דאצ'יה דאסטר מבחן שטח

הדור השני של דאצ'יה דאסטר מציע נוחות נסיעה משופרת ועיצוב מודרני יותר. גרסת ה-4X4 משווקת עם מנוע דיזל בלבד ותיבת הילוכים ידנית. איך הרכב הזה בשטח והאם הוא יכול להוות תחליף לרכב שטח של ממש? מבחן שטח מאת יואב קווה - שבילים 4X4

מאת יואב קווה 17.12.18
https://www.youtube.com/watch?v=1yFJyqrOMUc
https://www.youtube.com/watch?v=1yFJyqrOMUc

יש לה כבר קהל מעריצים. הם מלבישים עליה צמיגים קרביים יותר לשטח – אפילו MT! – מתקינים קפיצים-בולמים משופרים ומגביהים אותה. ויש כאלה שרכשו, ביבוא מרוסיה, נעילת דיפרנציאל רוחבית אחורית אוטומטית (בסגנון הלוקרייט של ג'ימני).
דאצ'יה דאסטר כבר ראינו מטפסת בהצלחה את מעלה עשוש, כובשת את סכיני דימונה ובקרוב אולי גם את משלט 21.

דאסטר (דור ראשון) מטפס את מעלה עשוש

הדור השני של דאסטר (השיווק בישראל החל באמצע שנת 2018) משווק בגרסת 4X4 עם מנוע דיזל בלבד – להבדיל מהדור הקודם שהציע גם בנזין 4X4. המחיר לגרסה זו הוא 120,000 שקל. במחיר הזה אפשר לרכוש לנדקרוזר מודל 2007 עם 300 אלף קילומטרים לפחות.

אלא שדאסטר אף פעם לא יהיה לנדקרוזר.
לדאסטר יש הילוך ראשון קצר למדי אבל זה לא בחזקת "הילוך כוח" של ממש. תיבת ההילוכים היא ידנית בלבד ומהנהג נדרשת מיומנות נהיגה גבוהה ביותר. לעלות את עשוש עם לנדקרוזר זה עניין אחד, לטפס את אותו מעלה עם דאסטר זה כבר סיפור אחר לגמרי.

דאצ'יה דאסטר

מערכת ההנעה של הדאסטר נשלטת בסיבוב חוגה. המצב הרגיל הוא 2WD – הנעה קדמית. אפשר לבחור מצב של הנעה לכל הגלגלים אוטומטי המצב הזה מתאים לכביש חלק או מושלג. הרכב בוחר בעצמו כמה מומנט עובר לגלגלים הקדמיים וכמה לאחוריים. המצב השלישי והאחרון הוא זה שמתאים לשטח קשה יחסית – 4WD. במצב זה אנחנו נועלים, כלומר מבטלים, את הדיפרנציאל האורכי מרכזי ומאלצים חלוקה שווה של המומנט: 50 אחוז לצמד הגלגלים הקדמי, 50 אחוז לצמד האחורי.

בורר מצבי הנעה. דאצ'יה דאסטר

המתלים הם עצמאיים – נפרדים בכל הפינות. מהלך המתלה נחמד ביחס למיצובישי אאוטלנדר-קיה ספורטאז' ואפילו סובארו XV אבל הוא בסך הכל קצר ודאסטר מגיע די בקלות למצבי הצלבה – שהמומנט "בורח" דווקא לגלגלים שאוחזים פחות בקרקע. במקרה כזה מתגייסת לעזרתנו מערכת בקרת משיכה שמותקנת ברכב. קחו בחשבון – המערכת הזאת מוגבלת ולא תמיד מתפקדת היטב, מה גם שכאמור אין כאן הילוכי כוח ובשלב מסוים המצמד עלול להתחיל לעשן.

ללמוד נהיגת שטח עם יואב קווה – כאן >>

גם בדור השני, דאסטר נותן תחושה מזרח אירופאית מיושנת. אני מציין זאת לרעה אבל גם לטובה. לטובה כיוון שהוא פחות עדין ועירוני בהשוואה לסובארו XV. מי שיושב מאחורי ההגה של דאסטר מקבל איזשהי תחושה שהוא אכן על הסיפון של רכב שטח.
המנוע מציע מומנט ולא ממהר לכבות גם בסל"ד נמוך – כלומר על הנהג לפתח מיומנות ולא פחות חשוב אמונה שאפשר להתקדם במהירות נמוכה גם בלי לשרוף את המצמד.

דאצ'יה דאסטר עיצוב פנים
לרעה – כי הפלסטיקה עדיין נוקשה ולא מפנקת. המסך אמנם גדול יותר והמושבים משופרים אבל זה לא רכב מודרני באווירה שהוא מעניק.
קצת לגבי המנוע והביצועים: דיזל מתוצרת רנו בנפח 1.5 ליטר שמספק 109 כ"ס מירביים ב-4,000 סל"ד. המומנט נאה למדי – 26.5 קג"מ ב-1,750 סל"ד. המשקל העצמי של הרכב הוא 1.4 טון. אל תצפו לטיל קרקע-קרקע אבל הביצועים בהחלט זריזים ומה שכנראה יותר חשוב, צריכת הדלק מצוינת – אפשר לחלץ מהדאסטר דיזל 15 ק"מ לליטר בלי בעיה.
נוחות הנסיעה טובה. הדור החדש פחות רכרוכי ומתנדנד בהשוואה לקודם אם כי הוא עדיין נוטה לצד הרך. בידוד הרעשים השתפר. אפשר לשייט בדאסטר בקלות ובהנאה. ויש אפילו בקרת שיוט. הגעתם לפקק? התחיל שיעור התעמלות לרגל שמאל.

רוצים לטייל בראש שקט?
בואו לטייל עם "שבילים 4X4".
לפירוט כל הטיולים שלנו >>>

 

לחוות דעת נוספות בשטח – מאת יואב קווה:

יונדאי סנטה פה

דאצ'יה דאסטר אוטומטית

טויוטה לנדקרוזר 2003-2009

איסוזו טרופר

מיצובישי פאג'רו Q 

מיצובישי פאג'רו BK דקאר פרו

סוזוקי ג'ימני

דייהטסו טריוס

ג'יפ גרנד צ'רוקי WK

טויוטה לנדקרוזר נגד ג'יפ גרנד צ'רוקי

מיצובישי האנטר

סקודה קודיאק

טויוטה לנדקרוזר 2018

ג'יפ רנגלר רוביקון JL

ללמוד נהיגת שטח עם יואב קווה – כאן >>