רמת תבור לכל מכונית

טיול ברמת תבור - מתאים (גם) למכונית "פרטית"

מאת יואב קווה

אביב, קיץ, סתיו
  • מגבלות שטחי אש:

אין מגבלה. ניתן לטייל בכל ימות השבוע

אפשר לטפס לרמת תבור ולמצפה אֵלות בכל מכונית. הדרך אמנם משובשת בחלקה, ובימי חורף עלולה להיות בוצית ובלתי אפשרית למעבר מכוניות רגילות אבל המאמץ משתלם: ממזרח ל"חללית" נשקף נוף נהדר של עמק הירדן, הכינרת והגליל. ממערב נוף נהדר לא פחות של רמת תבור, הר תבור ושדות חקלאיים. באביב יש מרבדים של כלניות ואחריהן פרגים.

צוברים נוף וגובה

נקודת המוצא למסלול היא בכביש מס' 90, בפנייה לעבר מנחמיה (1) – כאן מאפסים את מד המרחק. ב-700 מ', במזלג, בוחרים בזרוע השמאלית – לא פונים לתוך מנחמיה אלא ממשיכים לטפס לעבר רמת תבור. ב-2.9 ק"מ, במזלג, בוחרים בזרוע הימנית (לכיוון צפון). ב-3.7 ק"מ, במזלג, בוחרים בזרוע הימנית – סימון שבילים כחול (מס' 3240) (2), שאליו צריך להיצמד (הדרך כאן עדיין סלולה). נוהגים לצד שדרת ברושים, והגובה והנוף נצברים במהירות.

ב-5.8 ק"מ נגמר הכביש ומתחילה דרך עפר (3). מאפסים את מד המרחק ופונים ימינה, לכיוון צפון. ב-600 מ', במזלג, פונים שמאלה עם הסימון הכחול. ב-1.2 ק"מ רואים ממול את ההר שהעניק את שמו לרמה – הר תבור. הגובה עכשיו הוא 300 מ' מעל פני הים – 500 מ' יותר מנקודת ההתחלה. ב-2.0 ק"מ, בצומת, ממשיכים ישר. ב-2.1 ק"מ, במזלג, בוחרים בזרוע השמאלית וממשיכים לדבוק בסימון הכחול.

טיול לכל מכונית ברמת תבור. מפת המסלול באדיבות הוצאת מפה

ב-2.5 ק"מ, במזלג, בוחרים בזרוע הימנית. ב-3.3 ק"מ נוהגים מתחת לקו חשמל. ב-3.6 ק"מ, במזלג, בוחרים בזרוע השמאלית (לכיוון מערב). ב-3.7 ק"מ, במזלג, בוחרים בזרוע הימנית: "צ'יק תן צ'יקמוק" כתוב על מכל מתכת (הדרך המסומנת כחול נפגשת עם דרך מסומנת שחור וממשיכים לדבוק בכחול). ב-4.6 ק"מ, אם מביטים לכיוון צפון-מזרח, מבחינים ב"חללית" – פעם היא שימשה מגדל להקרנת סרטים בקיבוץ אפיקים, אחר כך גררו אותה הקיבוצניקים לכאן, כדי לזכות בפינה טובה להפסקות בזמן העבודה בשדה. כיום היא נטושה ומוזנחת.

לפרוש כנפיים

ב-4.7 ק"מ, במזלג, בוחרים בזרוע ימנית. ב-5.0 ק"מ, בצומת המשוכלל, ממשיכים ישר עם סימון "שביל ישראל" וסימון שחור (מס' 3311). מימין שדה חיטה, משמאל ערימות של אבני בזלת. ב-5.3, במזלג, כל בחירה נכונה.

ב-5.9 מגיעים לחללית. כאן יש תמיד רוח ומתחשק לפרוש כנפיים ולעוף (או לפחות לאכול סנדביץ' טוב). כשממצים את המתקן והנוף (ממזרח, כאמור, עמק הירדן, הכינרת והגליל. ממערב – רמת תבור, הר תבור ושדות חקלאיים), ממשיכים עוד 400 מ' עד למצפה אֵלות עצמו ולנקודת הטריג (4).

החללית ברמת תבור

במצפה אלות מאפסים את מד המרחק. מכאן חוזרים את כל הדרך לאחור וחולפים על פני החללית. ב-700 מ', במזלג, בוחרים בזרוע השמאלית. ב-900 מ' ממשיכים ישר. ב-1.2 ק"מ, בצומת, נוסעים ישר, דרומה. ב-1.4 ק"מ, במזלג, בוחרים בזרוע השמאלית (סימון שחור). ב-2.2 ק"מ, במזלג, בוחרים בזרוע הימנית, לכיוון דרום-מזרח. ב-2.5 ק"מ, בצומת T (ליד מכל המים), פונים שמאלה עם הסימון הכחול ומקפידים להיצמד אליו מעתה והלאה. ב-2.6 ק"מ פונים ימינה, ב-3.7 ק"מ ממשיכים ישר, ב-4.1 ק"מ עדיין ישר וכך גם ב-4.2 ק"מ. ב-5.4 ק"מ נוסעים עם הדרך הראשית. ב-5.5 ק"מ, במזלג, פונים ימינה. ב-5.7 ק"מ ממשיכים ישר. ב-6.2 ק"מ עולים על כביש הסרפנטינות, שגולש למנחמיה. ב-8.3 ק"מ, במזלג, בוחרים בזרוע השמאלית. ב-9.1 ק"מ פונים שמאלה, ב-11.3 ק"מ פונים ימינה וב-12 ק"מ מגיעים לכביש מס' 90: ימינה לבית שאן, שמאלה לטבריה.