סוזוקי ג'ימני בשטח
רכב קטן ומתוק בעל עיצוב חמוד ומטעה. למה מטעה? כי הג'ימני הוא למעשה חיית שטח קשוחה להפליא. סקירה מאת הדר קמינסקי
"סוזוקי ג'ימני – עז הרים"
טווח שנתונים: 99-2010, 2015- היום
גרסאות מרכב: קצרצר (4 מושבים, בדוחק)
גרסאות מנוע: בנזין (1.3 ליטרים, 85 כ"ס משנת 2005, 81 כ"ס עד שנת 2005)
תיבת הילוכים: ידנית (5 הילוכים), אוטומטית.
תצורת שלדה: שלדת סולם, זוג סרנים חיים (מלפנים ומאחור).
שטח: 4X4 HIGH , הילוך כוח (LOW)
ג'ימני – היסטוריה:
אמנם ייצורו של הג'ימני החל בשנת 1999 אך מקורו האמיתי נמצא אי שם בתחילת שנות ה-80 בייצורו של סוזוקי סמוראי. הג'ימני למעשה הינו הצאצא החוקי של הסמוראי האגדי.
99 – 2005- מנוע טרום VVT,כאשר בין 99- 2000 מנוע 16 שסתומים כמו הסמוראי ומשנת 2001- 2005 יוצר מנוע חדש עם שרשרת טיימינג ו-82 כ"ס.
2005 ומעלה – החל ייצור מנוע VVT, גיר שונה (יחסי העברה שונים עם עלייה קלה בהספק ל- 85 כ"ס).
2010- ייצורו של הג'ימני הופסק עקב היעדר בקרת יציבות (ESP).
2015- הג'ימני חזר אלינו עם שינויים עיצוביים מינוריים, בקרת משיכה ובקרת יציבות (ESP).
הג'ימני מאז ומתמיד מיוצר עם שלדת סולם וזוג סרנים חיים כיאה לרכב שטח אמיתי ונוסטלגי.
אבזור:
שני חלונות חשמל, נעילה מרכזית ושתי כריות אוויר. הדגם ה"יוקרתי" יותר נהנה מרדיו דיסק, מושבים והגה בחיפוי עור, מסילות בגג ופנסי ערפל. מאמצע 2009 הדגם ה"יוקרתי" כולל גם טמבון קדמי חדש וחישוקי סגסוגת.
סוזוקי ג'ימני – בכביש:
קופצני, נוקשה, צפוף, איטי ולא נוח לנסיעות ארוכות. ג'ימני, בלשון המעטה, הוא לא הבחירה האידיאלית לאספלט ובטח שלא לאספלט הישראלי. ובכל זאת, העיצוב הקובייתי המקסים והמימדים הקטנים שמשפרים את הסיכוי למצוא חניה, מושך נהגים רבים לבחור בו כרכב העירוני הפרטי שלהם על אף שלא ינצלו ולו במעט את יכולות השטח שלו (איזה בזבוז!).
מה לגבי צריכת דלק? אפשר לצפות לצריכת דלק חסכונית אבל זאת לא המציאות. בפועל ג'ימני הוא שתיין לא קטן ביחס לגודלו ונפח המנוע. צריכת הדלק הממוצעת בפועל היא כ-11 ק"מ לליטר.
סוזוקי ג'ימני – בשטח:
קל לטעות לגבי הג'ימני הקטן בשל עיצובו המתוק העשוי להזכיר "רכב צעצוע". מדובר ברכב שטח קשוח להפליא, שבנוי ומותאם בצורה מקצועית לשטח קשה.
ג'ימני ישאיר הרחק מאחוריו את רוב רכבי השטח הקיימים בשוק – בעיקר בשטח טכני סלעי.
גודלו הקטן ואורכו הקצרצר מהווים יתרון אדיר בשטח. וכך גם זוויות המרכב הטובות (גישה, בטן, נטישה) והעובדה שהגלגלים נמצאים ממש בקצוות.
יחד עם זאת, אם כי צריך לקחת בחשבון רגישות גבוהה יחסית לכלי רכב ארוכים במצבים קיצוניים של שיפוע צד. בנהיגת חולות הוא מתקשה בגלל הספק המנוע הנמוך. נהיגת שבילים מהירה לא מתאימה לו עקב בסיס הגלגלים הקצרצר והמנוע החלש.
קחו בחשבון – הוא קשוח ומטלטל מאוד את הנוסעים בנסיעת שטח. אפשר לשפר את נוחות הנסיעה בשטח אבל זה אף פעם לא יהיה ברמה של רכב שטח עם בסיס גלגלים ארוך.
סוזוקי ג'ימני – שיפורים:
מהלך המתלה הוא לא מהגדולים וצמיגי הכביש המקוריים לא תורמים לעבירות. וכך גם החוסר בנעילת דיפרנציאל יקשה גם הוא על הגימני במעברים בעייתים והצלבות. זאת הסיבה שכל בעל גי'מני המעוניין להיכנס לשטח יצטרך להשקיע מעט כדי להפוך אותו לחיית שטח.
השיפור המתבקש הראשון הוא מיגון החלקים ה"רגישים" – תיבת ההעברה ("טרנספר") יושבת נמוך וחשוף ומחייבת מיגון. בנוסף מומלץ להחליף את הצמיגים ל-50/50 או אפילו צמיגי "שטח מלא". צמיגי 50/50 יהיו הבחירה הטובה לאלו שהג'ימני מהווה עבורם גם כרכב הפרטי וגם כרכב השטח.
קיט הגבהה של כ-2 אינצ' ישפר את מרווח הגחון, את מהלך המתלה ואת נוחות הנסיעה בשטח.
רוצים עוד? נעילת דיפרנציאל תהווה יתרון אדיר בשטח. נעילת ARB הינה המוכרת והטובה ביותר אך גם היקרה ביותר. תחליף זול יותר תהיה נעילת "לוקרייט" הנועל קבוע את הדיפרנציאל – זו אופציה זולה וטובה אך צריך ללמוד לחיות איתה.
סוזוקי ג'ימני – שוק יד שניה:
בשנים 2010 ל-2015 הג'ימני לא יובא ארצה וכך הביקוש עלה ואיתו גם המחירים בשוק היד שניה. בפועל נסחר הג'ימני ב-5%-10% מעל מחירי המחירון. מעבר לכך, המחיר יעלה בהתאם לרמת השיפורים וההשקעה. לדוגמא שנתון 2003 יעלה בסביבות ה-30,000 שקל לרכב יד שלישית או רביעית במצב סטנדרטי. שנתון 2008 לרכב יד שניה יעלה בין 40,000 ל-60,000 שקל.
גרסאות ידניות נדירות יותר.
אל תחששו לרכוש ממי שבילה הרבה בשטח. דווקא מורעלי השטח הם אלה שיטפלו וישמרו על הג'ימני שלהם בצורה הטובה ביותר.
סוזוקי ג'ימני – אמינות:
אמינות הג'ימני הינה גבוהה ביותר, כיאה לרכב יפני מתוצרת סוזוקי.
לפני שנתון 2005 התיבה האוטומטית סבלה מתקלות. בשנתונים הישנים יותר, שנתון 2003 ומטה יש לשים לב להחלפת רצועות טיימינג בטיפול 90,000 ק"מ.
מעבר לכך, כל עוד תשמרו על הרכב ותקפידו על טיפולים בזמן ובמקומות מקצועיים תזכו לרכב אמין ביותר.
סוזוקי ג'ימני, לסיכום:
יתרונות: אמינות, חינניות, יכולת שטח.
חסרונות: נוחות, מרחב פנים, כוח מנוע.
לסקירות יד שניה נוספות:
טויוטה לנדקרוזר 120- מדריך רכישה יד שניה
מיצובישי פאג'רו Q – מדריך רכישה יד שניה
איסוזו טרופר – מדריך רכישה יד שניה
חוות דעת נוספות – בשטח:
טויוטה לנדקרוזר נגד ג'יפ גרנד צ'רוקי
דודי: יתרון מול חסרון
רכב הכי מהנה שהיה לי עד כה החסרון היחיד שההגה רועד בין 70-80 קמש
גורי: אין כמו ג'ימני
בבעלותי ג'ימני 2015 מרבה לטייל שידרוגים: מיגון, הגבהה 5 ס"מ (אישור מש' התחבורה) ובולמי בילשטיין, צמיגים 50/50 והעיקר!!!!! מושבים קדמיים הידראוליים/אורטופדיים שסילקו את החיסרון היחידי של הרכב הקופצנות שלו. אנחנו זוג מבוגרים שהנפח שלו מתאים לנו ככפפה לכף היד. אין כמו ג'ימני....
דורון קדמיאל: רכב מהנה ביותר
רכב נפלא, מודל 2015, למרות האיטיות בכבישי האספלט אשר מביאה אותך לנהיגה רגועה ומהנה במסלול הימני. החולשה בחול תפוצה על ידי הורדת לחץ אוויר בצמיגים ב 50% לערך. בשטח אחר אין לו תחליף כדברי הכותב. מידותיו הקטנות מגבילות אותו לשני אנשים ועוד ציוד בכמות נדיבה, כולל על הגג, אם יש צורך, אך עדיף לוותר על הגבהת מרכז הכובד. מתאים מאוד לזוג צעיר הרוצה להגיע לפינות נידחות וגם לזוג מבוגר אשר זמנו בידו והתשוקה להרפתקה במקומות חדשים עדיין מפעמת בו. למרות חולשותיו, זהו הרכב בו אני נהנה יותר מכל רכב אחר, לאחר כ 50 שנות נהיגה.
בנימין טור: "אחלה רכב" !!!
כמעט שנה מאז רכשתי, הכיפי ברכבים שרכשתי בחיי (בן 74, מכונאי במקצוע ובדם). מודל נוב' 2016, בכביש טוב בהרבה ממה שמעלילים עליו, בשטח "חיה רעה" ! חסרון - מושב נהג קרוב מדי, עבורי פוגע בנוחיות ( ואני חריג בגובה -1.8 מטר).
etmr18: אין כמו ג'ימני
כמי שיש לו ג'ימני אני מסכים עם הכותב. רכב נפלא ואמין שישרת אותך בנאמנות בכל מצב.
Adam.Natur: תיקון לכתבה
שלום ייצור הג׳ימני לא הופסק מעולם, מה שהופסק זה ייבואו לארץ בהיעדר מערכת esp.. הצורה הנוכחית היא מתיחת פנים משנת 2013.