כננת רכב שטח 4X4

כל מה שריך לדעת על תפעול כננת ברכב שטח: הוראות בטיחות, הוראות תפעול, הוראות תחזוקה לכננת והאם כדאי לקנות כננת משומשת-משופצת?






הדילמה היא כזאת: כננת היא אביזר חילוץ שתשתמשו בו פעם-פעמיים בשנה, אבל תסחבו את 30-50 הק"ג שלו איתכם, על הרכב, כל השנה. בכננת, בפועל, תשתמשו בעיקר כדי לחלץ אחרים ופחות את עצמכם.
ויש גם תסבוכת חוקית מסוימת: כננת מוגדרת לחילוץ עצמי בלבד. כדי לחלץ באמצעותה רכב אחר דרוש היתר מתאים.
ולמרות כל אלה, כננת היא אביזר חילוץ יעיל מאוד ופשוט להפליא לתפעול.
בסיטואציות מורכבות וקשות של היתקעות בשטח רק כננת תוציא אותנו מהבוץ. תרתי משמע. 

כננת. עבודה עם מכפיל כוח

כננת. עבודה עם מכפיל כוח

למי באמת מתאימה כננת?
א. למי שמטייל לבד – אין אביזר חילוץ עצמי יעיל יותר מכננת.
ב. למי שמוביל קבוצות מטיילים.
ג. לשועלי שטח.

היתרונות של כננת על פני משיכה בעזרת רצועה
היתרון הגדול ביותר הוא דיוק כירורגי במשיכה. בלחיצה פשוטה על כפתור אנחנו שולטים בדיוק רב בתהליך המשיכה. יכולים לעצור "על המילימטר". השליטה והדיוק הזה מגדילים את סיכויי ההצלחה של החילוץ וגם את הבטיחות שלו. לעומת זאת, משיכה ברצועה למטרת חילוץ (להבדיל מגרירה) היא פעולה דרמטית ופעמים רבות אפילו ברוטאלית.
יתרון משמעותי נוסף של כננת: הרכב המחלץ לא זקוק למרחב תמרון ולא בהכרח למשטח עם אחיזה. נניח שאתם תקועים בשלג. רכב אחר שינסה לגרור אתכם, קרוב לוודאי יחליק וייתקע אף הוא. לעומת זאת אם נשתמש בכננת וניעזר בעץ או ברכב מעוגן למקום, נפתור את הבעיה. בניגוד לרכב שמושך ברצועה, שימוש בכננת לא דורש מרחב תמרון או שטח לנסיעה, גרירה, תנופה וכו'.
בנוסף: שימוש בכננת יוצר עומס על המנוע החשמלי של הכננת (שבנוי לכך) ולא על תיבת ההילוכים של הרכב הגורר. גרירת רכב אחר, בוודאי אם הוא תקוע בבוץ או בשטח בעל התנגדות גבוהה, יוצרת עומס עצום על תיבת ההילוכים האוטומטית של הרכב הגורר.

כננת. כבל סינטתי

כננת. כבל סינטתי

חילוץ עצמי בעזרת כננת
בהתחברות לרכב אחר: רכב העוגן חייב לעמוד בקו אחד מול הרכב הנגרר (רכב שמוטה הצידה עלול להיגרר לשיפוע צד ולהתהפך), לודא שהרכב מעוגן בעצמו + אבנים לפני כל ארבעת הצמיגים, נהג יושב ברכב העוגן, תיבת ההילוכים בניוטראל, רגל על דוושת הבלם.
בהתחברות לגזע עץ שימו לב לדגשים הבאים: יש לוודא שלא מדובר בעץ מת שעלול להיעקר בקלות. לכרוך רצועת גרירה רחבה ככל האפשר ולא את הכבל עצמו שעלול לחתוך או לפגוע בגזע, יש לכרוך סביב החלק הנמוך והחזק יותר של הגזע. 
אפשרויות נוספות:
להתחבר לעזרים חילוץ ייעודים כגון בורג או מחרשה. אפשרות נוספת היא להתחבר לגלגל החלופי שתתקעו עמוק (עמוק!) בחול/בבוץ/באדמה.

 

4X4 המדריך השלם עטיפת הספר

המאמר לקוח מתוך הספר "4X4 – המדריך השלם" מאת יואב קווה לרכישת הספר >> לחצו כאן

 

בטיחות בשימוש בכננת
כבל כננת שנקרע עלול להרוג. יש לשמור מרחק רב מהכבל בזמן הפעלת הכננת. קריעות כבלים (וקריסת שאקלים) מתרחשות בדרך כלל בקצוות. יש להניח משקל על גבי כבל הכננת בשני הקצוות, זה של הרכב עם הכננת וזה של הרכב המחולץ. במקרה של קריעה המשקל ירסן את תעופת הכבל וימשוך אותו כלפי המטה.
יש כאלה שמשאירים את מכסה המנוע פתוח ברכב המחלץ, כהגנה נוספת מפני סכנה של כבל קרוע.
הרכב המחולץ (בין אם הוא זה שמותקנת עליו הכננת או לאו) – בד"כ אין צורך וגם לא כדאי לתת גז. רצוי לתת לכננת לעשות את העבודה בעצמה, בצורה מדויקת ומחושבת. רק אם אין ברירה נעזרים בקצת גז.
הרכב המחלץ (במידה שהוא זה שנושא עליו את הכננת): מנוע פועל (הכננת שואבת המון חשמל, לעיתים צריך אפילו להעלות קצת את הסל"ד),תיבת ההילוכים צריכה להיות במצב סרק (ניוטרל) ולא במצב חניה (פרקינג), שכרוך בהפעלת עומס ואפילו גזירה של הפין הנועל את מצב החניה. בנוסף – לעולם לא לנסות להוסיף כוח גרירה בעזרת נסיעה ומשיכה של כבל הכננת. המנגנון כלל לא בנוי לכך. הרכב המחלץ חייב לעמוד סטטי במקומו.

כננת חילוץ ג'יפים

כננת. במקום שאמצעי חילוץ אחרים נכשלים

תחזוקת כננת
א.כננת רגישה לרטיבות וללכלוך. צריך לשמור עליה נקייה. בנוסף, רצוי להתקין מפסק הפעלה ראשי – כדי שכניסה למים לא תקצר את הכננת.
ב. בזמן ההפעלה ובמיוחד אם גוררים ברצף מספר כלי רכב, לוודא שהכננת לא מתחממת מדי. אם גוף הכננת לוהט, חם מדי למגע – תנו לה לנוח.
ג. מומלץ להפעיל את הכננת פעם בחודש: לפתוח את הכבל ולסגור אותו, לפחות שליש מאורכו (בממוצע 10 מטרים מתוך 30 מטרים).
ד. כננת עם חבל סינתטי – החבלים רגישים לחום ולחיכוך ועלולים להיקרע בקלות. במקרה של חיכוך בסלע יש להשתמש בשרוול הגנה.

כננת – חסרונות
יקרה (עם פגוש מתכת, המחיר חוצה בקלות את ה-10,000 שקל)
כבדה ומשפיעה על התנהגות הרכב
דורשת תחזוקה ותשומת לב
השימוש בה נדיר
השימוש בה מסוכן

רכישת והתקנת כננת
1. כבל סינטתי – משקלו קל יותר משמעותית בהשוואה לכבל פלדה, לא שורט ופוצע את הידיים (אבל כאמור רגיש לחיכוך וחום. וגם יקר יותר).
2. לא לפסול על הסף כננת מתוצרת סין.
3. לא לפסול על הסף כננת משומשת / משופצת. המנגנונים בסך הכל פשוטים ועמידים.
4. התקנה בפגוש המקורי או בפגוש מתכת (תלוי בדגם הרכב).
5. יש לוודא התאמת קפיצים/בולמים למשקל הנוסף בחרטום הרכב (כדי למנוע מצב של חרטום מתנדנד – לא מרוסן).
6. יש לוודא שינוי רישיון הרכב ורישום הכננת ברישיון.

הברגת עוגן חילוץ לקרקע במסגרת קורס מוסמך שטח

הברגת עוגן חילוץ לקרקע במסגרת קורס מוסמך שטח. לפרטים נוספים על קורס "מוסמך שטח" לחצו על התמונה

 

 

 

 

מאמרים נוספים בנושא נהיגת שטח – מאת יואב קווה:

מתי לנעול את הדיפרנציאל המרכזי?

מתי לנתק את בקרת היציבות האלקטרונית?

איך לנהוג בבוץ – המדריך לנהיגת בוץ

כיצד לחצות שלוליות עמוקות בשטח

חוק המינימום  – הכי לאט שאפשר

מרווח הגחון – קובע?

מכוון חיצוני – ג'יפים

הייליפט – כן או לא?

הצלבות – איך לצאת מהצלבה. כל השיטות