לחץ ניפוח אוויר בצמיגים בשטח

הורדת לחץ ניפוח בצמיגים משפרת את נוחות הנסיעה ואת האחיזה בשטח. כמה אוויר להוריד ובאילו סוגי צמיגים? מדריך מעשי

05.03.23
https://www.youtube.com/watch?v=h_sOB5NcvBo
https://www.youtube.com/watch?v=h_sOB5NcvBo

מקובל לחשוב שלחץ ניפוח מורידים רק בנהיגת חולות. זו טעות.
אם הרכב שלכם נעול צמיגי שטח, יש להוריד אוויר בכל כניסה לשטח.

בדיקת אוויר צמיג שטח

הורדת לחץ ניפוח. צמיג MT

עולם צמיגי השטח מתחלק לשלושה סיווגים:
HT – Highway Terrain: התאמה ל-70%-80% כביש, 20%-30% שטח (וכמובן יש גם צמיגי כביש 100%).
AT – All Terrain: התאמה ל-50% כביש, 50% שטח (מה שנקרא צמיגי "חצי חצי").
MT – Mud Terrain: התאמה ל-70%-80% שטח, 20%-30% כביש (מה שנקרא צמיגי בוץ או "MUDIM").
ככל שהצמיג מתאים יותר לכביש, כך הוא פחות מתאים לשטח ולהפך.
בנהיגת שטח אנחנו שואפים שהצמיג שלנו ייתן אחיזה ולא ייקרע. בנוסף אנחנו רוצים שהצמיגים יתרמו לנוחות הנסיעה. הורדה של לחץ הניפוח עשויה לסייע לדרישות השונות.

הורדת אוויר בצמיגי  HT / צמיגי כביש
צמיגי HT הם צמיגים רכים ופגיעים מאוד. צמיגים כאלה מופיעים במקור בדגמים רבים כגון סוזוקי ג'ימני, מיצובישי פאג'רו, לנדרובר דיסקברי ולעיתים גם בטויוטה לנדקרוזר.
בצמיגים אלה מומלץ לא להוריד את לחץ הניפוח מתחת ל-30 PSI.כיוון שהדופן עדינה ורגישה לחתכים וצביטות.
לפעמים אפילו צריך להוסיף אוויר טרם כניסה לשטח – צמיגים עם דופן בחתך 60 ומטה יש לוודא לפחות 35 PSI. 

צמיג שטח חצי חצי AT

צמיג AT, "חצי חצי"

להדרכת נהיגה עם יואב קווה, לחצו כאן >> קורס נהיגת שטח

הורדת אוויר בצמיגי AT
המנעד של צמיגי AT הוא רחב ולומר על כולם שהם 50% שטח ו-50% כביש זו הכללה גסה. יש צמיגי AT מתאימים יותר לשטח ויש כאלה שפחות. אבל בסך הכל למי שמטייל יותר מ-6 פעמים בשנה, זו בחירה טובה ופשרה טובה והגיונית בין כביש לשטח. צמיגי AT אפשר למצוא במקור בג'יפ רנגלר ולעיתים גם בטויוטה לנדקרוזר.
בצמיגי AT שהם בעלי דופן חזקה ועמידה יותר בהשוואה ל-HT, יש להוריד לחץ ניפוח לטווח של 27-25 PSI.

צמיג AT פנצ'ר בשטח

קרוע לגזרים. צמיג AT של לנדרובר דיסקברי.

ככל שנהיגה מהירה יותר והתוואי מלא אבנים חדות, כך נבחר בקצה העליון של הסקלה – 25 PSI. ככל שהנהיגה איטית יותר כך נבחר בלחץ נמוך יותר. במעברי סלעים שמבוצעים בזחילה איטית כדאי להוריד אפילו יותר אוויר. הרווח שתקבלו באחיזה משופרת הוא גדול. לדוגמא, לרכב שלכם יש צמיגי AT ואתם רוצים לטפס את מעלה מרזבה ביעילות ובבטיחות מירבית – הורידו ל-15 PSI ומייד אחרי כיבוש המעלה אפשר לנפח חזרה ל-22-25 PSI.

הורדת אוויר בצמיגי MT
צמיגים כאלה חסונים וקשיחים. למעשה אם לא נוריד אוויר נסבול מנוחות נסיעה גרועה. מומלץ להוריד אוויר לטווח של 15-20 PSI. ושוב, ככל שהנהיגה מהירה יותר ובתנאים של אבנים חדות, כל יש לבחור בקצה הגבוה של הסקלה. ולהפך. ככל שהנסיעה איטית ונדרשת אחיזה, כך יש להוריד יותר אוויר. בטיפוס בדרדרת, למשל מעלה מחמל, יש להוריד אפילו ל-10-15 PSI.

לסיכום
ניקוז אוויר מהצמיגים משפר את האחיזה בשטח, את נוחות הנסיעה ומקטין את הסיכון לנקרים וחתכים. למעט מקרים יוצאי דופן (כאמור צמיגי כביש או צמיגים בעלי חתך נמוך, 55 ומטה) מומלץ לא להתעצל ולהוריד אוויר בכל טיול שטח.

להדרכת נהיגה עם יואב קווה, לחצו כאן >> קורס נהיגת שטח

רוצים לקרוא עוד?

הטקסט לקוח מתוך הספר "4X4 המדריך השלם" מאת יואב קווה 

"המדריך השלם לנהיגת שטח" מהדורה שניה יואב קווה

לרכישת הספר במהדורה מודפסת >>

לרכישת הספר במהדורה דיגיטלית >> 

 

 

 

טיפים נוספים בנהיגת שטח:

נהיגת חול

מתי לנעול את הדיפרנציאל המרכזי?

מתי לנתק את בקרת היציבות האלקטרונית?

איך לנהוג בבוץ – המדריך לנהיגת בוץ

כיצד לחצות שלוליות עמוקות בשטח

חוק המינימום  – הכי לאט שאפשר

מרווח הגחון – קובע?

מכוון חיצוני – ג'יפים

הייליפט – כן או לא?

הצלבות – איך לצאת מהצלבה. כל השיטות

 

ניצן קול בע"מ
הינה חברת פיקוח וניהול פרויקט בתחום הבניה והמערכות.
חברתנו נותנת חסות לפעילות עבור תושבי העוטף.
החברה חרטה על דגלה להנגיש שירות איכותי ומקצועי ללקוחות שבילים במחירים מיוחדים!
כמו שלומדים שמטיילים שהעיקר זו (הדרך) ה שבילים!
ניצן קול בע"מ
052-8711780