נהיגת לילה בשטח – כל הטיפים החשובים

כשהימים לוהטים יש פתרון - לצאת לטיולי לילה. כך תעשו את זה נכון ובטוח. כל הטיפים החשובים לנהיגת 4X4 בלילה

23.05.23

למי שטרם ניסה, טיול לילה הוא חוויה.
אל תוותרו על החוויה הזאת – אבל חשוב לאמץ כמה כללים חשובים:

נהיגת לילה השמש שוקעת

מומלץ להיכנס לשטח לפני שהשמש לגמרי שוקעת / צילום: איציק חולדאי

1. להתאים את הקצב
אין טעם לנסוע מהר בלילה. זה לא כיף ואפילו מסוכן.
קצב הנסיעה בלילה צריך להיות איטי פי שניים ואף יותר מהקצב ביום.
תתענגו על האיטיות, על החושך, השקט, האוויר.
ותעשו הרבה הפסקות..

נהיגת לילה בשטח

להכין ציר ניווט מדויק מראש / צילום: גדעון בוקסר

2. להיכנס לשטח לפני שהשמש שוקעת לגמרי
זה יעזור לכם בהתמצאות. לקבל את התחושה של השטח. זכרו שהניווט בלילה הרבה יותר מורכב. אומדן המרחקים משתבש ובחושך אפשר בקלות לפספס פניות. חייבים להיעזר במכשיר ניווט או אפליקציה ייעודית. לא מומלץ להיכנס לבד לשטח, בוודאי לא לאזור לא מוכר.

באנר המדריך השלם

3. בשמורות טבע אסורה הנסיעה בלילה. זה מפריע לבעלי החיים, שרוב הפעילות שלהם מתבצעת בלילה. אז אל תפריעו לחיות ואל תסתכנו בדו"ח יקר.

להדרכת נהיגה עם יואב קווה, לחצו כאן >> קורס נהיגת שטח

4. כל בור קטן, נראה כמו תהום
בלילה כל מדרגה זעירה או סלע קטן נראים גדולים ומפחידים. כל שקע באמצע השביל נראה כמו תהום. ממש צל הרים כהרים.
דרך עפר שביום עשויה להיחשב משעממת, בלילה תהיה מרתקת ולפעמים גם אתגרית. ובעניין עבירויות – בטיולי לילה אל תתפתו לדרכים עם מכשולים טכניים מורכבים.

5. עדיף לבחור מסלולים בדרגת קושי קלה יחסית
אורך המסלול חייב להיות קצר משמעותית בהשוואה למסלול יום. אם בטיול לאור יום אנחנו עושים 40-50 ק"מ אז בלילה אפשר להסתפק ב-15-20 ק"מ. זה נשמע מעט אבל בחושך זה די הרבה.

נהיגת לילה. חוצים את נחל שורק שנראה פתאום כמו נהר אימתני

הכל יותר חוויתי ומרשים. חציה של נחל שורק / צילום: איציק חולדאי

6. לא לקצר פניות
נהג רואה את אורות הרכב שלפניו, אבל עלול לא לראות ולא לקחת בחשבון את הפינה הפנימית העיוורת של הסיבוב ולכן מקצר קצת את הרדיוס של הסיבוב. הבא בתור יחתוך עוד כמה סנטימטרים ובסוף מישהו יעלה על סלע. הביאו בחשבון את זה והרחיבו מלאכותית את הרדיוסים.

 

7. בלילות ירח מלא
השטח שטוף באור בהיר. כל כך מואר, שאפשר לנסוע בלי אורות.
גם חצי ירח עוזר פלאים. העניין הוא כזה: במכוניות מודרניות אי אפשר לכבות לגמרי את הפנסים. רבים מהכלים המודרניים מצוידים בתאורת יום קבועה (DRL – קיצור של Daytime Running Lights) מסוג לד, שפשוט אי אפשר לכבות.
וחוץ מזה יש את אורות הבלם. כל לחיצה על דוושת הבלם, מדליקה מייד את האורות האדומים האלה, שבלילה הם לא סתם מסנוורים את הנהג הבא בשיירה, הם ממש מעוורים אותו לפרק זמן של כמה שניות ארוכות.

NIGHT DRIVING 2

העיניים רגישות לסינוורים ודורשות זמן התאוששות ארוך / צילום: איציק חולדאי

העיניים מתרגלות לחשיכה, האישונים מתרחבים ומופרש חלבון מיוחד שמסייע בראייה בחושך. אבל ברגע שנדלק פתאום אור בוהק כזה כמו של פנסי הבלימה, כל ההסתגלות לחושך מתנדפת ברגע.
בכלי רכב צבאיים יש כפתורי החשכה, שמבטלים גם את פעולת אור הבלם. בצבא נוהגים לכסות באיזולירבנד שחור ואטום את הנורות שבלוח המחוונים. הנהגים חובשים אמצעים לראיית לילה, שמגבירים את אור הכוכבים ומציגים את השטח בתצוגה ירקרקה שחורה.

צילום: תדהר הרפז

כלי רכב "אזרחיים" לא מצוידים במנגנוני ביטול אור בלם. פתרון חלקי הוא להשתדל לנסוע בקצב אחיד, עם כמה שפחות בלימות. אפשר להסיט את המבט הצדה ואפשר לשמור מרחק גדול יחסית. כמה גדול? זוהי דילמה. מצד אחד, אי אפשר ממש ללכת לאיבוד, היות שאורות כלי הרכב נשקפים למרחוק. מצד שני נהיגה צמודה בשיירה צפופה חוסכת מאמץ בחיפוש הנתיב הנכון. ההמלצה שלי: נסו את שתי הגישות ותראו מה מתאים לכם ביותר. זה, כמובן, גם עניין של תוואי השטח ומורכבות הניווט במסלול הטיול.

נהיגת לילה חציית מים

ואיך אפשר בלי מדורה קטנה.  צילום: איציק חולדאי.

באנר המדריך

להדרכת נהיגה עם יואב קווה, לחצו כאן >> קורס נהיגת שטח

טיפים נוספים מאת יואב קווה לנהיגת שטח:

נהיגת חול

מתי לנעול את הדיפרנציאל המרכזי?

מתי לנתק את בקרת היציבות האלקטרונית?

איך לנהוג בבוץ – המדריך לנהיגת בוץ

כיצד לחצות שלוליות עמוקות בשטח

חוק המינימום  – הכי לאט שאפשר

מרווח הגחון – קובע?

מכוון חיצוני – ג'יפים

הייליפט – כן או לא?

הצלבות – איך לצאת מהצלבה. כל השיטות