שמורת הר חורשן

אביב, קיץ, סתיו, חורף
  • מגבלות שטחי אש:

ניתן לטייל בסופי שבוע ובחגים בלבד

אי שם בצפון מרכז הארץ נשמע ציוץ הציפורים. אי שם שולט הצבע הירוק. אי שם כרמי זיתים וענבים, מטעי אפרסק ומשמש, חורשות אלונים ואלות. הדרך לאי שם יכולה להתחיל בכביש 6.

מפת מסלול הר חורשן פארק אלונה. אולגה זלטקין

במחלף עירון פונים שמאלה, כביש 65 לכיוון חדרה. בצומת חנה ימינה לכביש 652. שדרה אדירה של אקליפטוסים, נוף כפרי לא מוכר, ניווט לא מסובך. חנה, אחייניתו של "הנדיב הידוע", מובילה לעדה אשתו ואל צומת עדה. אצל עדה מאפסים את מד המרחק ומאותתים ימינה לכביש 653. כעבור 3.4 ק"מ שמאלה לכביש 654 – עמיקם/אביאל. ממשיכים וממשיכים, חולפים על פני הפנייה לאביאל וב-9.2 ק"מ, מול הכניסה לחניה של מי קדם (בשלט כתוב גם "פארק אלונה") מאפסים שוב את מד המרחק. כאן אפשר לפרוק את האופניים ולהשאיר את המכונית.

ממשיכים 250 מ' על הכביש לכיוון עמיקם ופונים שמאלה לדרך עפר בהירה, רחבה וטובה לכל מכונית. רמז: בדיוק בפנייה יש עמוד חשמל גדול. הכיוון צפון-מערב. נוהגים בדרך העפר המאובקת בקיץ. מימין שיחי פטל, מטע אפרסקים. לידיעת הקוטפים: הפירות שקרובים לכביש טובעים באבק. ב-1.3 ק"מ צומת. ממשיכים ישר, בדרך הראשית. ב-2.0 ק"מ עוד צומת ושוב ממשיכים בראשית. ב-2.2 ק"מ במזלג, עוזבים את הראשית ופונים שמאלה. ב-2.3 ק"מ שוב מזלג ושוב שמאלה, בעלייה. ב-2.6 ק"מ מגיעים לצומת T. ממול מטע זיתים צעיר וקוביות בטון חלולות.

אלונים, אלות ומטעים

במכונית "פרטית" אפשר להגיע בקלות עד לכאן. מי שאין לו אופניים או 4×4 מוזמן לחנות בצד ולשוטט ברגל. השאר מתבקשים לפנות ימינה. ב-2.8 ק"מ בצומת T שמאלה. ב-3.1 מתעלמים מפנייה ימינה וממשיכים להעפיל בדרך שנעשית משובשת. ב-3.2 ק"מ משמאל, בצל העצים, סלעים שטוחים – אפשר להכריז על פיקניק ראשון בסדרה. ב-3.3 ק"מ, בשיא העלייה, פוגשים מזלג ובוחרים בזרוע הימנית, הצפונית יותר. ב-3.4 משיקה הדרך לגדר שחוסמת ירידה תלולה ומיותרת.

הלאה. עיקול ימינה, חרוב מקסים, נוף נפתח. מישור החוף, חדרה, ארובות תחנת הכוח "אורות רבין", זכרון יעקב, הפצע הכעור של מחצבות שפיה – ממש ממול, כביש נחל יקנעם (ואדי מילח). הכל רואים מכאן ובלתי נראים. צפון מרכז הארץ ופתאום שקט, כמעט בדידות. את הגוש הירוק של שמורת הר חורשן מפלח רק כביש 6 בחזרה למסלול. ב-3.6 ק"מ מתעקלת הדרך ימינה. ממול שרידים של בוסתן ישן. הדרך הופכת מדרגות מדרגות – שום קושי לכל רוכב שטח או נהג 4×4 מתחיל. ב-3.8 ק"מ מגיעים לפיקניק השני – משמאל, על משטח הסלע הרחב, מתחת לעץ האלון. יש צל. יש רוח. צריך רק להוציא עגבנייה, בצל וזיתים.

לא לקטוף את הפירות המאובקים..

בסוף הפיקניק מאפסים ופונים ימינה – כלומר, נוטשים את המשך הירידה ובוחרים בדרך העפר הביישנית שמתחילה ממש ממול והולכת מזרחה. אשחרים, עוזררים, אלונים; כולם מצטופפים ושולחים ענפים אל הדרך, ספק לשרוט, ספק ללטף. משתדל במיוחד האלון המצוי עם עליו הקשיחים, בעלי שולי מסור משוננים. ב-200 מ' רחבת חניה קטנה. ב-300 מ' חלון לנוף. ב-400 מ' עוד רחבה. באביב יש כאן פריחה לא נורמלית. כל צעד מחוץ לשביל פירושו פרח רמוס.

הלאה. ב-800 מ' צומת T וסגירת מעגל – חוזרים לדרך הסלעית והפעם פונים שמאלה, מזרחה, בירידה. ב-900 מ' מזלג, זרוע ימנית, המשך הירידה. ב-1.0 ק"מ מחסום בקר מסורג ואיפוס. משמאל מטע זיתים ובו השקיה עילית – הצינורות מונחים גבוה על הענפים. מה פתאום? כדי להרחיק אותם משועלים, תנים וגיריות שבעבר שלפו בשיניים חדות את הטפטפות, איפשרו למים לזרום חופשי החוצה ולחזירי הבר להתפלש בבוץ ולהשמיד את מה שנשאר ממערכת ההשקיה.

הר חורשן. דרך עפר לכל ג`יפ ונוף לכל עין

הר חורשן. דרך עפר לכל ג`יפון ונוף לכל עין

ב-200 מ' ימינה, דרומה, בחזרה לנקודת המוצא. ב-400 מ' שמאלה. ב-700 מ', בצומת T, ימינה. ב-800 מ' שוב T ושוב ימינה. ב-1.7 עם הדרך הראשית. ב-2.7 ק"מ – הכביש וסוף המסלול. מי שרוצה קיצור לזכרון יעקב מתבקש להמשיך על הכביש 4.2 ק"מ – בדיוק בנקודה שבה הכביש מתעקל שמאלה, צריך לפנות ימינה לדרך עפר בהירה, מתאימה לכל מכונית ומובילה, כעבור כ-5 קילומטרים, אל כביש 652, אזור רמת הנדיב.