נהיגת ראלי: פליק פלאק סקנדינבי
אל תנסו את זה בבית ולא בכביש הציבורי. טכניקות בנהיגת ראלי: כיצד לבצע פליק-פלאק סקנדינבי
כשרוצים לפנות שמאלה, אבל באמת לפנות שמאלה, צריך קודם לפנות ימינה. זה נשמע כמו משל זן אבל במקרה הזה מדובר בטכניקה בנהיגת ראלי שקיבלה את הכינוי "פליק פלאק סקנדינבי".
הסקנדינבים, מגיל צעיר באופניים, אופנועים ומכוניות, מתנסים בשליטה בתנאים חלקלקים של שלג וקרח. לא במקרה הצמיחו פינלנד ושכנותיה אלופי עולם כמו אלטונן, מאקינן, האקינן, בלומקויסט, קרלסון, ארקיסון, גרונהולם ואחרים.
הפליק-פלאק הסקנדינבי או בקיצור "פליק סקנדינבי" נועד ליצור החלקה חזקה של הגלגלים האחוריים (היגוי יתר) שמכניסה את הרכב ביעילות לתוך פניה חדה. מדובר בתנועת מטוטלת, שמאלצת את הרכב להחליק בעוצמה רבה לכיוון הרצוי.
עכשיו לטכניקה עצמה.
היא נשמעת מורכבת אבל ברגע שלומדים את זה (לא בראש, בגוף!) זה בסך הכל די פשוט ואפילו הגיוני.
לצורך הדוגמא, נניח שאנחנו רוצים לפנות בהחלקה לתוך עיקול ימינה.
הביצוע יתחלק לשלבים הבאים:
1. מגיעים לקראת הסיבוב ובולמים כדי לקזז מהירות – הרכב עדיין בקו ישר.
2. מפחיתים את הלחץ על דוושת הבלם אבל לא עוזבים אותו לגמרי. זה נקרא trail braking והמטרה היא לשמור את המשקל על הגלגלים הקדמיים.
3. לפני העיקול עצמו, מפנים את ההגה מעט שמאלה (כמה מעט? קשה לומר. זה משתנה בהתאם לרכב, לסיבוב, לאחיזה של הקרקע).
4. מחכים רגע אחד קצר (כמה קצר? מאוד קצר. זה כמעט מידי).
5. מפנים את ההגה בתנועה אחת חדה ימינה (דגש על תנועה אחת חדה. היא כמובן ארוכה יותר מהתנועה הקודמת – סעיף 3).
6. הרכב אמור להחליק ימינה. ההחלקה היא של הגלגלים האחוריים – היגוי יתר או "זריקת תחת".
7. יש להפנות את ההגה לכיוון ההפוך להחלקה – "נעילה נגדית". המטרה היא לייצב את ההחלקה, לשלוט בה ולמנוע מצב בו הרכב מחליק יותר מדי על הצד. קחו בחשבון: ההחלקה הצידה היא שלב מסוכן בתהליך. בזמן ההחלקה הזאת אם הרכב יפגוש קפל קרקע או חריץ הוא עלול להתהפך. לכן חשוב מאוד לא לתת לרכב להחליק בלי סוף אלא לסובב את ההגה בכיוון הפוך להחלקה. כלומר, אם הזנב של הרכב נזרק ימינה, יש להפנות את ההגה שמאלה – אל לתוך ההחלקה עצמה.
8. לחזור לדוושת ה"גז". רצוי לחזור ל"גז" לפני שהרכב מתיישר לגמרי וזאת כיוון שההחלקה מאיטה את הרכב אפילו עד כדי עצירה מוחלטת.
אזהרות:
א. אל תנסו את זה בבית. ובטח לא בכביש. ההחלקה הזאת עלולה להיות ברוטאלית ומסוכנת.
ב. אזהרה מיוחד לנהגים ברכבי שטח: ככל שרכב השטח גבוה יותר וקצר יותר כך הוא מועד יותר להתהפכויות. לא הייתי מנסה לבצע פליק סקנדינבי בסוזוקי ג'ימני. רצוי להתאמן קודם דווקא במכונית נוסעים "פרטית".
ג. אין משמעות להנעה של הרכב – קדמית / אחורית / 4X4 – למעט התגובה של הרכב בזמן התאוצה בתהליך ההתיישרות והיציאה מהסיבוב.
ד. המגרש בו מתאמנים על הטכניקה חייב להיות שטוח וחלק. אם יש בו בורות, חריצים, קפלים, גבשושיות – חפשו מקום אחר. ברגע שהרכב מחליק והתנועה שלו נבלמת פתאום במכשול קרקע, הוא עלול להתהפך.
יואב קווה מלמד נהיגת שטח מתקדמת ונהיגת ראלי. השיעורים הם פרטיים או בקבוצה. לפרטים על שיעור בנהיגת ראלי עם יואב קווה contact@shvilim.co.il
לקריאה נוספת:
טיפים לנהיגת בחול
שבעה מיתוסים בנהיגת שטח
מתי לנעול את הדיפרנציאל המרכזי?
מתי לנתק את בקרת היציבות האלקטרונית?
איך לנהוג בבוץ – המדריך לנהיגת בוץ