התהפכות בשיפוע צד - שבילים – המאגר הישראלי למסלולי 4X4

בחזרה לבלוג >>

התהפכות בשיפוע צד

סכנה ברורה ומיידית: רכב השטח שלנו לא סובל שיפועי צד. ממה בדיוק אנחנו חוששים ואיך להימנע מתאונות מיותרות?



https://www.youtube.com/watch?v=IB28m8cIO2Y

יש לומר את האמת: רכבי שטח עם מהלך מתלה ארוך ומרכז כובד גבוה עלולים להתהפך די בקלות.
ככל שהרכב קצר יותר, גבוה יותר וצר יותר – כך הסיכון גדל.
רוב ההתהפכויות הן הצידה ולא לפנים או לאחור – כלומר בסיטואציה של שיפוע צד.
הרכב הוא בעל צורה של תיבה – צרה וארוכה.
על ציר האורך הוא הרבה יותר יציב מאשר על ציר הרוחב.

קורס נהיגת שטח מעשי – כאן >>

התהפכות קשה בתל רכש

התהפכות קשה בתל רכש

מדוע מהתהפכים?
יש הרבה מאוד סיבות וסיטואציות – רובן קשורות לטעויות נהיגה, היעדר מכוון חיצוני או הכוונה חיצונית לקויה.
אני רוצה להתייחס הפעם לסיבה נקודתית אחת: פני קרקע לא חלקים.
על גבי משטח חלקלק אחיד, למשל קרקע הדוקה רטובה, הרכב עשוי להחליק הצידה לאורך מטרים ארוכים ולא להתהפך. הרכב אמנם בנוי לנסיעה קדימה-אחורה ולא הצידה. אבל כל עוד המשטח הדוק וחלק – יש סיכוי לא רע שנצא מסיפור בשלום.
לעומת זאת אם תוך כדי תנועה הצידה נפגע בבת אחת בבחריץ או בליטה, ההתהפכות עלולה להיות מיידית.
יותר מזה – יתכן שהקרקע שטוחה ומפולסת אבל רכה. עצם התנועה הצידה תחרוץ חריץ שיביא להתהפכות.זה קורה במיוחד עם כלים בעלי צמיגי שטח מחורצים.

התהפכות

מה אפשר לעשות?

  1. לקרוא את השטח. האם הוא חלק והדוק או מחורץ? איפה בטוח יותר להתקדם? האם אפשר לבחור נתיב שלא יכניס אותנו לשיפוע צד, גם במקרה שניתקע?
  2. לקרוא את השטח. האם הוא חלק והדוק או מחורץ? איפה בטוח יותר להתקדם? האם אפשר לבחור נתיב שלא יכניס אותנו לשיפוע צד, גם במקרה שניתקע?
  3. לנסות לשמור על תנועה רציפה, שפירושה ששיפוע הצד – גם אם ניקלע לתוכו – הוא דינמי ולא סטטי. הרכב סובל שיפוע דינמי הרבה יותר חריף מאשר סטטי – ראו תרגיל "קיר המוות" בקרקס: האופנועים מטיילים על הקירות בשפ"צ דינמי, אם יעצרו לרגע יצנחו מייד למטה.
  4. להפנות את ההגה לכיוון ההחלקה. הרכב מחליק לכם ימינה (מנסה "לעקוף" אתכם מימין?) יש להפנות מייד את ההגה ימינה, לתוך ההחלקה. המטרה היא לקטוע את התנועה הצידית, להפנות את החרטום של הרכב אל כיוון התנועה – רכב, כאמור, סובל בקלות חריצים ובליטות על הציר של קדימה-אחורה אבל לא על הציר של תנועה צידית.
  5. לא להעמיס על הגג דברים כבדים. מיכלי מים? בבקשה אבל רק על רצפת הרכב ומקובעים.
  6. לחגור חגורות בטיחות ולא להוציא ידיים החוצה.
  7. להתאמן. לא בהתהפכויות חלילה. אבל בהחלט אפשר להתאמן בהחלקות ותרגילי שליטה על משטחים הדוקים – במהירות שפויה ומבוקרת.

    קורס נהיגת שטח מעשי – כאן >>

    קורס טרשים, הסבר על שיפוע צד סטטי /צילום: עמית דור

    קורס טרשים, הסבר על שיפוע צד סטטי / צילום: עמית דור

    טיפים לנהיגת בחול

    שבעה מיתוסים בנהיגת שטח

    מתי לנעול את הדיפרנציאל המרכזי?

    מתי לנתק את בקרת היציבות האלקטרונית?

    חוק המינימום  – הכי לאט שאפשר

    מרווח הגחון – קובע?

    מכוון חיצוני – ג'יפים

 




בחזרה לבלוג >>

Call Now Buttonשבילים 4X4
צור קשר