נחל ירקון – ספר 2014 – טקסט מלא

קרוב למרכז ומפתיע. בחורף - בוצי מאוד. ראו הוזהרתם.

מאת יואב קווה

אביב, קיץ, סתיו
  • מגבלות שטחי אש:

ניתן לטייל בסופי שבוע ובחגים בלבד

בשקט בשקט, קרוב לכרך הכי סואן, סמוך לכבישים הכי עמוסים, מתחבא שטח נהדר, ירוק, שקט ומוצל. אפילו מים זורמים יש בו. אז קחו אחר צהריים ספונטני, העמיסו את הילדים וצאו למסלול הירקון.

מדובר בטיול קליל, ללא אתגרי עבירות מיוחדים. הוא מתאים לכל רכב כביש-שטח רך. בהסתייגות אחת: בחורף, אחרי גשמים, התוואי שלאורך המסלול הופך לבוצי במיוחד ואז, בבת אחת, קופצת דרגת הקושי מקלה מאוד לקשה מאוד.

חובבי פסטורליה באמצע גוש דן מוזמנים לצאת למסלול במשך כל השנה, למעט בחורף. לחובבי האקסטרים מומלץ לצאת למסלול הזה דווקא בחורף.

נקודת ההתחלה היא מגרשי הטניס של רמת השרון (היעד באפליקציית הניווט waze צריך להיות ״אצטדיון קנדה ומרכז הטניס רמת השרון״).

נכנסים עם הכביש לעבר מגרשי הטניס. מול הכניסה הראשית למגרשי הטניס מאפסים את מד המרחק. משם ממשיכים עם הכביש, כך שמגרשי הטניס נמצאים מצד שמאל.

150 מ' – הטיול מתחיל כאן. עוברים שער גדול ופתוח, נכנסים לדרך עפר חולית נעימה וממשיכים ישר.

300 מ' – במזלג פונים שמאלה.

עכשיו, פתאום, אנחנו בטבע. הנוף נפתח לרווחה, מול העין נפרשים שדות. אתם יודעים מה, אפילו הבניינים שברקע לא מפריעים.

1.2 ק"מ – בצומת ממשיכים ישר (לכיוון כביש מספר 4).

1.5 ק"מ – ישר, עם הדרך הראשית.

1.6 ק"מ – הדרך מתעקלת ימינה, מקבילה לכביש 4 דרום. פרדסים מימין, כביש סואן משמאל. לאן כולם ממהרים?

3.2 ק"מ – ירידה ופנייה שמאלה. זהו, הגענו לירקון (ראו מסגרת). כאן, מתחת לגשר, מאפסים את מד המרחק. אנחנו חולפים מתחת לגשר. הנחל מימיננו.

150 מ' – שמאלה, צפונה, עם סימון שביל ישראל.

300 מ' – במזלג, זרוע ימנית, אל הדרך שקרובה יותר לנחל. כל הזמן עם סימון שביל ישראל.

באפריל הרחנו כאן ניחוח הדרים משכר. אין בשמים כאלה. רק בשביל הריח הזה כדאי לבוא לכאן.

1.1 ק"מ – נוסעים בין צמחי הקנה.

1.5 ק"מ – במזלג בוחרים בזרוע הימנית (הקרובה יותר לנחל).

1.9 ק"מ – עם הדרך הראשית. ממשיכים לעקוב אחרי סימון שביל ישראל. נוסעים בין קירות הקנה.

2.2 ק"מ – בוחרים בדרך הימנית, זו שלמטה יותר.

2.4 ק"מ – מימין מעבר של הנחל. במקום יש סכר חקלאי. לחצות או לא לחצות? אם הגעתם בחורף והזרימה חזקה, אם יש לכם ספק, אז לא. בנסיבות אחרות, מכל סוג, מומלץ מאוד לחצות. הילדים יהיו מאושרים. שימו לב: חוצים רק בשביל התענוג. חוצים וחוזרים.

בין אם חצינו ובין אם לא, מאפסים את מד המרחק וממשיכים שמאלה (כך שתחנת השאיבה הישנה, שבנויה על העמודים, ממוקמת מימין לנו). יש כאן סימון שבילים כחול וגם סימון של שביל ישראל.

100 מ' – במזלג בוחרים בזרוע הימנית התחתונה, עם שביל ישראל. נוסעים קרוב למים. בחורף זה עלול להיות בית משוגעים.

1.1 ק"מ – חולפים מתחת לכביש מספר 5. אנחנו בטבע והם בכביש הסואן.

1.2 וגם 1.4 ק"מ – במזלג, זרוע ימנית, זו שליד הנחל.

3.4 ק"מ – במזלג זרוע ימנית, עם הפיתול בנחל. ממשיכים, זה כמו לנסוע בג׳ונגל.

4.4 ק"מ – לאורך הגדר של מפעלי תעש.

4.9 ק"מ – עוד נקודת חצייה הלוך-חזור אופציונלית. אבל שימו לב: הזרימה כאן חזקה ומהירה יותר.

5.2 ק"מ – במזלג זרוע ימנית ואז דרך השקע ואז ושוב ימינה, בעקבות סימול שביל ישראל וסימון כחול.

ממול נשקף הר הזבל. זה גם השם שלו במפה.

5.8 ק"מ – מימין מבנה קטן ועליו עמוד חשמל. מייד אחריו ממשיכים עם הדרך, שמתעקלת ימינה.

6.0 ק"מ – ירידה תלולה לערוץ נחל הדר, יובל של הירקון, ומייד אחריה עלייה תלולה. זהירות, אם יש בוץ בדרך אתם עלולים להיתקע באמצע, לרדת בהצלחה אבל לא להצליח לעלות. לא לבלוע ולא להקיא. רק ללכת ברגל ולהתקשר לחילוץ. אחרי שעולים בצד השני מגיעים לצומת T. מאפסים את מד המרחק ופונים ימינה (לעבר מתקן החשמל). מייד בהמשך הדרך מתעקלת שמאלה.

לפני יותר ממאה שנה, בשנת 1905 למען הדיוק, ניטע באזור הזה פרדס בחריה ("בחר-יה"). במשך שנים נחשב הפרדס, שהשתרע על שטח של 600 דונם, לגדול ביותר בארץ. הפרדס שגשג עד שנת 1915, אז הותקף על ידי גלים של ארבה שחיסלו כמעט את כל העצים. הפרדס שוקם בשנות ה-20 וחזר לשגשג, אבל לקראת סוף המאה החל לדעוך. בשנות ה-90 הוא חדל מלהתקיים.

400 מ' – מימין גשר להולכי רגל ושרידי תעלת הטיה. התעלה שירתה את טחנת פרוחיה, טחנת קמח שפעלה בקרבת הכפר פרוחיה. את הטחנה הפעילו עבדיו הכושים למחצה של השבט הבדואי אבו-קישק. היא היתה בשימוש עד סוף המאה ה-19 ובתחילת המאה ה-20 נהרסה כליל – אנשי פרוחיה השתמשו באבני הטחנה לבניית בתים, לסלילת כביש ולצורכי הצבא במלחמת העולם הראשונה.

700 מ' – במזלג, זרוע ימנית.

1.0 ק"מ – חוצים את נחל קנה במעבר בטון. נחל קנה הוא היובל הצפוני ביותר של הירקון. הנחל זורם כל ימות השנה.

1.05 ק"מ – מייד אחרי החצייה פונים ימינה.

1.2 ק"מ – פונים שמאלה עם עיקול הדרך (לא ממשיכים ישר ולא חוצים את הנחל, אם כי הנקודה הזאת היא מקום טוב להפסקה. אנחנו כבר בחלק העילי של הירקון והמים כאן נקיים יחסית).

1.6 ק"מ – הדרך מתעקלת לצד שדה.

1.7 ק"מ – מימין, על הגדה השנייה של הנחל, ניצב מבנה של שתי קומות. זוהי טחנת אבו רבאח, שנבנתה בסוף המאה ה-19 על שרידי טחנה קדומה יותר. טחנת אבו רבאח פעלה עד 1948. המבנה שוחזר ושוקם ב-2004.

1.8 ק"מ – ימינה בצומת T ובמזלג שמייד בהמשך שמאלה. במזלג הבא (1.9 ק"מ) שוב שמאלה, כך שהצריף נמצא מימין לנו.

2.1 ק"מ – במזלג בוחרים בזרוע הימנית. במזלג הבא בזרוע השמאלית. צריך להקפיד להישאר קרובים לשדה. הדרך מתעקלת ימינה ומושכת לכיוון הגשר.

2.3 ק"מ – אנחנו מתחת לגשר (כביש 40, סמוך למחלף ירקון). מאפסים את מד המרחק.

50 מ׳ – אנחנו חולפים לצד סכר "כנף לבנה". המבנה הנטוש שמצד שמאל היה בית החווה של חברת "כנף לבנה", שעסקה בפרדסנות ובגידול אווזים.

100 מ' – לא חוצים לצד השני של הנחל (אם כי זה מקום טוב להפסקה), אלא ממשיכים ישר. המבנה (ועליו גרפיטי ״ARS") צריך להיות מימיננו. בפיצול שמייד אחרי המבנה יש לפנות ימינה (הדרך שלנו מקבילה לשביל צר יותר, לאופניים ולהולכי רגל, שעליו סימון שביל ישראל).

200 מ' – הדרך מתעקלת שמאלה.

400 מ' – במזלג שמאלה, עם הפנים לקניון שרונים.

750 מ' – במזלג בוחרים בפיצול הימני, אל הדרך שקרובה יותר לנחל.

900 מ' – הדרך מתעקלת שמאלה, לעבר המבנה.

1.0 ק"מ – המבנה הוא בית פרדס, שהוקם במאה ה-19 ושכן בלב הפרדסים. בקומה הראשונה שלו הוצבה משאבה לשאיבת מי השקיה. מקור שמו, "בית לאה", אינו ברור. אומרים שהשם דבק במבנה בעקבות גרפיטי שנכתב על אחד הקירות – "לאה המקומטת".

דרך העפר יורדת אל המים. זה מקום מצוין להפסקה אחרונה ומסכמת למסלול זה. לא רחוק משם, במעלה הזרם, יש מתקן טרזן עם חבל לקפיצות למים. המים כאן נקיים יחסית וראויים לשכשוך. אפשר לחצות את הנחל עם הרכב, חציית הלוך-חזור. אבל צריך לדעת שהקרקעית קצת מסולעת.

כיצד יוצאים מפה חזרה לציביליזציה? נוהגים צפונה (שמאלה ביחס לדרך שהביאה אותנו לכאן, כך שבית לאה נמצא מימין לנו). ממשיכים ישר בדרך עפר טובה. היעד הוא מבנים עם גג רעפים אדום – מבנה המועצה האזורית דרום השרון.

1.9 ק"מ – מגיעים סמוך לכניסה למועצה, שער צהוב. פונים שמאלה ומשתלבים בכביש מספר 40 – ימינה לכפר סבא, שמאלה להוד השרון. סוף מסלול..