הגלבוע, מלכישוע וחורבת נר

אביב, קיץ, סתיו, חורף
  • מגבלות שטחי אש:

אין מגבלה. ניתן לטייל בכל ימות השבוע

אירוס הגלבוע כבר לא פורח. קמלו כבר גם הכלניות והרקפות. גלי המבקרים ששטפו את ההר שככו. והנה עוד סיבה לקפוץ אל הרכס הידוע ובמיוחד אל הקצה הדרום-מזרחי הפחות ידוע שלו – הר מלכישוע. מלכישוע היא הפסגה הגבוהה ביותר בהרי הגלבוע, 538 מ' מעל פני הים. פעם הייתה כאן היאחזות נח'ל, אחר-כך ישוב אזרחי ועכשיו מוסד גמילה לנפגעי סמים. "פתח לי שער" כתוב בגדול על שער הכניסה למוסד. זוהי גם נקודת ההתחלה של המסלול.
מה מקור השם מלכישוע? הרי הגלבוע נושאים את זכר המלך שאול ובניו, שנפלו כאן במלחמה עם פלשתים, ואף של יתר בני משפחתו: לבד מ"הר שאול" נמצאים כאן "גבעת יהונתן", "הר אבינדב" ו"הר מלכישוע" על שמות בניו; על שם בנותיו נקראו קיבוץ "מירב" ויישוב מתוכנן בשם "מיכל", העומד לקום דווקא בלב שמורת אירוס הגלבוע; "הר אחינועם" על שם אשתו; וכן "הר אבנר" לזכר מפקד צבאו, אבנר בן-נר – שאפילו אביו זכה להנצחה ב"חורבת נר", בה מבקר המשך המסלול.

מסלול מלכישוע. מפה אולגה זלטקין

איך מגיעים למלכישוע? הדרך היפה אל ההר מתחילה בכביש מס' 675, שמחבר את צומת הסרגל עם צומת יזרעאל. מ-675 פונים אל 667 לפי השילוט "דרך נוף גלבוע" ומאפסים את מד המרחק. ב-2.4 ק"מ פוגשים מזלג – המשך דרך הנוף הוא הזרוע הימנית. ב-3.5 ק"מ, מימין, חוות התבלינים – מסעדה וגן אירועים (04-6531093). לקראת 11-10 ק"מ למניין, המכונית, מעשה כשפים, תיעצר ותחנה בצד שמאל של הכביש. הנוף שנשקף מכאן עוצר פשוט הכל. עמק חרוד, בריכות הדגים, הכל פרוש למטה, מזמין קפיצה או לפחות דאיה.

הלאה. ב-14.1 ק"מ צומת – כביש 667 נפגש עם כביש 6666. מאפסים וממשיכים ישר, דרום-מזרח. ב-1.4 ישר, לכיוון מלכישוע. ב-3.2 ק"מ, מימין, תצפית לזכר דובי וערן שמיר – רב סרן דובי שמיר, בן קיבוץ שדה אליהו, נפל בעת שירותו במילואים כסמג"ד בצנחנים. בנו, סרן ערן שמיר, נפל בקרב עם מחבלים בלבנון כסגן מפקד סיירת הצנחנים. בכ-3.7 ק"מ, משמאל, נקודה נוספת, מומלצת לתצפית ופיקניק. השילוט מורה "הר אבינדב – חניון חליל הרוח". ממשיכים בנהיגה ובמעקב אחר השילוט למלכישוע: ימינה ב-4.2 ק"מ וב-5.4 ק"מ. ב-9.5 ק"מ מגיעים אל המזלג הקטן שמונח לפני השער הירוק של המוסד, מאפסים שוב ופונים ימינה, לתוך כביש סלול צר בכיוון דרום-מזרח. אחרי 200 מ', משמאל, אפשר להבחין בשלט "ארוחות אורגניות" ראו מסגרת – בסוף המסלול.

טיול מלכישוע. דרך עפר נוחה לכל מכונית

ממשיכים לאורך הגדר של המוסד וסימון השבילים השחור (מס' 3545 במפה). ב-500 מ' חולפים על פני מכשול בקר. מייד אחריו, מימין, ירידה תלולה – לא פונים אליה. ממשיכים לנהוג וב-600 מ', במזלג, פונים ימינה לדרך עפר ולפי המשך הסימון השחור. ב-1.5 ק"מ מכשול בקר נוסף ואחריו מזלג – בוחרים בזרוע השמאלית, מזרחה. סימון השבילים מתחלף לכחול (מס' 3627 במפה). דרך הנוף הקק"לית רוכבת על המדרון המזרחי של הר אבנר. לאורכה, בסוף האביב, ניצבים זקיפים ורודים – עמודי פריחה של חוטמית זיפנית. עד לפני שנתיים היה נחשב האזור בלתי סימפטי ביטחונית. אבל מאז שהוקמה גדר ההפרדה שורר שקט ואין חשש לטייל בדד. ב-2.8 ק"מ מצטלבים עם סימון אדום (מס' 3626 במפה). מי שרוצה להתניע את הרגליים יכול להתחיל כאן – הדרך מובילה מזרחה, עוברת בחורבת נר, מתעקלת דרום ערב וכעבור כשני קילומטרים פוגשת שוב בדרך העפר הראשית. ב-3.7 ק"מ מגיעים לתחנה. משמאל חורבה, "בית הכיפות". לכאן גם מגיע השביל האדום הרגלי. ומכאן מומלצת גיחה רגלית נוספת,דרומה: פוסעים דרך שער ברזל, שפתוח לשום מקום, וכעבור כמה מאות מטרים של הליכה על צלע ההר מתמקמים מעל ערוץ הנחל.

הנוף שווה את המאמץ הקטן; נוף מדברי, פראי, אחר. נקודת מפגש בין גבול הגלבוע, השומרון ובקעת הירדן. ואגב, בין יתר בעלי החיים שורץ כאן גם צפע עין-גדי. למטה, עמוק למטה, מתחתר נחל בזק, שנקרא על שם בזק המקראית. בערבית קוראים לו ואדי שובאש וואדי אל-בלד. הנחל רץ לאורך 20 ק"מ, מתחיל סמוך לכפר א-ראבה ונשפך לירדן, לא רחוק מטירת צבי. מכאן גם רואים היטב את גדר ההפרדה שלצידה כביש מפותל. המשך המסלול הוא סיבוב לאחור, בחזרה למלכישוע.

חוטמית זיפנית. ונוף לבית שאן

מאפסים את מד המרחק וחוזרים על העקבות: ב-2.1 ק"מ ישר (עם אופציה לפנות שמאלה לעוד שוטטות מעניינת בדרכי עפר נוחות). ב-2.2 ק"מ דרך מחסום הבקר. ב-2.3 ק"מ ישר בדרך הראשית וב-3.1 ק"מ פוגשים בכביש ופונים שמאלה. ב-3.3 ק"מ התלבטות: אפשר להמשיך ישר ולהגיע ב-3.7 ק"מ אל השער של מלכישוע ואל סוף המסלול. ואפשר – אם רוצים להרוויח זוית נוף נוספת ומשובחת לארץ האחרת של צפון השומרון – לפנות שמאלה אל דרך העפר הבהירה, שתחומה בגדר נמוכה. ב-3.7 ק"מ מתעקלת הדרך ימינה. ב-4.4 ק"מ מגיחים לכביש ופונים שמאלה, הביתה.