טויוטה ראב4 במבחן

הדור החמישי של טויוטה ראב4 - יותר מעוצב, יותר יעיל, יותר משכנע. מבחן דרכים - בכביש ובשטח

21.01.19

צילומים: אייזיק דוידוביץ, יצרן

לאן שלא תביטו סביבכם, תראו אותם; הם מוגבהים, ונראים מוכנים לצאת למסע מדברי קשוח, לחצות נהרות, ולטפס על מה שרק תרצו. אלה הן מכוניות ה"קומפאקט קרוסאובר SUV".

את האופנה הזו יצרה טויוטה כשהשיקה ב-1994 את הראב 4 המהפכני. השם RAV הסתיר בתוכו את ראשי התיבות:  Recreational Active Vehicle
הרעיון היה לספק ללקוחות רכב המשלב בין יתרונות ה-SUV: תא נוסעים ומטען מרווח יותר, בעל תצפית גבוהה יותר ואפשרות משופרת לנהיגה בדרכים לא סלולות, לצד ממדים קומפקטיים יחסית, עם צריכת דלק שפויה.

ממדים קומפקטיים ויעילות, קשה לספק כשמדובר ב-SUV אמיתי וקשוח המצויד בארסנל שלם לטובת עבירות בשטח. טויוטה לנד קרוזר ומיצובישי פאג'רו מסוגלים להרבה יותר בשטח, אבל מי צריך לסחוב איתו מאות קילוגרמים נוספים מדי יום? כמה באמת מבלים עם המפלצות הללו בשטח?

כך נולד לו הראב 4 הראשון, כשהוא מצויד בשלדה אחודה, כזו של מכונית נוסעים רגילה,  ולא שילדת סולם מיושנת וכבדה וסחף איתו יצרנים רבים שהציעו אלטרנטיבות אינספור. ייצרו של הדור הראשון נמשך עד לשנת 2000. הדור השני יוצר עד 2005, השלישי עד ל-2012 והאחרון עד לשנה שעברה.

ראב4 – דור 5
מהדור החדש של הראב 4 הזמינו אותנו, עיתונאים מישראל וממדינות נוספות, להתרשם בנהיגה ראשונה על אדמת ספרד, אזור ברצלונה.

ראב 4 , החמישי בשושלת, ששינה את ראשי התיבות שלו הפעם ל- Robust Accurate Vehicle הוצג בתערוכת ניו יורק בתחילת 2018 והוא מבוסס על פלטפורמת היצרן החדשה TNGA המודולארית המשמשת בין היתר גם כבסיס ל-קאמרי הגדולה וה-CHR  הקטנה יותר.

כבר ממבט ראשון ניתן לראות כי הקרוסאובר החדש מאופיין בעיצוב זוויתי ו"קרבי" יותר מהדור הקודם. אמנם, אין כאן את העיצוב הכל כך מעניין ומקורי שאיפיין את הראב 4 הראשון, אבל,אחרי הצהרתו של נשיא טויוטה לפני מספר שנים שטויוטה לא תייצר יותר רכבים משעממים, הציפיות מטפסות.

חזית עם שבכה רבועה ומכסה מנוע תפוח לצד קווי גוף מוצקים מבדילים אותו מהדגם היוצא. קשתות גלגלים רבועות לא אופייניות עושות את ראב 4 למאסיבי ושונה. גם שילוב עם צביעה דו-גוונית אופנתית תורם ללוק המעניין.

כניסה לתא הנוסעים מגלה תפירה כחולה במושבים ובדשבורד, מסך מולטימדיה "צף" וקונסולה מרכזית רחבה עם גלגלות נוחות לשליטה על בקרת האקלים. איכות החומרים מרגישה מצוין ובהשוואה לדור הקודם הכל מוצק ומרגיש איכותי אפילו יותר.

לוח המחוונים מציע מסך דיגיטלי המציג את המהירות, הוראות הניווט וגם את נתוני מחשב הדרך, ומשני צידיו ישנם מחוונים מסורתיים לתצוגת מפלס הדלק, טמפרטורת המנוע וצריכת האנרגיה של היחידה ההיברידית. התפעול – פשוט ונוח, הנדסת האנוש טובה.

המושבים בראב 4 החדש עוטפים ואוחזים היטב תנוחת הישיבה גבוהה וניתן להבחין בקצה מכסה המנוע. הראב 4 שומר על ממד אורך דומה לדגם היוצא (460 ס"מ) אך מוסיף סנטימטר לרוחב (185.5 ס"מ), לגובה (168.5 ס"מ) ולמרווח הגחון (19 ס"מ).
בסיס הגלגלים ארוך ב-3 ס"מ (269 ס"מ) לעומת הדור הקודם ומציע שיפור ניכר במרחב המחיה לנוסעים מאחור, שלרשותם גם פתחי מיזוג נפרדים.

גם תא המטען גדל, ביחס לדור היוצא, ב-80 ליטר לנפח של 580  ליטר, וזאת על אף שכאמור, האורך הכולל של הדור החדש נשאר דומה לזה שהחליף.

ראב4 –  בעיקר היברידי
טויוטה ראב 4 החדש משווק כבר בישראל. הוא בעצם שווק עוד לפני שהגענו להשקה בחו"ל. למעשה, באופן חריג, הציגה 'יוניון מוטורס' בישראל את דגמי הקורולה והראב 4 החדשים, בפני העיתונות הישראלית, עוד לפני ההשקה הרשמית בעולם.

ראב 4 החדש משווק עם שני מנועים. מנוע בנזין 2.0 ליטרים עם הספק של 175 כ"ס, וגרסאות היברידיות. מ'יוניון מוטורס' נמסר כי הם מצפים למכירות של מאות בודדות של הגרסה הרגילה, ההערכה היא כי באירופה ימכרו מהראב 4 החדש כ-90 אחוזים מהדגמים ההבירדיים . את יחידת ההנעה החדשה והמתקדמת זו בעלת יחידת ההנעה ההיברידית בדור הרביעי שלה, פגשנו בהשקה בספרד.

היחידה ההיברידית (כלאיים ) כוללת מנוע בנזין בנפח 2.5 ליטרים הפועל בשיתוף מנוע חשמלי. ההספק המשולב של מנוע הבנזין והחשמלי מפיק 218 כ"ס ומביא להאצה ל-100 קמ"ש תוך 8.4 שניות. המערכת החדשה כוללת שני מנועים חשמליים (בעלי תפקוד שונה) והיא מנוהלת דרך יחידת שליטה מתקדמת יותר לטובת ניצול אנרגיה טוב יותר גם תודות למכלול הסוללות (ניקל – מטאל)  ששופר, בכך שכעת הוא קל ב-11% ביחס לדור היוצא, והנצילות שלו עלתה ב-25% שלו גדולה יותר.

המערכת מאפשרת לרכב להיכנס למצב תנועה בעזרת חשמל בלבד עד למהירות של 120 קמ"ש ולתרום להפחתת צריכת הדלק גם במהירויות גבוהות.

לראב 4 גם גרסת הנעה כפולה המתבססת על הינע נפרד לפנים ומאחור. מנוע חשמלי הממוקם על הסרן האחורי ואינו מקושר מכאנית לזה הקדמי, מספק כוח אל הסרן האחורי של עד 80 אחוזים לאחור (לעומת 60 אחוזים בדור הקודם). המערכת הנפרדת גם תזהה החלקת גלגל ותעביר את המומנט הדרוש לגלגל האחר, האוחז.

טויוטה ראב4

נוהגים על כבוד הראב
השקת מכוניות חדשות בחו"ל בפני עיתונאים מאפשרת התרשמות קצרה ודי לחוצה מהמכונית. לוח הזמנים הוא לעיתים לחוץ מאוד וקצר, הנהיגה היא בדרכים שאינן מוכרות, והניווט מתאפשר תודות למסלול מתוכנן מראש שהוזן  למערכת הניווט של המכונית.

הפעם, נהגנו על שתי גרסאות של הראב 4; אחת בעלת הנעה קדמית והשנייה כפולת הנעה.  לזו הראשונה תוכנן מסלול שכלל נהיגה עירונית צפופה בעיר ברצלונה, נהיגה על אוטוסטראדות מהירות היוצאות מהעיר ובנוסף – דרכים כפריות צרות ומפותלות, שאגב, מזכירות מאוד את הכבישים סביב לירושלים, או באזור הצפוני של ישראל.

לגרסת ההנעה הכפולה, תפרו לנו אנשי טויוטה, מסלול שכלל גם שבילים כבושים דמויי שבילי קק"ל המתפתלים ביער סבוך.

מזג האויר היה נהדר. כאילו הוזמן מראש. השמיים הכחולים והקרירות ליוו אותנו במרבית הדרך. רק באזור ההררי התנחל לו ערפל קל שלא הפריע מדי לנהיגה.

ראב 4 הנעה קדמית מתחיל לנוע בכוח החשמל בלבד. היציאה מהמקום חרישית, כיאה למנוע חשמלי. בהמשך מצטרף גם מנוע הבנזין. גם הוא די חרישי. כל זאת כשלא מאיצים חזק. למכוניות בעלות תיבת הילוכים רציפה, יש מנהג להעלות את סיבובי המנוע לתחום היעיל ולהשאר שם. זה גורם למנוע להישמע עסוק. לא צליל מלהיב או מרגש. בכרך הגדול והצפוף הנהיגה קלילה – שדה הראיה לפנים טוב והרכב לא מרגיש מגושם לתמרון.

גם התאוצה טובה מאוד. ראב 4 הוא רכב זריז. התחושה בראב מאוזנת ומרוסנת הרבה יותר מאשר בעבר. לזה תורמת חלוקת משקל טובה יותר לפנים – אחור והנמכת מרכז הכובד, ע"פ היצרן.  גם הנוחות שופרה, כמו גם בידוד הרעשים. לא מדובר ברכב ספורטיבי. בכבישים המפותלים הנטייה לתת היגוי מובהקת. אם נוסיף לזה גם את הכביש החלקלק שבחלקו נתקלנו גם בשכבת בוץ, ניתן להבין גם למה. ההיגוי די מדייק והמרכב אינו רוכן או מתנדנד. הריסון הזה, נובע מקשיחות כיול המתלים – מורגש מעט כשנתקלים במהמורות גדולות כגון פסי האטה. לא משהו שפוגע באיכות החיים, אבל גם לא רכות שמעלימה מפגעים.

לגרסת ההנעה הכפולה יש 4 כוחות סוס נוספים. סה"כ 222 כוחות סוס. אבל זה לא מה שעושה את ההבדל. כאמור, בשונה מרכבי הנעה כפולה אחרים, כאן אין העברת כוח מהמנוע מלפנים לסרן מאחור. אין צורך בגל הינע, מצמדים ומכלולים כבדים אחרים. אין גם הפסדי כוח. המנוע החשמלי מחובר רק בעזרת צמת חוטים ומנוהל אלקטרונית. זה מעלה את היעילות ומפחית את צריכת האנרגיה – צריכת הדלק.

על הכביש לא תרגישו הבדלים גדולים מאלו שחוויתם עם גרסת ההנעה הקדמית. לא בתאוצות בכל אופן. בגרסה ההנעה הכפולה, התרשמנו שהנטייה לתת – היגוי מופחתת מזו שבהנעה הקדמית. במיוחד כשמדובר בכבישים החלקלקים שנסענו עליהם.

טויוטה ראב4

ואכן, אנשי טויוטה ארגנו לו חווית נהיגה על שבילים חלקלקים במיוחד. שבילים שבחלקם כוסו בשכבת בוץ חלקלקה מאוד הדורשת סיוע משני גלגלים נוספים. ואלה אכן סייעו לנו ואיפשרו לטויוטה לטפס במעלה השביל.
זה דורש רגל עדינה על דוושת הדלק/ חשמל. מננו את אספקת הכוח למידה הדרושה והרכב יטפס. אם תגזימו יסתחררו הגלגלים.

הסכנה היא בעיקר בירידות – שם, מהירות גבוהה מדי עלולה להביא לאי – יכולת עצירה של הרכב. גם לחיצה חזקה על דוושת הבלם עלולה להפעיל את מערכת מניעת נעילת הגלגלים ומשם עד לעץ הקרוב , או התהום.
אנשי טויוטה דאגו להציב אנשים בנקודות הבעייתיות במסלול על מנת להזהיר אותנו מהתלהבות יתר.

מסלול השטח לא כלל מעברים טכניים או מעברים מאתגרים מדי. ראב 4 החדש, גם הוא, בניגוד לדור הראשון או לסובארו פורסטר למשל, לא מתיימר לרדת למסלולים עם עבירות מאתגרת, גם אם מרווח הגחון שלו גדל ל-19 ס"מ.

ראב4 – כבר בארץ
טויוטה ראב 4 החדש טוב מראב 4 הקודם בכל תחום. הוא מעוצב באופן שונה ולטעמי גם יפה יותר, מרגיש איכותי יותר, מהודק יותר, ומודרני יותר.

ראב 4 2019 כבר לא פורץ דרך כמו אותו דגם מ-1994. היום, בכל אולם תצוגה שתלכו, ישקיף עליכם דגם מוגבה גחון שכזה בשלל צבעים, מערכות הנעה ואיש מכירות מיומן שיסביר לכם מדוע שלו הוא הטוב יותר.

למרות מערכת היברידית יעילה ומתקדמת יותר ואיכות נסיעה טובה יותר ראב 4 החדש  אפילו מתומחר זול יותר מזה שהחליף. ממחיר כניסה של 170000 ₪, עדיין לא במחיר המתחרות הזולות כגון היונדאי טוסון והספורטאז', ועד 197000 ₪ הוא יוצע עם מנוע 2.5 ליטרים, 2.5 ליטרים היברידי, הנעה קדמית או כפולה ורמות גימור שונות. את עיקר המכירות יתפסו הדגמים ההיברידיים והיקרים יותר. תודות לשיפורים ולמוניטין שלו, סביר שתראו לא מעט ראב 4 דור 5 סביבכם על הכביש ומי יודע, אולי גם קצת בשטח.

 

לחוות דעת נוספות בשטח – מאת יואב קווה:

יונדאי סנטה פה

דאצ'יה דאסטר אוטומטית

טויוטה לנדקרוזר 2003-2009

איסוזו טרופר

מיצובישי פאג'רו Q 

מיצובישי פאג'רו BK דקאר פרו

סוזוקי ג'ימני

דייהטסו טריוס

ג'יפ גרנד צ'רוקי WK

טויוטה לנדקרוזר נגד ג'יפ גרנד צ'רוקי

מיצובישי האנטר

סקודה קודיאק

טויוטה לנדקרוזר 2018

ג'יפ רנגלר רוביקון JL

ללמוד נהיגת שטח עם יואב קווה – כאן >>