סקודה קודיאק – מבחן שטח

בכביש אין בכלל ספק - סקודה קודיאק הוא רכב מוצלח, נעים ונוח. השאלה המסקרנת - האם קודיאק מתאים לשטח ומה יכולת השטח האמיתית שלו?

07.11.17

המחזה הזה נעשה יותר ויותר נפוץ על הכבישים שלנו: רכב גדול, דמוי SUV, עם חרטום שמזכיר סקודה אוקטביה. כן, זוהי סקודה קודיאק ועבורנו הישראלים, שמחפשים תמיד את הדיל הטוב ביותר, היא עונה בדיוק על הצרכים.

תכנית הטיולים של שבילים 4X4 >> לחצו כאן

קודיאק מציע סגנון של "ג'יפ" עם מרחב פנים של מיניוואן. נוחות הנסיעה מצוינת. איכות הגימור טובה מאוד ורמת האבזור גבוהה. זהו רכב קל לנהיגה ובטוח מאוד. קודיאק מצוידת במלה האחרונה בתחום הבטיחות האקטיבית – כולל מנגנונים לבלימה אוטומטית במצבי חירום בכל מהירות בטווח של 5 קמ"ש ועד 160 קמ"ש.
קודיאק הוא סיפור הצלחה. רוב הכלים נמכרים אמנם בתצורה הזולה יותר של הנעה קדמית אולם חלקם משווק עם הנעה לכל הגלגלים.
השאלה המסקרנת ביותר – עד כמה קודיאק 4X4 באמת מתאים לשטח? האם בכלל אפשר להתייחס לקודיאק כאל רכב שטח ואם כן, לאלו מסלולים הוא מתאים?

סקודה קודיאק יואב קווה מבחן שטח

עיצוב סולידי ומכובד. סקודה קודיאק

גרסת הבסיס של קודיאק מצוידת במנוע בנזין בנפח 1.4 ליטר טורבו, 150 כ"ס. המנוע הזה מספק ביצועים סבירים אבל אל תצפו לקלילות ספורטיבית. המחיר הוא 175,000 שקל לגרסת הנעה קדמית בלבד. כדי לקבל 1.4 ל' עם הנעה לכל הגלגלים תשלמו 190,000 שקל. גרסת הדיזל 4X4 כבר נוסקת ל-234,000 שקל ואילו ה-2.0 ליטרים בנזין ברמת גימור "אקסקלוסיב" מגרדת את הרבע מיליון שקל.
זו גם הגרסה שקיבלנו למבחן.

הרכב מאובזר, כראוי למחיר, בנדיבות: חישוקי 19", ארבע מצלמות היקפיות, סייען חניה, מערכת סאונד משודרגת, דלת תא מטען נפתחת אוטומטית בנפנוף כף רגל מתחת לפגוש האחורי (למקרה שהידיים שלכם עמוסות קניות), ריפודי עור מלא וכמובן – כיוונון מושבים חשמלי, בקרת אקלים, פנסי חזית קסנון, מערכת מולטימדיה עם מסך 8" ועוד.

סקודה קודיאק ג'יפ

מומנטום, מומנטום, מומנטום. וגם זה לא תמיד עוזר

בהיבט הבטיחותי תמצאו כאן בקרת שיוט עם שמירת מרחק אוטומטית, בקרה אקטיבית נגד סטיה מנתיב, התרעה מפני רכב אחר בשטח המת של מראות הצד, התרעה מפני רכב שנכנס מהצד בנסיעה לאחור כולל בלימה אוטומטית, תשע כריות אוויר וכאמור בלימה אוטומטית במקרה סכנה במהירות עירונית ובינעירונית.

נכנסים לשטח

קודיאק 4X4 מתנהל רוב הזמן במצב של הנעה קדמית בלבד. במקרה הצורך מועבר כוח גם לגלגלים האחוריים. לא ניתן לשלוט בכך ולנהג לא ניתנת אפשרות לנעול את הדיפרנציאל האורכי – מרכזי.
בנהיגת שבילים מהירה מפגין קודיאק נוחות נסיעה טובה. ניתן לכוונן את הבולמים לאחד משלושה מצבים, החל ברך-נוח וכלה בספורטיבי-נוקשה.
לרשות הנהג יש כפתור OFF ROAD ועליו גרפיקה מרשימה של רכס הרים נישא. קצת מזכיר את כפתור ה-LOW בלנדרובר דיסקברי.
מה הכפתור הזה עושה בקודיאק? הוא לא נועל דיפרנציאלים ולא מעביר ל"הילוכי כוח" – את אלה לא תמצאו ברכב הזה.

מהלך מתלה קצרצר סקודה קודיאק

מהלך מתלה קצרצר

הכפתור הזה משנה את תגובת המנוע ללחיצה על דוושת המצערת – כך שתהיה מעודנת ורכה יותר. בנוסף הוא מכניס את בקרת המשיכה האלקטרונית (Traction Control) לפעולה מוקדם יותר וגם מכניס לפעולה בלימה אוטומטית של הרכב במורדות תלולים. אה, כן, הוא גם מציג על המסך את זווית הפניה של הגלגלים הקדמיים, את טמפרטורת השמן ואת טמפרטורת נוזל הקירור במצנן. 
התחלנו את בדיקת השטח במעבר תעלה. כלומר, חריץ קטן. סקודה קודיאק מציע מהלך מתלה מצומצם מלפנים ומאחור ולכן מניף בקלות גלגלים באוויר ונכנס במהרה להצלבה. כדי לצאת מההצלבה צריך להתעקש קצת עם דוושת ה"גז" ולהכניס לפעולה את בקרת המשיכה שבולמת את הגלגלים שבאוויר וכך משכנעת את הדיפרנציאל להעביר את הכוח לגלגל הנגדי, זה שאוחז בקרקע.
הפטנט הזה הוא כידוע לא תחליף לנעילה אמיתית אבל עובד לא רע.

סקןדה קודיאק  מבחן שטח
צילומים: אלעד שלו

האם אפשר לצלוח עם הקודיאק מעברים טכניים מורכבים יותר? התשובה היא לא.
הרכב ארוך ונמוך. זווית הבטן שטוחה למדי. וחוץ מזה במקרה של התנגדות חזקה, גם בקרת המשיכה לא תעזור והרכב יישאר נעוץ במקומו.
זאת התופעה שמתרחשת גם בניסיון לטפס עליות תלולות. אם תנסו לכבוש את העלייה במהירות זחילה, מובטח לכם שתתקעו באמצע. מהלך המתלים כאמור קצר, הצמיגים לא אוחזים בקרקע ובקרת המשיכה נכנעת די מהר. אבל מה שבעייתי יותר מכל אלה הוא הגיר. מדובר בתיבה רובוטית עם שני מצמדים (DSG). במקרה של הקודיאק זהו DSG 7 הילוכים רטוב, כלומר מדובר בגרסה חסונה יחסית של התיבה, כזאת שמתאימה למשל לגרירת קראוואן.
ויחד עם זאת, אפילו הגרסה הזאת לא בנויה לעבודת שטח ולמרבה הצער אי אפשר להשוות אותה לגיר אוטומטי פלנטי מסורתי "של פעם". במצבי עומס המצמדים מחליקים ומתחממים ואי אפשר לטעות בריח. הם פשוט לא בנוייים לנהיגה איטית בשטח. הפתרון היחיד הוא שימוש בתנופות. וכאן צריך קצת אומץ, נחישות ומיומנות. יש לגשת לעליות במהירות תוך כדי שמירה על אינרציה וראו זה פלא, קודיאק מעפיל למעלה בשמחה.
אליה וקוץ בה – או 'עליה וקוץ בה' – שכן אם תתחילו להגזים מובטח לכם שייתלשו כמה חלקי פלסטיק עדינים.
יש כאן אבסורד מסוים – דווקא רכב כזה שבד"כ נמצא בידיים של נהגי שטח מתחילים דורש הרבה יותר מיומנות בהשוואה נניח לטויוטה לנדקרוזר.

סקןדה קודיאק שטח

אז מה אפשר לעשות עם קודיאק בשטח?
הוא לא יטפס לעולם את מעלה עשוש ולא את מעלה יאיר. רחמנות.
תשכחו גם ממעלה רמון ואפילו מהמדרגות של נחל נקרות.
אז מה כן? אפשר לרדת איתו (בזהירות) את מעלה נוח, הוא יכול להתנהל על ציר הנפט מנחל נפחא למכתש רמון, עם קצת נחישות הוא יטפס אפילו את מעלה דקלים.
וחוץ מזה הוא מתאים למסלולים קלים ברמות מנשה, בגליל התחתון, באזור הרי ירושלים, חבל לכיש, שמורת פורה וכל אזור שהוא לא סלעי או טכני מדי – ובוודאי לא בעונה הבוצית. פירוט מסלולי טיול אפשר למצוא כאן.
איפה הוא ממוקם ביחס למכוניות אחרות? קודיאק נמוך ביכולת השטח שלו בהשוואה לסובארו פורסטר. הוא מציג יכולת שטח קצת יותר טובה מזו של מיצובישי אאוטלנדר ויונדאי סנטה פה הנוכחי.
בשורה התחתונה: הכל עניין של ציפיות. אם תפנימו שלא מדובר בלנדרובר דיסקברי וגם לא במיצובישי פאג'רו, תמצאו לפניכם רכב כביש נהדר שגם יכול לקחת אתכם בנוחות לטיולי שטח יפים וקלילים ברחבי הארץ.

סקודה קודיאק, ציון מסכם בשטח: 2.5 כוכבים
(הציון הוא בסולם של 1 עד 5 לרכבי שטח רכים).

למפרט טכני של סקודה קודיאק, לחצו כאן >> סקודה קודיאק מפרט טכני + חוות דעת

 

 

לחוות דעת נוספות בשטח – מאת יואב קווה:

יונדאי סנטה פה

דאצ'יה דאסטר אוטומטית

טויוטה לנדקרוזר 2003-2009

איסוזו טרופר

מיצובישי פאג'רו Q 

מיצובישי פאג'רו BK דקאר פרו

סוזוקי ג'ימני

דייהטסו טריוס

ג'יפ גרנד צ'רוקי WK

טויוטה לנדקרוזר נגד ג'יפ גרנד צ'רוקי

מיצובישי האנטר

סובארו XV