מה הקטע עם חגורות הבטיחות בשטח!?

מישהו יכול להסביר לי - למה כל כך הרבה ג'יפאים נוסעים בשטח לא חגורים? מה עוד צריך לקרות כדי לשכנע את כולם לחגור?






במורד מעלה מונטאר, בטיפוס על מעלה נוח, לאורך נחל נקרות, בכל דרך עפר מטוילת – נהגים ונוסעים רבים לא מקפידים על חגורת בטיחות.
למה?
לפעמים אני לא מתאפק ושואל.

בשישי האחרון יצא לי להסתובב באזור גבעות גורל. יש שם, ברוך השם, עליות ומורדות תלולים לרוב. סמוך למצודת פחר פגשתי קבוצה של 15 כלי רכב. המדריך בראש מוביל בטויוטה לנדקרוזר. ולא, הוא לא היה חגור.
"תגיד", פניתי אליו, "סתם בשביל הסקרנות, למה אתה לא חוגר"?
למרבה ההפתעה הוא לא סימן לי אצבע משולשת או התעלם ממני.
הוא דווקא ענה.
"קודם כל אתה צודק, צריך לחגור בשטח. אבל אני כל הזמן יוצא כדי לכוון את הכלים האחרים וזה לא נכון לפתוח את החגורה וכל פעם לחגור מחדש".
המשכתי הלאה.
אם המדריך לא חוגר, מה יגידו המודרכים?


(בסרטון: התהפכות בתל רכש. הנהג לא היה חגור ונזרק מהרכב)

הנושא הזה מטריד אותי ואני באמת לא מצליח להבין למה כל כך הרבה ג'יפאים לא חוגרים בשטח.
כי מאמינים ש'לי זה לא יקרה'?
כי אין שוטרים? כי לא מקבלים קנס?
כי זה לא נוח? לא גברי? לא סקסי?
למה?

בסוכות האחרון באזור מכתש רמון פגשתי משפחות שלמות לא חגורות. ומה יקרה אם הנהג יאבד רגע ריכוז והרכב ייפול הצידה לערוץ הנחל? נכון, אין ערפל כמו ששרר בתאונה הטרגית בגאורגיה. אבל הדרך צרה, לפעמים יש בורות ודרדרת ונהג לא מנוסה עלול לטעות בשיקול הדעת.
כשרכב שטח מהתהפך, גם במהירות איטית, והנוסעים לא חגורים אז בקלות אפשר לחטוף חבטה קטלנית בגולגולת.
ולהבדיל – אם אנחנו חגורים, חגורת הבטיחות מחזיקה אותנו במקום, צמודים למושב.
בבסיס האימונים באליקים יש קבינה של האמר שמתיישבים בתוכה, חגורים ואז בעזרת גלגלת חיצונית אפשר להפוך את כל הקבינה – המחשה של התהפכות. במצב הזה, כשאתה תלוי הפוך ולחץ החגורה מכאיב לגוף, אתה מודה לאלוהים שיש משהו שמחזיק אותך קשור למקום. כי האופציה להיות מוטח ולשבור את המפרקת על תקרת הרכב, היא הרבה פחות נחמדה.

ג'יפ רנגלר הפוך. כלוב הבטיחות מגן על הנהג - בתנאי שהנהג חגור

ג'יפ רנגלר הפוך. כלוב הבטיחות מגן על הנהג – בתנאי שהנהג חגור

חגורה חיונית בהתהפכות במהירות איטית ועל אחת כמה וכמה בהתהפכות שמתרחשת במהירות גבוהה יחסית.
בשנה האחרונה הופצו ויראלית ברחבי הוואצאפ מספר סרטוני התהפכות שהתרחשו בארץ.
באחד מהם רואים לנדקרוזר חדש ונוצץ מסתער בכל הכוח על תל רכש, גבעה תלולה סמוכה לצומת גזית. הרכב נתקע בחלק האחרון של העליה. הנהג לא ידע איך לסגת בבטחה לאחור. הרכב נקלע לשיפוע צד והתחיל להתגלגל למטה. הנהג שלא היה חגור נזרק דרך החלון, נפצע ופונה לבית החולים באמצעות מסוק.
בסרטון אחר ג'יפ רנגלר מתגלגל למעלה מ-10 גלגולים במורד גבעה תלולה במדבר יהודה. הנהג היה בהלם אבל יצא ללא פגע. למזלו הרב הוא היה חגור.
ברכב שמתהפך במהירות גבוהה או מתגלגל, אם אתם לא חגורים, רוב הסיכויים שתעופו החוצה מהרכב, תטוסו דרך החלונות, תסבלו משברים בגפיים ואולי בעמוד השדרה ואם תנחתו לתוך סלע וזה כבר כרטיס כניסה לעולם הבא.

ׁ
(בסרטון: התהפכות עקב טעות נהיגה. למרבה המזל הנהג היה חגור)

אני לא מצליח להבין את אלה שלא חוגרים. 
כי מרגישים פגיעה בתחושת החופש?
גם כיסא גלגלים פוגע בתחושת החופש.
לפני כשנתיים הדרכתי בנהיגת שטח זוג רופאים, בעל ואשה, מומחים לטיפול בשברים בגולגולת, ארובות העין אף ולסתות. ההדרכה התקיימה באזור הר חורשן. בראש מעלה "הבקתה השרופה" פגשנו מישהו עם הבן הקטן שלו נוסעים יחד בפולאריס רייזר RZR. הם לא היו חגורים. הרופאה יצאה מהרכב בו היינו, ניגשה לאותו אבא והתחילה להטיח בו תיאורים פלסטיים מה יקרה לפרצוף ולגולגולת שלו ושל הבן החמוד שלו אם יתהפכו ולא יהיה מה שישמור עליהם בתוך כלוב ההתהפכות של הכלי.
אותו אבא החוויר וחגר מיד את עצמו ואת הבן שלו.
נדמה לי שהוא כבר לא יחזור על הטעות הזאת.
שטח זה כיף. שטח זה חופש. ונכון, חגורת בטיחות קצת מעיקה. אבל איך תיראה שארית החיים שלכם אם בגלל חוסר אחריות, חוסר מודעות ועצלנות אחד הילדים שלכם ייהרג?

 

לקריאה נוספת
טיפים לנהיגת 4X4:

מתי לנעול את הדיפרנציאל המרכזי?

מתי לנתק את בקרת היציבות האלקטרונית?

איך לנהוג בבוץ – המדריך לנהיגת בוץ

כיצד לחצות שלוליות עמוקות בשטח

חוק המינימום  – הכי לאט שאפשר

מרווח הגחון – קובע?

מכוון חיצוני – ג'יפים

הייליפט – כן או לא?

הצלבות – איך לצאת מהצלבה. כל השיטות