מדריך קניה: מיצובישי פאג'רו Q יד שניה

חוות דעת מיצובישי פאג'רו 1994-2000. שלדת סולם, סרן חי ודיפרנציאל אחורי ננעל. קלאסיקה נכחדת או גרוטאה מהלכת?

26.05.16

מיצובישי פאג'רו Q מנופח

טווח שנתונים: 1994-2000
גרסאות מרכב: קצר (5 מושבים), ארוך (7 מושבים).
גרסאות מנוע: בנזין (3.0 /3.5 ליטרים) או דיזל (2.5 / 2.8 ליטרים)
תיבת הילוכים: ידנית (5 הילוכים) או אוטומטית
תצורת שלדה: שלדה נפרדת (סולם), מתלה קדמי עצמאי, סרן אחורי חי
שטח: הילוכי כוח (LOW), נעילת דיפרנציאל מרכזי, נעילת דיפרנציאל אחורי

"כשהגברים היו גברים והפאג'רו היה פאג'רו" (הילי).
מיצובישי פאג'רו Q אידיאלי לשמש כרכב לטיולים בלבד, למרות שיש כמה משוגעים שמאוהבים בכלי ונוסעים בו גם באופן יומיומי.

היסטוריה:
הדור הראשון הושק בשנת 1982 ולא הגיע לישראל (שלדה נפרדת וסרן אחורי חי).
הדור השני שווק בישראל בשנים 1994-2000 – פאג'רו Q. (שלדה נפרדת וסרן אחורי חי).
הדור השלישי בשנים 2001-2007 – פאג'רו קינג (שלדה אחודה ומתלים עצמאיים).
הדור הרביעי (הנוכחי) הושק בישראל בשנת 2008 – פאג'רו BK (שלדה אחודה ומתלים עצמאיים).

 

מדריך רכישה לנדקרוזר 120 >> טויוטה לנדקרוזר יד שניה

 

מיצובישי פאג'רו ישן  4X4

מיצובישי פאג'רו – גרסאות:
רוב הכלים שקיימים בשוק מצוידים במנועי דיזל. עד 1997 – דיזל בנפח 2.5 ליטרים עם 99 כ"ס. משנת 1998 התווסף למנוע אינטרקולר, הנפח עלה ל-2.8 ליטרים וההספק קפץ ל-125 כ"ס.
הכלי נמכר בגרסה פשוטה או מפוארת. הגרסה המפוארת מתאפיינת בניפוחי פלסטיק בצדי הרכב.
כל הפאג'רו עם המרכב הארוך (7 מקומות ישיבה) מכיל שני מזגנים – קדמי ואחורי. הדגמים המפוארים יותר מכילים מד טמפרטורה, מד גובה, מד שיפועים ומצפן. בנוסף – למזגן האחורי יש פונקציה של חימום ולא רק קירור. הדגמים המפוארים מכילים שתי כריות אוויר קדמיות (ולא אחת). חלק מהדגמים המפוארים מופיעים עם ריפודי עור. דגמי הבנזין מצוידים במנוע 6 צילינדרים תצורת V בנפח 3.0 ליטרים (210 כ"ס) או 3.5 ליטרים (220 כ"ס). בשנת 1997 שווקה גרסה ייחודית – דיזל, קצר עם גג ברזנט נפתח.

בכביש:
זה לא רכב תפנוקים. הפלסטיקה קשיחה. האופי תכליתי. קוטר הסיבוב מזכיר סמיטריילר.
דגמי הדיזל, במיוחד הישנים יותר, מציעים ביצועים בינוניים. המנועים רועשים ובדרך כלל מווברצים. דגמי הבנזין חזקים, חלקים וזריזים הרבה יותר.
צריכת הדלק של הדיזל 2.8 היא 7-9 ק"מ לליטר סולר. דגמי הבנזין עושים כ-5 ק"מ לליטר.

מיציבושי פאג'רו

מיצובישי פאג'רו – בשטח:
תיבת ההעברה מציעה את המצבים הבאים: הנעה אחורית, הנעה לכל הגלגלים, הנעה לכל הגלגלים עם דיפרנציאל מרכזי נעול, הנעה לכל הגלגלים עם דיפרנציאל מרכזי נעול ויחס העברה נמוך (Low).
תנוחת הישיבה נהדרת – הנהג יושב גבוה וחולש על מכסה מנוע נמוך יחסית. התחושה שמתקבלת היא רכיבה על הכלי ולא נסיעה בתוך הכלי. לפאג'רו Q יש ניחוח של רכב מסעות אמיתי, כזה שמפתה את בעליו לקום, לצאת ולטייל.
בלי קומבינות ובאופן חוקי ופשוט לגמרי, ניתן לשנות את מידת הצמיגים ברישיון ל-31 אינץ' (חלק ניכר מבעלי רכב זה כבר עשו את השינוי הזה) מה שמבטיח מבחר גדול של צמיגי שטח מלא (MT).
המתלים הקדמיים (עצמאיים, קפיץ מסוג מוט פיתול) סובלים ממהלך מתלה קצר יחסית. למתלה האחורי (סרן חי, קפיצי סליל) מהלך מתלה מכובד. בנוסף מצויד הרכב בנעילה מקורית של הדיפרנציאל האחורי, מה שמשפר משמעותית את יכולת העבירות של הרכב בתנאים קשים.

שוק יד שניה:
מחירי המחירון לא ריאליים – סביבות ה-20,000 שקל לכלי משנת 1999. בפועל דיזלים מודל 1999-2000 במצב שמור נמכרים ב-35-45 אלף שקל. הגרסאות הארוכות פרקטיות יותר לטיולים משפחתיים ולכן מבוקשות יותר. בסך הכל מדובר ברכב מסעות מרווח ועמיד. נעילת הדיפרנציאל האחורי היא בונוס חשוב שלא קיים במתחרים כמו איסוזו טרופר וניסאן טראנו.

מיצובישי פאג'רו יד שניה

אמינות:
להבדיל מהדורות המאוחרים יותר של פאג'רו, ה-Q הוא "ברזל" פשוט ועמיד. זהו כלי אמין שיכול לשרוד מאות אלפי קילומטרים.
בעיות שכיחות: משאבת הזרקה (דיזל). סימפטומים: רכב מעשן, סחיבה ירודה, צריכת דלק גבוהה.
התחממות מנוע – ידועים מקרים רבים של התחממות והרס ראש מנוע. לעיתים ההתחממות מתרחשת ללא שום אינדיקציה במד החום שבלוח השעונים. מומלץ להתקין מד חום דיגיטלי שמודד את הטמפרטורה בראש המנוע עצמו.
בעיית ההתחממות איננה מחלה של הרכב עצמו אלא בעיקר תוצאה של הזנחה וניסיון לחסוך כסף ולעגל פינות. שימוש בחלפים מקוריים ותחזוקה נאותה מונעים בדרך כלל את הבעיה הזאת.
הדיזלים 2.8 לא מצוידים ברצועות טיימינג אלא בשרשרת – מה שמקל ומוזיל את התחזוקה השוטפת. תיבות ההילוכים האוטומטיות הן חזקות ואמינות מאוד – אלא אם כן קיבלו מכה בשטח ונזל שמן.
בנוסף, ייתכנו בעיות גימור מרכב כגון מנעולי דלתות שקורסים ומחייבים החלפה.

מיצובישי פאג'רו יד שניה שטח

מה לשים לב ברכישה:
לא להיבהל מקילומטראז'ים גבוהים. יש פאג'רו Q שעברו 600 אלף ק"מ ונוסעים טוב יותר מכלים של 200 אלף ק"מ בלבד. מה שקובע הוא היחס והטיפול של הבעלים. חשוב לוודא היסטוריה של הרכב. יש לבדוק שהרכב לא עבר טראומות של התחממות מנוע.
נהיגה לא נכון עם הנעילה האחורית עלולה, במצבי קיצון, להביא להתהפכות הכלי. יש לוודא שהרכב שאתם קונים לא עבר התהפכות שהוסתרה בעבודת פחחות.

שיפורים:
הרכב גבוה וחסון במקור אבל מומלץ להחליף בולמים ובכך להשיג שיכוך טוב יותר ופחות נדנודי מרכב. בנוסף רצוי להחליף קפיצים אחוריים ולהשיג עוד 5 ס"מ בגובה. הקפיצים הקדמיים הם מסוג מוטות פיתול וניתן למתוח אותם כדי להשיג תוספת גובה מסוימת.

שורה תחתונה:
פאג'רו Q הוא קלאסיקה נכחדת. למצוא אחד יפה, לקנות ולשמור.
(תודה למיקי תורג'מן, מועדון פאג'רו Q ישראל)

מיצובישי פאג'רו משופר

המפלץ של קיריל

 

חוות דעת נוספות – בשטח:

יונדאי סנטה פה

דאצ'יה דאסטר אוטומטית

טויוטה לנדקרוזר 2003-2009

איסוזו טרופר

מיצובישי פאג'רו BK דקאר פרו

סוזוקי ג'ימני

דייהטסו טריוס

ג'יפ גרנד צ'רוקי WK

טויוטה לנדקרוזר נגד ג'יפ גרנד צ'רוקי

מיצובישי האנטר

סקודה קודיאק

סובארו XV