נהיגת חולות

נהיגת חולות. זה יכול להיות כיף גדול וזה עלול להיות תסכול עמוק. הנה 10 טיפים שישמרו עליכם

02.03.23

1. הורידו לחץ ניפוח. לא לפי זמן ("דקה וחצי") ולא לפי מראה עיניים. אלא לפי מדידה במד לחץ אוויר. צריך להוריד את לחץ הניפוח ל-15-12 PSI. תלוי בלחץ הניפוח הראשוני של הרכב ותלוי במצב החול. חול בחורף או אחרי גשם הוא הדוק יותר וקל יותר לנסיעה. 

 2. הביטו רחוק ואל תעצרו. יש לתכנן את נתיב ההתקדמות ולצפות שני מהלכים קדימה. צריך לשמור על מומנטום ואסור לעצור. כל עצירה  עלולה להפוך לשקיעה ותקיעה. 

3. חייבים לעצור? איך עוצרים? אף פעם באמצעות לחיצה על דוושת הבלם ("לא נותנים ברקס"). אם תבלמו חזק, הרכב יצלול בתוך בחול. ואז מובטחת לכם שקיעה נעימה. או לא כל כך נעימה. הפתרון הנכון הוא לעזוב את הרגל מדוושת הדלק ולתת לאוטו לעצור בעצמו. ואם ממש חייבים לבלום אז בעדינות.
 
4. איפה לעצור? אף פעם לא במישור, אף פעם לא באמבטיה – אזור חול נמוך, מוקף בעליות מכל עבר. אם חייבים לעצור אז רק עם הפנים לירידה – ואז קל להתחיל. או, לחלופין, עם הפנים לעליה – ואז אפשר להתחיל בהילוך אחורי.

לקורס נהיגה עם יואב קווה >> קורס נהיגת שטח
 
נהיגה בחול

5. איך מתחילים בנסיעה? בהילוך שני או במצב "SNOW". עם מעט גז. אם תתנו הרבה גז, המנוע ישלח הרבה כוח לצמיגים והם יסתחררו במקום ויחפרו את הרכב עמוק לתוך החול.

6. איך מתחילים בנסיעה (ב')? עם הגה ישר. להתחיל לנסוע תוך כדי הפניה הצידה של הגלגלים הקדמייפ פירושו להעמיס יותר התנגדות של חול מול הרכב.

7. נתקעתם בחול? ותרו מייד. כמעט כל ניסיון להיחלץ בכוח המנוע יוביל לשקיעה עמוקה יותר. אם נתקעים אז עוצרים, נושמים, נרגעים ומטכסים עצה. האם אפשר לסגת לאחור? האם יש רכב נוסף שיכול לגרור אתכם? האם אתם לבד? המקרה השני פחות נעים. צריך לפנות את החול מתחת לגחון הרכב, לנסות להגיע לחול לח והדוק יותר, לנקז עוד אוויר מהצמיגים ולקוות לטוב.

נהיגה בחול

8. ויש את שיטת הנדנדה. קצת רברס ואז קצת קדימה. ושוב רברס ושוב קדימה. כל פעם כמה סנטימטרים יותר. (זה בתנאי שהרכב של יושב ממש על הגחון). מה הנדנדה הזאת עושה? היא מהדקת את החול ויוצרת כמו משטח המראה שיאפשר לנו אחר כך לצבור מספיק מהירות כדי לצאת בשלום מהעסק.

9. שיטת הנדנדה (ב'): שורקים לכמה גברים חסונים שיבואו וידנדו את הרכב מהצד. הנדנוד מוציא לרגע את הגלגלים מתוך החפירה והדופן של הבור שנפער קורסת ואז הגלגלים יהיו מונחים גבוה יותר על החול שקרס ואז – אולי – יש סיכוי להיחלץ.

10. צריכת דלק. בחול הרכב שותה פי כמה מהכביש. תחשבו על זה לפני שאתם מרביצים 40 ק"מ בחולות צאלים. וחוץ מזה תשגיחו כל הזמן על מד החום.

רוצים לקרוא עוד?

הטקסט לקוח מתוך הספר "4X4 המדריך השלם" מאת יואב קווה 

"המדריך השלם לנהיגת שטח" מהדורה שניה יואב קווה

לרכישת הספר במהדורה מודפסת >>

לרכישת הספר במהדורה דיגיטלית >> 

 

 

טיפים נוספים בנהיגת שטח:

לחץ ניפוח אוויר בצמיגי שטח

נהיגת חול

מתי לנעול את הדיפרנציאל המרכזי?

מתי לנתק את בקרת היציבות האלקטרונית?

איך לנהוג בבוץ – המדריך לנהיגת בוץ

כיצד לחצות שלוליות עמוקות בשטח

חוק המינימום  – הכי לאט שאפשר

מרווח הגחון – קובע?

מכוון חיצוני – ג'יפים

הייליפט – כן או לא?

הצלבות – איך לצאת מהצלבה. כל השיטות