נהיגת שלג 4X4

מה לחץ הניפוח הנכון לנהיגת שטח? כמה "גז" לתת? ומה עושים כשיורדים מהשביל?

01.02.23
https://www.youtube.com/watch?v=nP0WF-zAsq0
https://www.youtube.com/watch?v=nP0WF-zAsq0

שלג יורד רק בשליש מכדור הארץ. באזורים תת-טרופיים, כמו מדינת ישראל, זוהי תופעה נדירה. בפברואר 1950 ירד שלג כמעט בכל אזורי הארץ, כולל תל אביב.
המים הם רק כ-10% מהשלג. השאר הוא אוויר. לכן השלג הוא חומר בידוד מצוין. פעמים רבות אנשים שהיו קבורים שעות בשלג לאחר מפולת נשארו בחיים עקב שמירת חום הגוף.

שלג רמת הגולן

טיפים לנהיגה בשלג
נהיגת שלג דורשת זהירות ושיקול דעת. השלג חלקלק ולפעמים טובעני. זה משהו בין חול לבין אדמה בוצית חלקלקה.
אחת הסכנות הגדולות – בוודאי כשאתם יוצאים ראשונים לשלג לבן ובתולי – היא שהשלג מכסה הכול ומטשטש את הגבול בין הדרך לקצה הדרך. היזהרו לא ליפול מהשביל. מעבר לשביל, השלג עלול להיות עמוק יותר ולהסתיר בוץ, בורות וסלעים.

לטיול שלג רציני אל תצאו לבד. דרושים לפחות שני כלי רכב וכמובן אמצעי חילוץ (רצועות גרירה, שאקלים, את חפירה, כננת. לא לשכוח שני זוגות כפפות וגרביים!).

שימו לב לסוג השלג: רך = סכנת שקיעה. קשה = סכנת החלקה.

1. לחץ ניפוח.
בשלג רך ועמוק עדיפים צמיגים רחבים, ומומלץ להוריד 20%-30% מלחץ הניפוח כדי לקבל שטח פנים גדול יותר ושיפור באחיזה. ההמלצה מתייחסת לצמיגי "חצי חצי" (AT). במידה לרכב שלכם יש צמיגי כביש, רצוי לא להוריד אוויר מתחת ל-30 psi מתוך חשש לפנצ'רים – מתחת לשלג מסתתרות פעמים רבות אבנים. 
בשלג נוקשה ודק (כמו זה שמצפה כבישים) עדיפים צמיגים צרים ולחץ אוויר גבוה – המטרה היא לשבור את השלג ולהגיע לפני הכביש או הקרקע.

2. קצב.
סעו לאט, שמרו מרחק כפול.
המפתח הוא מומנטום. כדי לייצר ולשמר את המומנטום צריך ללחוץ לחיצה קבועה, יציבה ועדינה על דוושת הגז. יותר מדי "גז" לא יעבוד. הצמיגים יסתחררו במקום. גם אם ההנעה היא כפולה (4X4) רצוי לזנק בהילוך שני LOW ולא ראשון LOW – כיוון שהמומנט עלול להיות גדול מדי. בטויוטה לנדקרוזר למשל יש להשתמש בכפתור SECOND START.

שלג

3. עליות וירידות
שילוב של שלג וטיפוס בעלייה הוא אתגר לא פשוט. צריך הרבה תנופה, אלא שתנופה מוגזמת עלולה לזרוק אתכם לכיוון לא רצוי, בוודאי אם באמצע השיפוע יש עיקול.
אותו דבר בירידה. דרושה לחיצה קבועה על הבלם ולא מכות פתאומיות. אם יש LOW – ראשון או שני LOW. אם יש בקרת ירידה במדרון, השתמשו בה.

4. נתקעתם?
חכו רגע. בלי לחץ. סתם להרביץ "גז" עלול להחמיר את המצב. אם הרכב לא בשיפוע חריף, צאו החוצה ונסו לבחון בשיקול דעת את המצב. פינוי של השלג ושחרור חסימות בדרכם של הצמיגים פותרים בדרך כלל את הבעיה.

5. ובכביש?!
ומה לגבי נהיגת שלג בכביש? אל תרגישו בלתי מנוצחים. העובדה שיש לכם רכב 4X4 לא אומרת שהרכב שלכם חסין מפני החלקות והתהפכויות. מי שחושב שבקרת היציבות האלקטרונית או ה-ABS יצילו אותו בזמן החלקה על כביש קפוא, טועה טעות קשה. סעו לאט.

נהיגת שלג

הטקסט לקוח מתוך הספר "4X4 המדריך השלם" מאת יואב קווה 

"המדריך השלם לנהיגת שטח" מהדורה שניה יואב קווה

לרכישת הספר במהדורה מודפסת >>

לרכישת הספר במהדורה דיגיטלית >> 

 

טיפים לנהיגת שטח

טיפים לנהיגת בחול

שבעה מיתוסים בנהיגת שטח

מתי לנעול את הדיפרנציאל המרכזי?

מתי לנתק את בקרת היציבות האלקטרונית?

איך לנהוג בבוץ – המדריך לנהיגת בוץ

חוק המינימום  – הכי לאט שאפשר

מרווח הגחון – קובע?

מכוון חיצוני – ג'יפים

לקורס נהיגה עם יואב קווה >> קורס נהיגת שטח