לחץ ניפוח אוויר בצמיגים בשטח
הורדת לחץ ניפוח בצמיגים משפרת את נוחות הנסיעה ואת האחיזה בשטח. כמה אוויר להוריד ובאילו סוגי צמיגים? מדריך מעשי
מקובל לחשוב שלחץ ניפוח מורידים רק בנהיגת חולות. זו טעות.
אם הרכב שלכם נעול צמיגי שטח, יש להוריד אוויר בכל כניסה לשטח.
עולם צמיגי השטח מתחלק לשלושה סיווגים:
HT – Highway Terrain: התאמה ל-70%-80% כביש, 20%-30% שטח (וכמובן יש גם צמיגי כביש 100%).
AT – All Terrain: התאמה ל-50% כביש, 50% שטח (מה שנקרא צמיגי "חצי חצי").
MT – Mud Terrain: התאמה ל-70%-80% שטח, 20%-30% כביש (מה שנקרא צמיגי בוץ או "MUDIM").
ככל שהצמיג מתאים יותר לכביש, כך הוא פחות מתאים לשטח ולהפך.
בנהיגת שטח אנחנו שואפים שהצמיג שלנו ייתן אחיזה ולא ייקרע. בנוסף אנחנו רוצים שהצמיגים יתרמו לנוחות הנסיעה. הורדה של לחץ הניפוח עשויה לסייע לדרישות השונות.
הורדת אוויר בצמיגי HT / צמיגי כביש
צמיגי HT הם צמיגים רכים ופגיעים מאוד. צמיגים כאלה מופיעים במקור בדגמים רבים כגון סוזוקי ג'ימני, מיצובישי פאג'רו, לנדרובר דיסקברי ולעיתים גם בטויוטה לנדקרוזר.
בצמיגים אלה מומלץ לא להוריד את לחץ הניפוח מתחת ל-30 PSI.כיוון שהדופן עדינה ורגישה לחתכים וצביטות.
לפעמים אפילו צריך להוסיף אוויר טרם כניסה לשטח – צמיגים עם דופן בחתך 60 ומטה יש לוודא לפחות 35 PSI.
להדרכת נהיגה עם יואב קווה, לחצו כאן >> קורס נהיגת שטח
הורדת אוויר בצמיגי AT
המנעד של צמיגי AT הוא רחב ולומר על כולם שהם 50% שטח ו-50% כביש זו הכללה גסה. יש צמיגי AT מתאימים יותר לשטח ויש כאלה שפחות. אבל בסך הכל למי שמטייל יותר מ-6 פעמים בשנה, זו בחירה טובה ופשרה טובה והגיונית בין כביש לשטח. צמיגי AT אפשר למצוא במקור בג'יפ רנגלר ולעיתים גם בטויוטה לנדקרוזר.
בצמיגי AT שהם בעלי דופן חזקה ועמידה יותר בהשוואה ל-HT, יש להוריד לחץ ניפוח לטווח של 27-25 PSI.
ככל שנהיגה מהירה יותר והתוואי מלא אבנים חדות, כך נבחר בקצה העליון של הסקלה – 25 PSI. ככל שהנהיגה איטית יותר כך נבחר בלחץ נמוך יותר. במעברי סלעים שמבוצעים בזחילה איטית כדאי להוריד אפילו יותר אוויר. הרווח שתקבלו באחיזה משופרת הוא גדול. לדוגמא, לרכב שלכם יש צמיגי AT ואתם רוצים לטפס את מעלה מרזבה ביעילות ובבטיחות מירבית – הורידו ל-15 PSI ומייד אחרי כיבוש המעלה אפשר לנפח חזרה ל-22-25 PSI.
הורדת אוויר בצמיגי MT
צמיגים כאלה חסונים וקשיחים. למעשה אם לא נוריד אוויר נסבול מנוחות נסיעה גרועה. מומלץ להוריד אוויר לטווח של 15-20 PSI. ושוב, ככל שהנהיגה מהירה יותר ובתנאים של אבנים חדות, כל יש לבחור בקצה הגבוה של הסקלה. ולהפך. ככל שהנסיעה איטית ונדרשת אחיזה, כך יש להוריד יותר אוויר. בטיפוס בדרדרת, למשל מעלה מחמל, יש להוריד אפילו ל-10-15 PSI.
לסיכום
ניקוז אוויר מהצמיגים משפר את האחיזה בשטח, את נוחות הנסיעה ומקטין את הסיכון לנקרים וחתכים. למעט מקרים יוצאי דופן (כאמור צמיגי כביש או צמיגים בעלי חתך נמוך, 55 ומטה) מומלץ לא להתעצל ולהוריד אוויר בכל טיול שטח.
להדרכת נהיגה עם יואב קווה, לחצו כאן >> קורס נהיגת שטח
רוצים לקרוא עוד?
הטקסט לקוח מתוך הספר "4X4 המדריך השלם" מאת יואב קווה
לרכישת הספר במהדורה דיגיטלית >>
טיפים נוספים בנהיגת שטח:
מתי לנעול את הדיפרנציאל המרכזי?
מתי לנתק את בקרת היציבות האלקטרונית?
איך לנהוג בבוץ – המדריך לנהיגת בוץ
כיצד לחצות שלוליות עמוקות בשטח
הצלבות – איך לצאת מהצלבה. כל השיטות
ניצן קול בע"מ
הינה חברת פיקוח וניהול פרויקט בתחום הבניה והמערכות.
חברתנו נותנת חסות לפעילות עבור תושבי העוטף.
החברה חרטה על דגלה להנגיש שירות איכותי ומקצועי ללקוחות שבילים במחירים מיוחדים!
כמו שלומדים שמטיילים שהעיקר זו (הדרך) ה שבילים!
ניצן קול בע"מ
052-8711780
יואב קווה:
27
מיכל: כמה אויר למלא בכביש לגימיני עם גלגלי שטח מלא עמ' לנסוע בכביש
לא מצליחה להבין כמה אויר למלא בגימיני שיש לו צמיגי שטח השאלה מתיחסת כמה למלא בכביש
amirhausler: לכמה להוריד בסנטה פה?
סנטה פה עם חישוק 18 וחתך 60 מצוייד בצמיגי 50/50 של TOYO עדיין אותה המלצה לגבי הורדת לחץ ?
yitshak: ישר כוח למערכת
כתבות מעולות , מקצועיות ומועילות לחיים ,שפו , תודה רבה .