פרויקט אאוטבק – פרק רביעי

ערכת הגבהה, מיגון גחון וצמיגי "חצי חצי". האם הסובארו אאוטבק שלנו מוכנה סוף סוף למשימה? עד כמה אנחנו נהנים ממנה והאם נעילת דיפרנציאל רוחבי אחורית שווה את המאמץ? פרק רביעי בסדרה

מאת יואב קווה 23.09.22
https://www.youtube.com/watch?v=JUR_ECe9no4
https://www.youtube.com/watch?v=JUR_ECe9no4

תקציר: רכשנו אאוטבק 2.5 ל' מודל 2009 במחיר מציאה מתוך מטרה להפוך אותה לרכב שבילים וטיולים מפנק, שיודע לגהץ שבילים ופה ושם גם עבירויות בדרגת קושי קלה בסולם לנדקרוזר. 
שלב ראשון: קיט הגבהה מתוצרת "פרימיטיב רייסינג", בשילוב קפיצים של דובניסונס (כן, בצבע טורקיז). 

 

מסקנות לאחר 2,000 ק"מ של כביש ושטח עם קיט ההגבהה. הרכב גבוה יותר ומתנדנד פחות. מכאן שהרווח שהשגנו הוא כפול:
1. מרווח הגחון גדל משמעותית ביחס למקורי 
2. מרווח הגחון פחות מתקצר או "נאכל" במעבר בבורות/שקעים או בליטות בכביש ובשטח.
מכאן שהאאוטבק שלנו שומרת עכשיו בקנאות על מרווח הגחון (טוב, לא כמו ג'יפ רנגלר עם סרנים חיים) ומאפשרת נהיגה חזקה ומהירה יחסית בשטח מבלי לחשוש לשלמות הגחון. 
והאמת, זה תענוג. אאוטבק יד שניה כרכב "ראלי" לגיהוץ שבילים במהירויות מופרכות. 

סובארו אאוטבק מיגון תחתון מיגון מרכב
עוד שני דברים חשובים שביצענו ברכב:
א. מיגון גחון: פלטת אלומיניום מתחת למנוע (אגן השמן) שגם נותנת הגנה חלקית לגיר. 
ב. צמיגי כביש-שטח AT 

סובארו אאוטבק צמיגי AT כביש שטח

החלפת צמיגים סובארו אאוטבק / צמיגי פרויד – אצל נתי

המידות המקוריות של צמיגי הרכב הן 225/60/17. חתך של 60 הוא נמוך למדי. מופיע בגרסאות היקרות של טויוטה לנדקרוזר למשל. הוא מאפשר חישוק גדול יותר ואופנתי אבל מחזיק בתוכו פחות אוויר ולכן רגיש לצביטות וחתכים וגרוע מכך, לא מאפשר ניקוז מסיבי של אוויר. כל ניסיון להוריד לחץ ניפוח מתחת ל-25 psi, שלא על משטח חולי, עלול להסתיים בצמיג חתוך ולפח. 
מכאן שבפועל לא רצוי להוריד לחץ ניפוח בכלל וזה אומר שאנחנו לא מקבלים שטח פנים גדול יותר של הצמיג ולא נהנים מאחיזה מוגברת.

סובארו אאוטבק שטח צמיגים

מה לגבי החלפת צמיגים לחתך 65? זה החתך שמופיע בגרסת השטח של אאוטבק, Wildreness, שנמכרת בצפון אמריקה (ועדיין לא בישראל). 
בתי הגלגל יכולים להכיל חתך 65 אבל במבחן הרישוי השנתי זה עלול לעורר בעיה.
בכל מקרה החלטנו להישאר עם החתך המקורי ורק לשדרג את הצמיגים – במקום צמיגי כביש טהורים להתקין צמיגי כביש שטח בתוצרת יוקהמה. הסדרה היא גיאולנדר ודגם הצמיג הוא G015. 
יכולנו להתקין BF K02 אבל הגענו למסקנה שזה יומרני מדי לרכב הזה ואין צורך. 
הגיאולנדר G015 הוא צמיג קל וגמיש מה-BF ולכן מתאים כמו כפפה ליד לאאוטבק שממילא מבלה את רוב זמנה על אספלט.
אחיזת הכביש שלו מצוינת ורמת הרעש זהה כמעט לצמיג כביש סטנדרטי.
מעבר לכך, אחרי למעלה מ-2,000 ק"מ, חלקם בשטח, עם הצמיגים האלה אנחנו יכולים להעיד שלא ניכרת עליה בצריכת הדלק. אף צמיג עוד לא נקרע ורמת הבלאי מינימלית. 

סובארו אאוטבק שטח הצלבה

אז מה היה לנו עד עכשיו?
1. ערכת הגבהה: דובניסונס + פרימיטיב רייסינג
2. מיגון גחון 
3. צמיגי AT

מה אפשר עוד לעשות עם הרכב הזה?
1. חיתוך פגושים מלפנים ומאחור – כדי להשיג זוויות מרכב (גישה, נטישה) משופרות.
החלטנו לא לבצע את זה כרגע. פשוט אין צורך.
2. מיגון ספי דלתות ופגושים.
יש ערכות כאלה מחו"ל וכמעט כל מסגר שמתעסק עם שיפורי רכב יכול להכין כאלה.
גם בזה אין כרגע צורך דחוף. אנחנו נוסעים עם האאוטבק בדרכים נוחות יחסית ומשתדלים לא להפגיש אותה עם סלעים תועים.
3. נעילת דיפרנציאל אחורי
יש קיטים כאלה שאפשר להביא מחו"ל. מדובר בד"כ בנעילה אוטומטית, שנפוצה אצל סוזוקי ג'ימני. כלומר נעילת ראצ'ט שננעלת כשהרכב נוסע ישר ומשתחררת בעיקולים (אחרת צפו לצרות בכביש). 
נעילה כזאת יכולה לשפר משמעותית את יכולת העבירות של הרכב אבל שוב, צריך לזכור במה מדובר – זה בסך הכל רכב כביש עדין עם זוויות גישה/נטישה מוגבלות שלא לדבר על מהלך מתלה קצר וצמיגים נמוכי חתך.
4. קיט חשמל שכולל מצבר ליתיום/ג'ל עם בקר טעינה ופאנל סולארי.
השיפור הזה קוסם לנו במיוחד כיוון שיאפשר להחזיק מקרר שיעבוד קבוע ברכב. כלומר איכות חיים בקמפינג. המצבר, רצוי ליתיום שיותקן בתא במטען, יחזיק לא רק מקרר אלא גם תאורה, טעינת מחשבים וטלפונים ועוד. במקביל להתקין מיכל מים עם משאבה חשמלית. שטיפת כלים, מקלחת ועוד ועוד. 

סובארו אאוטבק 2009

סיכום עד כאן
ערכת ההגבהה שיפרה גם את התנהגות הכביש של הרכב. הוא פחות רוכן/מתנדנד בעיקולים ומתנהג ספורטיבית יותר. בשטח, בזכות ההגבה פלוס המיגון, יש שקט נפשי לתקל מכשולים קטנים והצלבות. רצוי לבטל מראש את בקרת ההחלקה (ESP) שנוטה להתערב ולקטוע את רצף הנהיגה. בקרת המשיכה האלקטרונית של הרכב מתגברת על ההצלבות אבל לא באופן אלגנטי. זמן התגובה שלה ארוך יחסית והיא לא "נושכת" כראוי. הפתרון הוא אחד: לנהוג כמו שצריך. כלומר רצף נחוש ואלגנטי. סובארו שכזאת היא בית ספר לנהיגת שטח, למעשה אפשר ללמוד ממנה על נהיגת שטח נכונה הרבה יותר מאשר למשל ג'יפ רנגלר. 
אנחנו נהנים מאוד משגרת החיים והטיולים עם האאוטבק שמוכיחה שוב ושוב שלא חייבים להוציא הון על רכב מוצלח וגם – שלא חייב רכב שטח מסוקס ומגושם כדי לטייל בעומק השטח.

בפרקים הקודמים:
פרויקט אאוטבק – פרק  1>>
פרויקט אאוטבק – פרק 2 >>
פרויקט אאוטבק – פרק 3 >>
פרויקט אאוטבק – פרק 4 >>

להצטרפות לקבוצת ווצאפ שקטה לעדכונים מהשטח >>

להתראות בשבילים