מרצדס G קלאס - בשטח - שבילים – המאגר הישראלי למסלולי 4X4

בחזרה לבלוג >>

מרצדס G קלאס – בשטח

האייקון של השטח והפאר במבחן. מרצדס G קלאס עם שלדת סולם, שני סרנים חיים, שלוש נעילות דיפרנציאל מקוריות. המחיר? אם אתם שואלים, כנראה שאין לכם מספיק.



https://www.youtube.com/watch?v=HxKy-Ch2tbk

האם הייתם מורידים 1.65 מיליון שקל לשטח?
מרצדס G קלאס הוא רכב השטח היקר ביותר בישראל ואחד היקרים בכלל.
הגרסה המדוברת היא AMG עם מנוע 8 צילינדרים בנפח 5.5 ליטרים והספר מירבי של 585 כ"ס.
התאוצה ל-100 קמ"ש נמשכת 4.5 שניות בלבד.
ובכמה שניות הוא יטפס את מעלה זיק?
אם תחליפו לו צמיגים ותוסיפו טיפה הגבהה – ובתנאי כאמור שיש לכם אומץ או טיפשות להכניס סכום כזה לעומק השטח – G קלאס יטפס גם יטפס את זיק ודומיו.
הדגם הנבחן, מודל 2016, מצויד בשלדת סולם, שני סרנים חיים ושלוש נעילות דיפרנציאל מקוריות מהיצרן: נעילה אורכית-מרכזית, נעילה רוחבית-אחורית, נעילה רוחבית-קדמית. בנוסף יש מערכת בקרת משיכה אלקטרונית.

קופסתית, שני סרנים חיים

G קלאס הוא אחד האייקונים המפורסמים ביותר בעולם השטח. במקור זהו רכב צבאי. היוזמה ההיסטורית הייתה, מתברר, של השאח האיראני, שהיה בעל מניות מכובד במרצדס. השאח הציע לחברה הגרמנית לבנות רכב שטח למטרות צבאיות והבטיח מראש רכישה מסיבית מצד הצבא האיראני. זו הייתה הצעה שאי אפשר לסרב לה ומרצדס ניגשה בכובד ראש לתכנון ה- Geländewagen ("רכב חוצה שטח") או בקיצור G.
גרסאות צבאיות ראשונות שוחררו בתחילת שנות ה-70 ונקלטו היטב במספר צבאות – ראו רשימה בסוף המאמר. גרסה אזרחית ראשונה הוצגה בשנת 1979. זו הייתה גרסה בסיסית, כמעט זהה לצבאית, עם תיבת הילוכים ידנית וללא שום פינוקים.

קופסתי ופשוט למראה. כאן לצד לנדקרוזר 120

בשנת 1981 הוצע ה-G האזרחי כבר עם מיזוג אוויר ותיבת הילוכים אוטומטית. וכך בהדרגה, לצד הקשיחות והעיצוב הקופסתי, החל הרכב לגלות סימנים של מרצדס, כלומר יוקרה ופאר. השילוב הזה, שהוא חלק מהקסם של הכלי, המשיך ללוות אותו לאורך השנים: קשיחות בלתי רגילה לצד פאר ועוצמה. אחד המפורסמים שהתלהבו מהשילוב הזה הוא האפיפיור, שהזמין בתחילת שנות ה-80 G קלאס עם תקרת זכוכית מוגבהת שזכה לכינוי POPMOBILE (הפופמוביל הראשון נמצא כיום במוזיאון של מרצדס בשטוטגארט). מפורסמים אחרים עם G הם השחקן והפוליטיקאי ארנולד שוורצנגר, הדוגמנית מייגן פוקס, הזמרת בריטני ספירס, השחקן סילבסטר סטלונה ועוד רבים. אצלנו אפשר להצביע על הזמר עומר אדם.

היה מנוע? 585 כ"ס. 4.5 שניות ל-100 קמ"ש. צריכת דלק? אל תשאלו.

עכשיו לשטח.
החיסרון של G קלאס המודרניים הוא בעיקר הגלגלים והצמיגים המקוריים. ברכב המבחן חישוקי 20 אינץ' עם צמיגי כביש בחתך 50. הם שטוחים, עדינים מאוד ופגיעים. גם האגזוז נמוך ופגיע (אבל צליל הבעבוע שיוצא ממנו – נהדר).
ולמרות הכל יכולת השטח נהדרת. בלי להפחית PSI אחד מהצמיגים טיפסנו בקלות מעלות דרדרתיים ובלענו הצלבות קשות ללא שיהוק אחד מיותר.
ובשטח הפתוח כל ליטוף של הדוושה הימנית התבטא בתאוצה מטורפת קדימה מלווה בקול בעבוע של המנוע הבריון.
מרחב הפנים אולי מעט צפוף, התחושה מעט מיושנת, אבל הנוף של מכסה המנוע האדיר בעל הקווים הישרים, צליל המנוע האדיר, הכוח הרב והאחיזה המוחלטת שמפיקה שלדת הסולם + שני הסרנים החיים + שלוש הנעילות מעלים על הפרצוף חיוך גדול ורחב, שלא יימחק אפילו בביקור הבא בתחנת הדלק (הכלי הזה שתיין מטורף. מצד שני מי שקונה רכב במיליון וחצי, לא מתחשבן בדרך כלל על דלק).

שלוש נעילות מקוריות מהיצרן

הייצור של G קלאס נעשה בעבודת יד (!) בעיר GRAZ באוסטריה במפעל של מאגנה שטייר. קצב הייצור מסתכם ב-4,000-6,000 יחידות בשנה.
G קלאס רץ כמעט ללא שינוי עד שנת 2018 אז הופיע הדור השני. ה-G החדש רחב יותר ב-12 ס"מ, ארוך ב-5 ס"מ, קל ב-170 ק"ג ומה שבאמת מצער – מצויד במתלה נפרד מלפנים ולא סרן חי. שלדת הסולם נשארה במקום תודה לאל וכך גם שלוש הנעילות. המחיר בארצות הברית לגרסת AMG של G חדש מסתכם ב-145 אלף דולאר. אצלנו כאמור תיאלצו להיפרד מ-1.65 מיליון שקל.

קופסא שחורה

אז לא רק סלבריטאים בוחרים G קלאס (חלקם בגרסאות משוריינות) אלא גם צבאות רבים. הנה רשימה חלקית: אלבניה, אלג'יריה (כוחות שיטור), ארגנטינה, אוסטרליה, אוסטריה, בלגיה (משטרה), בולגריה (600 כלים, רובם משוריינים), קנדה, קרואטיה, דנמרק, מצריים (הרכבה מקומית), אסטוניה, פינלנד, צרפת, גרמניה (למעלה מ-12,000 כלים), יוון, הונגריה, אינדונזיה, עיראק (60 כלים), אירלנד (אמבולנסים צבאיים), ארצות הברית (כוחות מארינס), שוויץ, אנגליה, רוסיה, פולין, נורבגיה, צפון קוריאה (רכבי ליווי של קים ג'ונג איל) וזו כאמור רק רשימה חלקית.

לסיכום: צעצוע אולטימטיבי. 5 כוכבים בשטח (אחרי הגבהה והחלפת חישוקים וצמיגים), 4 כוכבים בכביש.

מפנק למדי

 

לחוות דעת נוספות בשטח – מאת יואב קווה:

סוזוקי ג'ימני – דור 2

פולקסווגן אמארוק

יונדאי סנטה פה

דאצ'יה דאסטר אוטומטית

טויוטה לנדקרוזר 2003-2009

איסוזו טרופר

מיצובישי פאג'רו Q 

מיצובישי פאג'רו BK דקאר פרו

סוזוקי ג'ימני – דור 1

דייהטסו טריוס

ג'יפ גרנד צ'רוקי WK

טויוטה לנדקרוזר נגד ג'יפ גרנד צ'רוקי

מיצובישי האנטר

סקודה קודיאק

טויוטה לנדקרוזר 2018

 




בחזרה לבלוג >>

Call Now Buttonשבילים 4X4
צור קשר