוח ואם נתקעים אז לשתות תה. חמישה טיפים שיעזרו לכם לשמור על הרכב שלכם (ועל עצמכם!) בנהיגת שטח
הפתגם "מה שלא הולך בכוח, הולך בעוד יותר כוח" מתאים לחיילים צעירים ביחידת סיור. הוא לא מתאים לרכבי כביש-שטח שאמורים אחרי יום טיול לשרת אותנו בנסיעות כביש. ברוב המקרים רכב השטח נתקע בגלל היעדר אחיזה בין הצמיגים לקרקע ולא בגלל היעדר כוח. אם תתנו יותר גז, הגלגלים יפרפרו יותר במקום. זה יעשה הרבה אבק, רעש וצלצולים, זה יפגע בצמיגים, זה יחפור בורות בשטח אבל בדרך כלל זה לא יועיל הרבה להתקדמות.
2. גז קבוע
המפתח הוא לשמור על מומנטום. הנהג צריך לדאוג לכך שהרכב יימצא בתנועה קבועה מתמדת. הפטנט הוא "גז קבוע" – ללחוץ כל הזמן על דוושת הדלק, לחיצה מינימאלית וקבועה. הקושי הוא מנטלי. לפעמים הדרך מאוד משובשת, תלולה ומפחידה. הנהג חושש, הנהג מהסס ולא לוחץ לחיצה רצופה על הדוושה. בקיצור, סוויץ' קטן במוח והרכב עובר הכל. או כמעט הכל…
להצטרפות לקבוצת וואטסאפ שקטה –
לקבלת עדכונים מהשטח – לחצו כאן >>
3. לאט לאט
נהיגה מהירה מדי לא משיגה כלום. הרכב מטלטל ומקפץ, מרווח הגחון מתקצר, הרכב עלול לחטוף מכות ולהיפגע. עדיף לנסוע לאט. העניין הוא שלא תמיד אפשר לנסוע לאט. לפעמים לאט פירושו תקיעה במקום. לפעמים אין ברירה וצריך לנסוע מהר – במיוחד אם הרכב לא מצויד בצמיגים טובים, במהלך מתלה ראוי, בהילוכי כוח, בנעילות דיפרנציאל וכו'. במקרים כאלה, כשלרשותנו עומד רכב כביש-שטח רך ועלינו לטפס שיפוע דרדרתי, חייבים לשמור על תנופה חזקה.
לקורס נהיגה עם יואב קווה >> קורס נהיגת שטח
4. ואם נתקעים (א')
נתקעתם במעלה עשוש בערבה? נתקעתם במעלה הבקתה השרופה בהר חורשן?
זינוק אגרסיבי בשיפוע תלול עלול להיגמר בשיפוע צד מסוכן.
הפתרון הנכון הוא לשלב להילוך אחורי ולגלוש בחזרה למטה בקו ישר.
להצטרפות לקבוצת וואטסאפ שקטה –
לקבלת עדכונים מהשטח – לחצו כאן >>
5. ואם נתקעים (ב')
הרכב יושב על הגחון, הרכב נכנס להצלבה קשה, הרכב תקוע. מה לעשות? דבר ראשון כדאי לשתות תה.
שתו תה גם אם אתם לא צמאים, שתו תה גם אם אתם מטר מהבית (בדרך כלל נתקעים מטר מהבית), גם אם נדמה לכם שצ'יקצ'ק אתם פותרים את הבעיה. שתו תה ורק אז חיזרו להגה.
התה או הקפה הוא פסק זמן שמאפשר קצת להירגע ואז לתכנן בראש צלול את החילוץ.
הטקסט לקוח מתוך הספר "4X4 המדריך השלם" מאת יואב קווה
לרכישת הספר במהדורה דיגיטלית >>
טיפים לנהיגת שטח – לקריאה נוספת >>
טיפים לנהיגת בחול
שבעה מיתוסים בנהיגת שטח
מתי לנעול את הדיפרנציאל המרכזי?
מתי לנתק את בקרת היציבות האלקטרונית?
איך לנהוג בבוץ – המדריך לנהיגת בוץ
לקורס נהיגה עם יואב קווה >> קורס נהיגת שטח
פולישוק דובי: תגובה לכתבה
שווה קריאה עוזר המון
kanyas: לחץ אוויר מתאים .
אני ממליץ לכל נהגי השטח תתרגלו להתאים את לחץ האוויר בצמיגים לתוואי השטח בו אתם נוהגים . בדיונות חול או נסיעה רציפה בחולות רצוי להוריד את לחץ האוויר בצמיגים ל-18 psi ובשטח סלעי בעיקר עם מדרגות סלע רצוי להוריד את לחץ האוויר בצמיג ל-22 psi לא לדאוג . לחץ אוויר נמוך בצמיג מאפשר אחיזה טובה ובטוחה יותר גם המפגש עם המדרגה יתרכך מעט ויאפשר טיפוס בטוח ונעים יותר . אני מודע לכך שלא כולם יסכימו איתי . נסו בעצמכם וכך תדעו את האמת . מומו קניאס