דאצ'יה דאסטר אוטומטית 4X2 לשטח?!
דאסטר 4X4 משווקת רק עם גיר ידני. מי שרוצה את הגרסה האוטומטית החדשה יתאכזב לגלות שאפשר לרכוש אותה רק בתצורת הנעה קדמית. ועכשיו לשאלת השאלות - האם דאסטר 4X2 אוטומטית יכולה לקחת אתכם לטיול שטח אמיתי?
האם דאצ'יה דאסטר אוטומטית 4X2 מתאימה לטיולי שטח?
התשובה המיידית היא "לא! מה פתאום?!". המוסכמה היא שרכב שמצויד רק הנעה קדמית ולא 4X4 לא יכול לשמש לטיולי שטח.
התשובה האמיתית קצת יותר מורכבת.
(לצפייה בסרטון – קליק על התמונה)
צריך לקחת בחשבון את הנקודות הבאות:
1. באיזה שטח מדובר?
2. מי הנהג?
3. כמה הוא מוכן להתעלל ברכב?
ראינו כבר פוסטים וסרטונים של רכבי ליסינג "פרייבטים" חורשים את השטח. וחוץ מזה קחו בחשבון עובדה פשוטה: דאסטר 4X2 נראה בדיוק כמו דאסטר 4X4. כלומר אותו מרווח גחון מכובד של 21 ס"מ וזווית גישה של 29 מעלות (לשם השוואה – סובארו XV עם זווית גישה של 20 מעלות בלבד). ובאופן כללי דאסטר זה דאסטר, כלומר רכב מזרח אירופאי שהוא מצד אחד לא מלוטש ובטח לא מפנק ומצד שני קשוח ומחוספס, עם מינימום פלסטיקים שבירים.
עכשיו צריך לשאול, איזה שטח? דרכי עפר למינהן – אין שום בעיה. ואפילו נהיגה מהירה באה בחשבון. המתלים של דאסטר הם לא מופת בשום מובן והרכב קופצני, אבל הגחון, בדרך כלל, שומר על עצמו מספיק רחוק מפני הקרקע.
מה לגבי עליות? אפשרי ובתנאי שפני העלייה חלקים יחסית ולא רצופים בסלעים. קרקע חלקה יחסית חיונית עבורנו כי היא מאפשרת לנו להגיע לעלייה בתנופה מהירה. נסיעה איטית תגזור עלינו עצירה והיתקעות במקום. רק עם תנופה נצלח עליות ויותר חשוב, נתגבר על הצלבות. צריך קצת אומץ וטיפת אמונה. אם יש לכם את שני אלה, תתפלאו כמה רחוק יכולה להגיע דאסטר אוטומטית שמצוידת רק בהנעה קדמית.
לקחנו רכב כזה בדיוק לסדרת עליות תלולות בבן שמן והצלחנו להעפיל, אפילו די בקלות, עליות תלולות שלעיתים מכניעות אפילו כלי 4X4 רכים, כמו מיצובישי אאוטלנדר, יונדאי טוסון וקיה ספורטאז' החדשים.
מנוע הדיזל נותן רוח גבית חשובה – בעיקר בזכות שפע של מומנט שמגיע בסל"ד נמוך.
ואם לא מצליחים בנסיעה קדימה אפשר תמיד לנסות בנסיעה לאחור. כן, לטפס ברוורס. זה דורש מיומנות מסוימת אבל מוכיח את עצמו היטב: הרי בזמן טיפוס עליה מוסט רוב משקל הרכב אל הגלגלים האחוריים. אם יש לנו הנעה קדמית – נאבד אחיזה. אם ברשותנו הנעה אחורית – יהיה לנו קל יותר. וזה לא מקרה שהכלים המוצלחים ביותר בגרוטראלי הם בעלי הנעה אחורית. הפתרון האלטרנתיבי הוא לגשת לעליה ברוורס וכך להרוויח כביכול הנעה אחורית – יותר משקל על הגלגלים המניעים.
התיבה האוטומטית של דאסטר היא מסוג מצמד כפול. סוג כזה של תיבה לא אדיאלי לעבודת שטח. המערכת רגישה ועלולה להתחמם. לעבודת שטח בפירוש עדיף גיר פלנטרי מסורתי. ויחד עם זאת דאסטר התמודדה בסדר עם השטח ואני חייב להודות – הרבה טוב יותר מרכב פנאי מזרח אירופאי אחר שבדקתי בעבר בשטח, גם הוא מצויד בתיבה אוטומטית עם שני מצמדים – סקודה יטי.
לסיכום. לא בשטח קשה, לא באזור סלעי, לא באזור חולי או בוצי – ויחד עם כל המגבלות האלה תתפלאו לגלות שגם בלי 4X4 אפשר לטייל עם דאסטר אוטומטית הרחק מעבר לנקודה בה נגמר האספלט.
דאצ'יה דאסטר אוטומטית – הנתונים שצריך לדעת
שם גרסה: דיזל, אוטומטית
מחיר: 99,900 שקל
מס' דלתות: 5
מקומות ישיבה: 5
מנוע ותיבת הילוכים:
הנעה: קדמית
תיבת הילוכים: אוטומטית, מצמד כפול
מנוע: דיזל – טורבו, 4 בוכנות
נפח: 1,461 סמ"ק
הספק מירבי: 110 כ"ס ב-4,000 סל"ד
מומנט מירבי: 24 קג"מ ב- 1,750 סל"ד
צריכת דלק וביצועים:
מהירות מירבית: 169 קמ"ש
תאוצה ל- 100 קמ"ש: 11.9 שניות
צריכת דלק – נתוני יצרן: 26 ק"מ לליטר
צריכת דלק – נתוני מבחן: 17 ק"מ לליטר
זיהום אויר: קבוצה 6
בטיחות:
כריות אוויר: 4
בקרת יציבות אלקטרונית: יש
מבחן ריסוק: 3 כוכבים
מימדים:
אורך: 431.5 ס"מ
רוחב: 200.0 ס"מ
גובה: 169.5 ס"מ
בסיס גלגלים: 267.0 ס"מ
משקל עצמי: 1,277 ק"ג
מידות צמיגים: 215/65/16
נפח תא מטען: 475 ליטרים, בקיפול מושבים: 1,636 ליטרים
אבזור כלול במחיר הרכב:
בטיחות: ניטור לחץ אוויר בצמיגים
מערכת שמע: מערכת שמע מקורית עם שליטה מגלגל ההגה, כניסת USB ו-AUX, דיבורית בלוטות.
בתוך הרכב: מחשב דרך
מחוץ לרכב: תאורת יום, מוטות נשיאה בגג.
חוות דעת נוספות – בשטח:
טויוטה לנדקרוזר נגד ג'יפ גרנד צ'רוקי