נחל עשוש

אביב, קיץ, סתיו, חורף
  • מגבלות שטחי אש:

ניתן לטייל בסופי שבוע ובחגים בלבד

המקום: נחל עשוש. הנוף: מצוקי גיר כבירים. המבט: משתאה. נחל עשוש הוא נחל גדול בשולי הר הנגב המזרחי. "חלקו העילי של הנחל", כותב הגיאוגרף מנחם מרקוס במדריך ישראל החדש, הוא "קרקס סחיפה גדול מאוד. הקרקס מכותר משלושה עברים במצוקי גיר לבן מתקופת האיאוקן, שהבולט בהם הוא מצוק הר כיפה".

מסלול הטיול מתחיל בחלקו התחתון של הנחל שנקרא בערבית ואדי עשישיה, "נחל קיני הציפורים". הנהיגה מתקדמת מערבה במעלה הנחל לעבר ראשו, באזור הר המישר. מסלול הטיול מתחיל בכביש הערבה מספר 90 ומסתיים בכביש מספר 40 מדרום למכתש רמון.
מאפסים את מד המרחק בכביש מס' 90, מול הכניסה למושב צופר שמדרום לעין יהב. על כביש 90 ממשיכים דרומה, לכיוון אילת. כעבור 1.4 ק"מ פונים ימינה לדרך עפר עם סימון שבילים שחור (מס' 17230 במפה). הגובה כאן הוא מינוס 6 מ' מתחת לפני הים. השלט מכריז "דרך הבשמים" ויש אפילו מעבר חגיגי בין שני קירות חימר – עליהם מצוירת שיירת גמלים. שלט ראשון: "מוֹאָה – ח'אן נבטי". שלט שני: "נחל עומר". עוקבים אחרי הסימון השחור ואבני הדרך הכמו נבטיות. ב-3 ק"מ חוצים ערוץ ופונים שמאלה דרומה, עם אבני הדרך, לכיוון מואה.

מפת נחל עשוש  אינפוגרפיקה הארץ

מפת נחל עשוש אינפוגרפיקה הארץ

בתוך ערוץ נחל עומר פוגשים בהמשך הדרך בהרבה "קורדרוי" – פסים וחריצים לרוחב הדרך, שמרעידים קשות את הרכב ואת הנוסעים. ברקע עצי שיטה לרוב. ב-4.8 ק"מ מגיעים לצומת T וחיבור עם סימון שבילים אדום (מס' 17431). מולנו חורבות מואה – שמה של מצודה קדומה על "דרך הבשמים", שמקומה לא זוהה אך ניתן למצודה זו בעקבות צלצול שמה הערבי, "מויאת עואד" ("המים/המעיין של עואד", שאין יודע בדיוק מי היה…). במקום תל נמוך ועליו שרידים של ח'אן ומצודה. בעבר נבע לצד התל מעיין. אבל הנביעות פסקו בעקבות סדרה של רעשים (רעידות אדמה). מן התקופה הנבטית שימש הח'אן תחנת דרכים. כאן עברו שיירות גמלים עמוסות בשמים ותבלינים, שהובלו מחוף חצרמוות בדרום חצי האי ערב לעבר נמל עזה, ומשם באניות לרומא. המסע היבשתי נמשך 1,000 ק"מ ו-65 ימים. אגב, "דרך הבשמים" הוכרזה על ידי אונסק"ו אתר שימור עולמי.

אחרי הביקור במואה מאפסים את מד המרחק וממשיכים שמאלה-דרומה עם האדום.ב-300 מ' פונים בצומת שמאלה-דרומה, לפי השילוט "נחל עשוש דרך המעיינות 4X4" – ויש גם סימון שביל ישראל. ב-4.5 ק"מ צומת T – פונים ימינה-מערבה עם הסימון האדום. משמאל מתחברת דרך עפר עם סימון ירוק (17321), שמובילה לעבר השפך של נחל עשוש. ממשיכים עם הסימון האדום ובתוך ערוץ הנחל. ב-7.4 פונים במזלג ימינה-מערבה עם המשך הערוץ. הסימון הוא שחור (17325), אם כי נכון למדידת מסלול זה הסימונים השחורים בשטח לא בולטים. ב-8.7 ק"מ מתעקלת הדרך שמאלה לכיוון דרום מערב. עוקבים אחרי הדרך הראשית ואחרי הסימון השחור. בהדרגה הופך הערוץ צר יותר ותלול. המחזה רב עוצמה. כדאי לעצור, להסתובב קצת ברגל ולהרגיש כמו שצריך את קירות הענק האלה.

נחל עשוש. נופים

ב-17 ק"מ מתעקלת הדרך שמאלה–דרומה. ממול הר נִשְׁפֶּה – הר שולחן טרפזי, שמזדקר פתאום מהעמק (גובה 429+ מ') ומכאן שמו, שפירושו "גבוה" (ישעיהו י"ג:2). ב-17.6 ק"מ במזלג בוחרים בזרוע השמאלית, הדרומית יותר, וממשיכים בנהיגה לכיוון ההר. ערוץ נחל עשוש נעשה רחב יותר. ב-18.1 ק"מ, במזלג, בוחרים בזרוע השמאלית עם הדרך הראשית (הר נשפה מימין). ב-18.6 ק"מ מגיעים לצומת, מפגש עם דרך עפר מסומנת ירוק (17327) שמוביל לנחל צופר, לציר המעיינות ובחזרה לכביש הערבה – ולמעשה, אם רוצים לעקוף את מעלה עשוש הידוע לשמצה, זו הדרך.

אבל המשך המסלול שמתואר כאן פירושו פניה ימינה עם הסימון השחור. הכיוון הוא דרום. ב-19.6 ק"מ קטע נסיעה קצר על משטח סלע – קצר ויפה. ב-19.7 ק"מ במזלג ממשיכים ישר בדרך הראשית (זרוע ימנית מהשתיים) וכל הזמן עם הסימון השחור. לקראת 24 ק"מ לספירה מתחדש הנוף המצוקי המרתק. ב-29 רואים ממול את הר המישר ומתקן בטחוני סודי ידוע. ב-30 ק"מ נפרדים מהנחל. הוא ממשיך לדרום מערב – ואנחנו מערבה במישור. ב-32.8 ק"מ מגיעים לכביש צר, המוביל להר המישר ולמתקן הבטחוני. אבל אנחנו פונים בו שמאלה-דרומה וב-35 ק"מ מגיעים לכביש מספר 40. הגובה בנקודה זו הוא 375 מ' מעל פני הים. המסלול נגמר. מכאן אפשר לפנות ימינה-צפונה למכתש רמון ומצפה רמון או שמאלה-דרומה להרי אילת/לערבה.