טויוטה FJ מבחן שטח
טויוטה FJ קרוזר הוא צעצוע אולטימטיבי. מגניב בכביש, נהדר בשטח. עכשיו רק צריך להשיג אחד
אני מטפס לקבינה הגבוהה. חלון צר, מאונך. גם חלונות הצד צרים. האבזור ספרטני: רק מזגן פשוט ולא בקרת אקלים. הכפתורים זולים. סתם פלסטיק. FJ הוא כלי פשוט. וזה כל היופי. עם משטחי פלסטיק פנימיים דמויי פח בצבע הרכב, עם אדריכלות של כלי צבאי (מישהו אמר האמר?).
יש לו שתי דלתות. בעצם ארבע. השתיים האחוריות מוסוות. מדובר בדלתות התאבדות (suicide doors). דלתות התאבדות ברכב סדרתי, ולא במכונית תצוגה דמיונית! הנה עוד סיבה טובה לחשוק ב-FJ. למה התאבדות? כי הן נפתחות הפוך מכיוון הנסיעה. לא חוצצות בין מי שעולה/יורד/נופל לבין התנועה שבאה ממול. את דלתות ההתאבדות אפשר לפתוח רק מבפנים ורק אחרי שפותחים את הדלתות הקדמיות.
אחרי שפותחים אותן אפשר לשבת מאחור. הפתעה – זה הרבה פחות צפוף ממה שזה נראה או ממה שרומזות דלתות ההתאבדות הצרות. מאחור אפשר להושיב בכבוד גם מבוגרים, אם כי יש לציין שהחלון הזעיר יוצר תחושה קלסטרופובית מעט מעיקה.
מניע. המפתח הוא הכי פשוט וזול שיש. FJ מצויד במנוע בנזין שש בוכנות, בנפח 4.0 ליטרים. משלב ל-D. ההנעה היא אחורית כרגע. עוד מעט אשלב ל-4X4 ואחר כך להילוך נמוך 4X4 ואחר כך לנעילת דיפרנציאל אחורי. ואחר כך?
בינתיים אני בכביש ובהנעה אחורית.
רעש הרוח מוגזם. מזמן לא נהגתי במכונית שמייצרת רעשי רוח חזקים כל כך. טוב, מה אתם רוצים, ל-FJ יש צורה של קובייה. פלוס גגון.
מתעסק בלחיצה על הדוושה הימנית. עוד ועוד. FJ מפיק את הסאונד המקסים שלו אבל לא מתנהג בהתאם. אפשר לצפות שעם סאונד יבואו ביצועים של מטוס קרב, אבל לא. הבהמה כבדה והמנוע לא כזה חזק – שתי טונות, 239 כ"ס. האמת, לא חשוב שהאוטו הוא לא מטוס. ל-120 קמ"ש הוא יכול להגיע. וכנראה שגם ל-150.
החשוב הוא הפוזה. פוזה של קובייה. FJ הוא רטרו. קווים פשוטים שאי אפשר להישאר אדיש מולם.
FJ הוצג ב-2003 בתערוכת הרכב בשיקגו. לטויוטה לא היתה כל כוונה להכניס אותו לייצור סדרתי, אבל הקהל כל כך התלהב עד לא היתה להם ברירה. הרכב הוצג ב-2007 ומשווק ביפן ובצפון אמריקה.
נכנס לשטח, משלב ל-4X4. השילוב נעשה בידית, לא בכפתור. FJ מבוסס על מכלולים של לנדקרוזר, אלא שלנדקרוזר – להבדיל מ-FJ – נוסע כל הזמן במצב 4X4 (מה שנקרא AWD – All Wheel Drive)
רוב רובם של הלנדקרוזרים שמסתובבים בישראל מצוידים במנועי דיזל. זה הרגל שהתחיל עוד בימים שבהם עלה ליטר סולר 1.5 שקלים. כיום הוא יקר יותר מבנזין (לפני הנחה) אבל עדיין נותן יתרון משמעותי – לנדקרוזר דיזל שותה 1 ל-9. דגם הבנזין, ביום טוב, גומע 1 ל-6.
וה-FJ? גם 1 ל-6. ומה שגרוע יותר, המיכל שלו מכיל רק 60 ליטר.רבים מבעלי ה-FJ בישראל מתקינים מיכל גז. המיכל, 100 ליטר ש-80 מתוכם שימושיים (אסור למלא עד הסוף!), נמצא בתא המטען ותופס חלק לא מבוטל ממנו. ליטר גז עולה חצי מבנזין. אסור לחנות בכמה חניונים תת קרקעיים ישנים. וחוץ מזה, הכל די בסדר. ומה שיפה הוא שמד הדלק של כלי הרכב נמצא כל הזמן על המקסימום. אתה נוסע ונוסע, עם צליל האגזוז המתוק, והאוטו לא שותה טיפה דלק (רק אל תשכחו למלא גז מדי פעם). אגב, צריכת הגז גבוהה יותר מצריכת הדלק, מפני שתכולת האנרגיה בגז קצת יותר נמוכה.
אז אני בשטח, במסלול הניסויים הקבוע. FJ צוחק כל הדרך. הוא מטפס על הסלעים והמתלולים בנונשלנט מתסכל. לי נשאר רק להחזיק את ההגה וללחוץ טיפה על הדוושה. האוטו הזה מרשים בשטח כמו רנגלר משופר. אין דרמות, אין טחינת צמיגים – בקרת המשיכה (מופעלת בלחיצת כפתור – בניגוד ללנדקרוזר 120/150 שפועלת קבוע) עושה עבודה מצוינת ובדרך כלל לא צריך אפילו לנעול את הדיפרנציאל האחורי.
לסיכום: בונבון. ובשטח – קילר.
ציון שטח: 4.5 כוכבים מתוך 5.
טויוטה FJ – מפרט טכני
תצורה: חמש דלתות
הנעה ותמסורת: 4X4, תיבת הילוכים אוטומטית בת חמישה הילוכים
מנוע: בנזין, שישה צילינדרים, 24 שסתומים, נפח 3,956 סמ"ק, הספק מירבי 239 כ"ס ב-5,200 סל"ד, מומנט מירבי 38.4 קג"מ ב-3,700 סל"ד
מידות: אורך – 467 ס"מ, בסיס גלגלים – 269 ס"מ, רוחב – 189.5 ס"מ, גובה – 182 ס"מ, מרווח גחון – 24 ס"מ, זווית גישה – 34 מעלות, משקל עצמי – 1,948 ק"ג, מידות צמיגים – 265/70R17
צריכת דלק: נתוני מעבדה – 9 ק"מ לליטר, נתוני מבחן – 6 ק"מ לליטר
קבוצת זיהום: 15
בטיחות: ארבע כריות אוויר, ABS, מערכת בקרת יציבות אלקטרונית, עדיין לא עבר מבחן ריסוק פומבי של איגוד EuroNCAP
שנת השקה: 2007
לחוות דעת נוספות בשטח –
מאת יואב קווה:
טויוטה לנדקרוזר נגד ג'יפ גרנד צ'רוקי
סער שירק: המלצה למוסך לטויוטה fj...?
והמלצה למוסךבאזור חיפה/צפון שיודע לטפל בfj כמו שצריך יש?😊 והרכב באמת מלך בשטח.מבחן מדוייק ונכון.