שיפוע צד: טעויות נפוצות
שיפוע צד הוא נושא רגיש ואפילו מפחיד. אנחנו רוצים להימנע מהשפ"צ ועושים טעויות שדווקא מסבכות אותנו יותר
שיפוע צד או בקיצור שפ"צ זה הדבר הזה שגורם לשערות שלנו לסמור מרוב פחד. יש לי חבר עם ניסיון של שנים ארוכות בטיולי שטח אבל כשמגיעים לשיפוע צד הוא מתחיל להחוויר.
טוב שזה מפחיד. עדיף לפחד יותר מדי מאשר לפחד פחות מדי ולנהוג בשאננות מסוכנת.
אבל צריך לשים דברים בפרופורציה.
שפ"צ הוא לא מלאך המוות.
לא בכל שפ"צ מתהפכים.
כשמתמודדים עם שיפוע צד צריך לשמור על קור רוח ולעשות את הפעולות הנכונות. יותר מכך – מה שבאמת חשוב זה לא לעשות את הפעולות הלא נכונות. למעשה, אם לא נפריע לרכב, רוב הסיכויים שנצא משיפוע הצד בשלום.
שתי הטעויות הנפוצות ביותר בהתמודדות עם שיפוע צד:
1. טעות ראשונה: להפנות את ההגה הפוך מהשיפוע
נניח שהדרך שאתם נוסעים בה גולשת לתוך ערוץ נחל ונניח שבכניסה לערוץ, יש בור או שקע גדול מצד ימין. הגלגל הימני קדמי שלכם נופל לתוך הבור. הרכב נכנס לשיפוע צד חריף ימינה.
לקורס נהיגת שטח למתחילים או מתקדמים >>
קורס נהיגת שטח עם יואב קווה
האינסטינקט המוטעה הוא להפנות את ההגה אל מחוץ לשיפוע, שמאלה במקרה הזה. אנחנו רוצים להפנות את הרכב כלפי מעלה מתוך איזושהי מחשבה או תקווה קלושה שזה מה שיוציא אותי מהמצב המסוכן. בפועל, זה בדיוק להפך. ברגע שאנחנו מפנים את ההגה הפוך מכיוון השיפוע, אנחנו מחריפים את שיפוע הצד וגרוע מכך, גורמים להעברת משקל אל הצד הנמוך של הרכב. יותר מכך – הרכב עלול להיכנס להחלקה שתחריף את הסכנה.
הפרדוקס הזה אכזרי: אנחנו רוצים להימלט משיפוע הצד ובפועל מסבכים את עצמנו עוד יותר.
הדבר הנכון לעשות הוא להפנות אל ההגה אל תוך השיפוע. ממש לנסוע אל תוך השיפוע. כן, גם אם יש קיר או עץ במרחק של מטר משם. צריך קודם כל להוציא את הרכב מהשפ"צ ואחר-כך לטפל במכשולים הבאים בתור.
שימו לב שההפניה לתוך השיפוע צריכה להיות מתונה. הפניה חזקה מדי גם היא לא נכונה ולא מועילה. מספיק להפנות הפניה קלה מאוד של ההגה כדי לזכות ביציבות הנדרשת.
2. טעות שניה: לדפוק ברקס / לעזוב גז
שיפוע צד זה דבר מבהיל ומה עושים כשנבהלים? עוזבים את הגז או בולמים. זו כמובן טעות. בלימה הופכת שיפוע צד דינמי (תוך כדי תנועה) לשיפוע צד סטטי, שהוא מסוכן שבעתיים. בלימה גורמת להעברת משקל חריפה אל תוך השיפוע. בלימה באמצע שיפוע צד עלולה להביא להתהפכות. וככל שהרכב קצר יותר, ע"ע סוזוקי ג'ימני (וחלילה עם גגון עמוס), כך הוא מגלה רגישות גדולה יותר לנושא הזה.
הדבר החשוב ביותר הוא לאפשר לרכב להתקדם, להיות בתנועה. צריך לוודא שהגלגלים של הרכב שלנו כל הזמן מסתובבים. זה מה שישמור עליו ועלינו. רוב ההתהפכויות מתרחשות כאשר הרכב נעצר.
לסיכום: נקלעתם לשיפוע צד? הפנו את ההגה קלות לתוך השיפוע ותנו לרכב שלכם להתקדם – אל תתביישו לתת גז.
תגובה נכונה של הנהג – מצילה מהתהפכות
נסיעה טובה ובטוחה.
הטקסט לקוח מתוך הספר "4X4 המדריך השלם" מאת יואב קווה
לרכישת הספר במהדורה דיגיטלית >>
לקורס נהיגת שטח למתחילים או מתקדמים >>
קורס נהיגת שטח עם יואב קווה
לטיפים נוספים:
מתי לנעול את הדיפרנציאל המרכזי?
מתי לנתק את בקרת היציבות האלקטרונית?
איך לנהוג בבוץ – המדריך לנהיגת בוץ
כיצד לחצות שלוליות עמוקות בשטח
הצלבות – איך לצאת מהצלבה. כל השיטות