שלדת סולם – יתרונות וחסרונות

מדוע נמשכת המגמה של מעבר משלדות סולם לשלדה אחודה והאם ההפסד הוא כולו שלנו, חובבי השטח? על ההבדלים בין שלדת סולם לשלדה אחודה, על היתרונות והחסרונות

27.03.16

שלדה היא Chassis ומכאן השיבוש הנפוץ "שאסי". בעבר כל כלי הרכב התבססו על שלדה ומרכב נפרדים. השלדה היא שתי קורות אורך וביניהן קורות רוחב – ממש בצורת סולם. על הסולם הזה מוברג או מרותך גוף הרכב, המרכב (Body on Frame). בעבר כל כלי הרכב היו בתצורה הזאת של שלדה נפרדת. כיום רוב המכוניות שנמכרות בעולם מבוססות על שלדה אחודה – אין הפרדה בין הגוף לשלדה: הגוף והשלדה חד הם.

שלדת סולם

שלדת סולם של טויוטה טונדרה. צילום וויקיפדיה

ברכבי שטח מסתמן מעבר ברור משלדת סולם לשלדה אחודה ("UNIBODY"). מיצובישי פאג'רו ביצע את המעבר הזה כבר בשנת 2001 (בתחלופת הדגם מ-"Q" ל"קינג"), פורד אקספלורר, קיה סורנטו, ג'יפ צ'רוקי, ג'יפ גרנד צ'רוקי, סוזוקי ויטארה ועוד רבים אחרים עשו את המעבר הזה. רכבי הכביש-שטח החדשים שנשארו (בינתיים..) עם שלדת סולם הם ג'יפ רנגלר, טויוטה לנדקרוזר וסוזוקי ג'ימני.

יתרונות וחסרונות:
שלדה אחודה קלה יותר ומאפשרת לחסוך דלק. שלדה אחודה מורידה את מרכז הכובד ולכן משפרת את הבטיחות הדינמית של הרכב. שלדה אחודה בטוחה יותר בהתנגשות, מכילה אזורי קריסה ויודעת לפזר טוב יותר את עוצמת ההתנגשות. שלדה אחודה קשיחה יחסית (עמידה יותר בפני כוחות פיתול) ולכן מאפשרת כיול מתלים רך יותר.
אבל בשטח יש יתרונות לא מבוטלים לשלדת סולם. הקורות מהן בנויה השלדה הן חסונות מאוד ויכולות לחטוף ללא בעיה מכות מסלעים. הקורות עוטפות ו"מחביאות" את המכלולים הרגישים יותר ומגינות עליהם. שדלת הסולם היא מבנה דו- מימדי, שטוח וגמיש יותר בהשוואה לשלדה האחודה, שהיא מבנה תלת מימדי סגור. הגמישות הזאת מאפשרת לרכב להתנהל בצורה נינוחה וטבעית יותר בשטח. הרכב כביכול מתאים את עצמו ומתגמש בהתאם לפני השטח. רכב עם שלדת סולם יצליב פחות מרכב בעל שלדה אחודה (באותם מהלכי מתלה).
ולהפך, בכביש. רכב עם שלדת סולם יהיה פחות ספורטיבי וחד בנהיגת כביש בהשוואה לרכב עם שלדה אחודה.
שלדת סולם נפרדת מאפשר ביתר קלות להגביה את הרכב. מבנה של שלדה נפרדת מאפשר תיקון קל יותר של חלקי מרכב מעוכים, אחרי תאונה.

היסטוריה
מקורה של שלדת הסולם בכרכרות רתומות לסוסים. יצרני רכב רבים, כולל הנרי פורד ומודל T המפורסם, אימצו את המבנה הזה, שאפשר להם לשנות את גוף הרכב, את העיצוב והסגנון, ללא צורך לשנות את השלדה עצמה ואת מכלולי ההנעה. בשנות ה-30 של המאה הקודמת התחיל מעבר לשלדה אחודה. הראשונה הייתה סיטרואן DS בשנת 1934. כיום השימוש בשלדת סולם נשאר בעיקר נחלתם של כלי רכב מסחריים כמו טנדרים, משאיות, אוטובוסים וכאמור מספר (הולך וקטן..) של רכבי שטח.

JIMNY JUMP ג'ימני קופץ

אחד האחרונים עם שלדת סולם. סוזוקי ג'ימני

 

להדרכת נהיגה עם יואב קווה, לחצו כאן >> קורס נהיגת שטח

 

טיפים נוספים בנהיגת שטח:

נהיגת חול

מתי לנעול את הדיפרנציאל המרכזי?

מתי לנתק את בקרת היציבות האלקטרונית?

איך לנהוג בבוץ – המדריך לנהיגת בוץ

כיצד לחצות שלוליות עמוקות בשטח

חוק המינימום  – הכי לאט שאפשר

מרווח הגחון – קובע?

מכוון חיצוני – ג'יפים

הייליפט – כן או לא?

הצלבות – איך לצאת מהצלבה. כל השיטות