טיפ נהיגה: ניתוק ESP בשטח – מתי לוחצים על הכפתור הזה?

בכביש היא חיונית ומצילת חיים. בשטח היא עלולה להפריע. מתי יש לנתק את בקרת היציבות האלקטרונית?

14.05.23

לחיצה על הכפתור שבתמונה מבטלת את פעולתה של בקרת היציבות האלקטרונית – ESP או ESC.
אבל אולי כדאי להתחיל בכמה מילות הסבר – מהי בכלל בקרת יציבות אלקטרונית.

כפתור לניתוק בקרת יציבות אלקטרונית בסוזוקי ויטארה

ניתוק בקרת יציבות אלקטרונית בסוזוקי ויטארה

אלפי אנשים חייבים את חייהם להמצאה הזאת. אומרים שזו ההמצאה הבטיחותית החשובה ביותר מאז חגורת הבטיחות. תפקידה של בקרת היציבות האלקטרונית הוא למנוע איבוד שליטה והחלקה של הרכב. המערכת שמחוברת ל-ABS ולמספר חיישנים נוספים, כולל חיישני תאוצה צדית, מסוגלת להשוות את כיוון הנסיעה בפועל של הרכב לזה שאליו מצביע ההגה וכך יודעת להסיק אם מתרחשת החלקה.
במקרה שהמערכת מזהה החלקה, היא מתערבת בפעולת הרכב: א. היא עשויה לנתק את מערכת ההצתה או להפחית את כוח המנוע ובכך להאט את הרכב. ב. היא בולמת על דעת עצמה – בלי שהנהג יעשה שום פעולה – גלגלים מסוימים בפינות. הבלימה של גלגלים מסוימים בפינות יוצרת ציר שעליו המכונית עשויה לפנות חזרה לנתיב המתוכנן או לפחות לקטוע באיבה את ההחלקה.

Untitled 2 1

אז למה בכלל לנתק את בקרת היציבות האלקטרונית?
בכביש היא חיונית ומצילת חיים. בשטח היא עלולה להפריע. חלק מנהיגת השטח שלנו מתבצע בקרקע עם אחיזה נמוכה, למשל חול, דרדרת, בוץ. בתנאים כאלה החלקת צמיגים היא חלק בלתי נפרד מהמשחק. אי אפשר לנהוג בדיונות, בבוץ או בדרדרת בלי שצמיגים יחליקו. ההחלקות האלה הן בדרך כלל קטנות ולא מסוכנות. אלא שהן גורמות למערכת להיכנס לפעולה ואז מתרחשת האטה ואף בלימה של הרכב. כשאנחנו מסתערים על דיונה, אגן בוץ או עלייה דרדרתית הדבר האחרון שאנחנו רוצים הוא בלימה והאטה. הרי כל האטה עלולה לגרום לכך שהרכב שלנו ייתקע באמצע. מכאן שמערכת בקרת היציבות האלקטרונית מיותרת ואף מזיקה בתנאי שטח חלקלק.

ג'יפ גרנד צ'רוקי מטפס עלייה

ג'יפ גרנד צ'רוקי מטפס עלייה – ESP מנותק / צילום: תומר אפלבאום

צריך לדעת שבדגמי רכב מסוימים, למשל טויוטה לנדקרוזר 120/150, ניתוק בקרת היציבות האלקטרונית מתבצע אוטומטית, ברגע שעוברים למצב 4X4 LOW ("הילוכי כוח"). וזה הגיוני – כי ב-LOW אנחנו בוודאות נוהגים בשטח ולא בכביש.

לקבלת טיפים חדשים לנהיגה והצעות לטיולים – הצטרפו לניוזלטר של שבילים.
רק למלא שם ומייל > לחצו כאן

אלא שלעיתים יש לנתק את המערכת גם במצב HIGH, מה גם שדגמי כביש-שטח רבים כלל לא מצוידים ב-LOW.
נניח שאתם נוהגים בסובארו פורסטר ולפניכם עלייה תלולה ותחוחה, אולי גם מכוסה בשכבת פודרה. כדי לטפס את העלייה בהצלחה אנחנו חייבים תנופה – מומנטום. ומה שאנחנו בוודאי לא רוצים זה שהרכב יתערב לנו בנהיגה ופתאום יבלום את עצמו. ולכן חיוני ללחוץ על הכפתור ולבטל את פעולת המערכת.
שימו לב: בחלק מדגמי הרכב חייבים ללחוץ לחיצה ממושכת, של כמה שניות ארוכות, עד שהמערכת תתבטל. ויש דגמים בהם הניתוק הוא דו-שלבי – לחיצה ראשונה מניבה ניתוק חלקי של המערכת ורק לחיצה נוספת (או המשך לחיצה) מביא לניתוק שלם ומוחלט. ויש דגמים שאי אפשר לנתק את המערכת כלל ויש כאלה שהיא חוזרת לפעול בכל החלקה שמתרחש במהירות של 40 קמ"ש וצפונה.
האם בכל סיטואציה של נהיגת שטח יש לנתק את המערכת? בנהיגת שבילים מהירה (בסגנון "ראלי") ובהנחה ששם המשפחה שלנו הוא לא קאנקונן או משהו כזה – מומלץ לא לנתק את המערכת. היא תשמור עלינו. לעומת זאת בנהיגה בשטח חולי, דרדרתי, פודרתי או בוצי – לנתק מייד.

באנר ספר

טיפים לנהיגת שטח – לקריאה נוספת >>
חמישה טיפים מנצחים לנהיגת שטח
טיפים לנהיגת בחול
שבעה מיתוסים בנהיגת שטח
מתי לנעול את הדיפרנציאל המרכזי?
מתי לנתק את בקרת היציבות האלקטרונית?

לקורס נהיגה עם יואב קווה >> קורס נהיגת שטח