טויוטה לנדקרוזר 120 יד שניה

חוות דעת טויוטה לנדקרוזר 2003-2009. עד כמה הוא טוב בכביש ובשטח, מהן נקודות התורפה והאם הוא שווה את הכסף והמאמץ?

16.05.16

טויוטה לנדקרוזר

חוות דעת יד שניה: טויוטה לנדקרוזר 120
טווח שנתונים: 2003-2009
גרסאות מרכב: קצר (5 מושבים), ארוך (5 או 8 מושבים)
גרסאות מנוע: דיזל 3.0 ליטרים, בנזין 4.0 ליטרים (שישה צילנדרים)
תצורת שלדה: שלדה נפרדת (סולם), מתלה קדמי עצמאי, סרן אחורי חי
שטח: נעילת דיפרנציאל מרכזי, הילוכי כוח (LOW), בקרת משיכה, בקרת ירידה במדרון
בטיחות: 2-4 כריות אוויר, בקרת יציבות אלקטרונית

פעם במחלף גולני, היום בנחל נקרות
לנדקרוזר 120, עד לא מזמן אביזר חובה של כל קבלן עפר. אלא שבשנים האחרונות הקבלנים עברו ללנדקרוזרים 150 חדשים או מרצדסים ואילו הלנדקרוזרים המתיישנים מוצאים את עצמם יותר יותר במקום הנכון להם – לא רק בכביש אלא גם בשטח, כרכב טיולים משפחתי. 

היסטוריה מקוצרת
הדור הראשון של לנדקרוזר פראדו נקרא "לנדקרוזר 70" ושווק בעולם בשנים 1990-1996. דור זה לא הגיע לישראל. הדור השני נקרא "לנדקרוזר 90" ושווק בישראל עד שנת 2002. דור זה מתאפיין במבנה רבוע תכליתי, יכולת שטח טובה, נעילה חשמלית מקורית לדיפרנציאל האחורי.
הדור השלישי "לנדקרוזר 120", בו עוסק מאמר זה, בישראל בשנים 2003-2009.
הדור הרביעי, לנדקרוזר 150 ("הצורה המנופחת") משווק מ-2009. זה גם הדור הנוכחי (לקריאה נוספת על דגם זה >> חוות דעת טויוטה לנדקרוזר)

טויוטה לנדקרוזר 120

לנדקרוזר 120, רמות גימור
גרסת הדיזל קיימת בשלוש רמות גימור: STD (סטנדרט), פרימיום (PRIMIUM), לאקשרי (LUXURY). גרסת הבנזין שווקה בעיקר ברמת הגימור הגבוהה.
הבדלים עיקריים: "סטנדרט" מציע חמישה מושבים, ללא פתחי מזגן מאחור, חישוקי פח וצמיגים צרים יותר (225/70R17).
"פרימיום" מציע שמונה מקומות ישיבה, צמיגים רחבים יותר (265/65/17), חישוקי סגסוגת, בקרת שיוט, בקרת אקלים, פנסי ערפל.
"לאקשרי" מציע בנוסף – ריפודי עור, כיוונון מושבים חשמלי, חימום מושבים, מערכת שמע משופרת, חלון שמש בגג.

כפתור נעילת דיפרנציאל מרכזי בטויוטה לנדקרוזר

כפתור נעילת דיפרנציאל מרכזי

מנועים ותיבות הילוכים
במהלך שנות הדגם עלה ההספק של הדיזל (ארבעה צילינדרים, נפח 3.0 ליטרים) מ-163 כ"ס ל-166 כ"ס ול-173 כ"ס. תיבת ההילוכים, אוטומטית בלבד בישראל, מארבעה הילוכים לחמישה. בנזין: 4.0 ליטרים, 6 צילנדרים, 250 כ"ס.

אמינות
רכב איכותי ואמין מאוד אבל דורש הקפדה על טיפולים תכופים – פעם ב-10,000 ק"מ. במידה שטופל כמו שצריך יכול להחזיק מעמד מאות רבות של אלפי קילומטרים. גם פנים הרכב איכותי ולא נוטה להתפרק או להתבלות גם בשימוש אינטנסיבי לאורך שנים.
נקודת תורפה בדגמי הדיזל היא המזרקים. בממוצע נדרש שיפוץ או החלפה פעם ב-200 אלף ק"מ. העלות היא 12,000 שקל. הסימפטום למזרקים בעייתים הוא דפיקות בהתנעה קרה. התעלמות מהבעיה עלולה להביא להרס של המנוע כולו.
סדקים בדשבורד – נגרמים בגלל חומר מעכב בעירה שנמצא בתוך הפלסטיק של הדשבורד. היצרן והיבואן מכיר חלקית בבעיה וניתן כיום לרכוש דשבורד חדש בכ-2,500 שקל.

טויוטה לנדקרוזר 120 שטח

שוק יד שניה
לנדקרוזר הוא רכב מבוקש מאוד בשוק היד שניה. התופעה חוזרת על עצמה: מתפרסת מודעה על רכב אטרקטיבי, מתקשרים על הבוקר והתשובה "מצטערים, כבר נמכר".
רוב הכלים, גם כאלה עם קילומטראז'ים גבוהים, נמכרים ב-20-30 אלף שקל מעל המחירון. כלים עם קילומטראז' נמוך במיוחד עשויים לקבל 40-50 אלף שקל מעל המחירון.
הכלים הקצרים מעט מבוקשים פחות מהכלים הארוכים ויחסית יותר קל למצוא ולרכוש אותם.
דוגמאות למחירי שוק: דיזל ארוך מודל 2008 רמת גימור "פרימיום", 250,000 ק"מ ב-150,000 שקל. דיזל ארוך "לאקשרי" מודל 2006 עם 300,000 ק"מ ב-110,000 שקל, דיזל קצר "פרימיום", יד ראשונה, מודל 2005 עם 220,000 ק"מ ב-95 אלף שקל.

מה לשים לב ברכישה
חלק מבעלי הלנדקרוזר נשענים על הילת הרכב ה"בלתי מנוצח" ולא מקפידים על טיפולים במועד. יש לדרוש היסטוריית טיפולים מלאה ולוודא שהרכב לא הוזנח. יש לבדוק אם לא "קרעו" אותו בשטח – לבדוק משולשים, חופשים, מכות בגחון.
לא לפסול רכב שנסע בשטח. לעיתים דווקא אנשי השטח אוהבים ומקפידים יותר לשמור על הרכב.
לא לפסול רכב עם קילומטראז' גבוה – בתנאי שטופל כמו שצריך.
הכי חשוב – להצטייד בסבלנות. לא לרכוש את הרכב הראשון שרואים. אפשר – למעשה בד"כ אין ברירה – לשלם מעל המחירון אבל לא חייבים להיכנע לדרישות מופרזות למשל, של 40 אלף מעל המחירון לרכב עם מזרקים שדורשים שיפוץ בהקדם. 

TOYOTA LANDCRUISER 120 (7)

לנדקרוזר 120 בכביש
יתרונות: קפיצה גדולה בהשוואה ל"לנדקרוזר 90" בנושא עידון ונוחות כביש. לנדקרוזר 120 הוא רכב הרבה יותר מפנק ומלוטש בהשוואה לקודמו. נוחות הנסיעה בכביש טובה מאוד. לנדקרוזר 120הוא רכב מצוין לגמיעת מרחקים ארוכים בנינוחות. גרסת הבנזין מציעה ביצועים חזקים.
חסרונות: זווית גלגול גבוהה (נוטה על הצד בסיבובים), מנוע דיזל רועש במקצת.
צריכת דלק: חסכונית בדיזל – 8-10 ק"מ לליטר, בנזין – 5-7 ק"מ לליטר (הערה: את דגם הבנזין ניתן להסב לגז. את מיכל הגז ניתן למקם בגחון הרכב ולא על חשבון תא המטען).

טויוטה לנדקרוזר 4X4

לנדקרוזר 120 בשטח
לנדקרוזר נחשב ודי בצדק לאגדת שטח. התצורה השמרנית – שלדת סולם וסרן אחורי חי – מתאימה לשטח קשה. היכולת הגבוהה ניכרת בעיקר בשטח טכני – איטי, רצוף הצלבות. יחס ההעברה ב-LOW נמוך (1:2.7) ומסייע לטיפוסים קשים ובלימת מנוע יעילה בירידות חדות.
הרכב מייצר אחיזה טובה בקרקע ומתקדם בצורה יעילה גם עם צמיגי AT ("חצי כביש, חצי שטח"). הקרדיט מגיע לתכנון חכם של השלדה והמתלים ובקרת משיכה יעילה ביותר. בקרת המשיכה שולחת פעימות ABS (בלימות קצרות) אל הגלגלים שפחות אוחזים בקרקע וכך מאלצת את הדיפרנציאלים הרוחביים לשלוח את הכוח אל הגלגלים שאוחזים בקרקע. המערכת מוצלחת ופועלת כמעט ללא השהיה. התוצאה היא התגברות אלגנטית על מצבי הצלבה.

טויוטה לנדקרוזר 4X4 שיפורים

שיפורים:
הרכב מגיע במקור עם מרווח גחון סביר (22 ס"מ). אלא שהגרסאות הארוכות (בסיס גלגלים של 279 ס"מ) עלולות לחכך את הגחון בקרקע במקרים של מדרגות ובולדרים. מומלץ להחליף קפיצים ובולמים ולהרוויח 5-6 ס"מ במרווח גחון וגם יכולת שיכוך טובה יותר מהמקור (הרכב פוחת מתנדנד ושומר יותר על מרווח הגחון).
הרכב מגיע עם מיגון גחון מקורי שהוא לא רע בכלל. נהוג להחליף אותו במיגוני אלומיניום חזקים יותר. יש לשים לב שלא יחסמו זרימת אוויר לצינון אזור תיבת ההילוכים. מדרגות צד מחוזקות – מומלצות.
למורעלים: ניתן להוסיף נעילה של הדיפרנציאל האחורי מתוצרת ARB או מקורית חשמלית של טויוטה (של לנדקרוזר 90 או היילקס).

שורה תחתונה:
רכב כביש ושטח מצוין. בנוי ברמה הגבוהה ביותר. מחזיק מעמד לאורך שנים ומאות אלפי קילומטרים. יקר אבל שווה את ההשקעה. 

לקריאה נוספת:
מבחן דרכים השוואתי לנדקרוזר מודל 2003 נגד מיצובישי פאג'רו "קינג"

 

חוות דעת נוספות – בשטח:

יונדאי סנטה פה

דאצ'יה דאסטר אוטומטית

איסוזו טרופר

מיצובישי פאג'רו Q 

מיצובישי פאג'רו BK דקאר פרו

סוזוקי ג'ימני

דייהטסו טריוס

ג'יפ גרנד צ'רוקי WK

טויוטה לנדקרוזר נגד ג'יפ גרנד צ'רוקי

מיצובישי האנטר

סקודה קודיאק

סובארו XV