נחל המערה ומערת התאומים

טיול ג`יפים בהרי ירושלים (ויש גם אופציה במכונית)

מאת יואב קווה

• מגבלות שטחי אש:

אין מגבלה. ניתן לטייל בכל ימות השבוע

ציוד מומלץ: פנס

במרחק של חצי שעה מירושלים, פחות משעה מתל אביב, מסתתרת דרך עפר משובשת ויפיפייה, שלאורכה שניים-שלושה מעיינות, שורה של עצי אלון זקנים, שרידי כפר ערבי הבנוי על שרידי מבצר מימי הביניים, ומערה רטובה שממנה בוקעות צווחות של עטלפים. בסוף החורף ובאביב מצטרף לתפריט שפע מיוחד של פרחים. מסלול הטיול מתאים ל-4X4 בלבד, אבל למערת התאומים אפשר להגיע גם בדרך המתאימה לכל מכונית (ראו מסגרת).

מסלול טיול בנחל המערה. מפת המסלול באדיבות הוצאת מפה

שורשים מחבקים סלע
כדי להגיע לנקודת המוצא צריך לנסוע בכביש מס' 38 משער הגיא לכיוון בית שמש, לפנות שמאלה לעבר בית שמש, להמשיך ישר בכביש מס' 3855 דרך אזור התעשייה והמוסכים, ולפנות שמאלה במושב מחסיה אל כביש מס' 3866, לעבר מערת הנטיפים. בשיא העלייה אין לפנות שמאלה למערה אלא להמשיך ישר. כ-600 מ' אחרי הפנייה לכיוון נס הרים (אפשר כמובן להגיע גם מהכיוון השני – ירושלים, עין כרם, בר גיורא), בדיוק מול תחנת מידע של קק"ל וקפה-מסעדה "בר בהר", יורדים מהכביש דרומה לדרך עפר המסומנת בסימון שבילים כחול (מס' 9423) – ימינה לבאים מכיוון בית שמש, שמאלה לבאים מכיוון ירושלים. כאן מאפסים את מד המרחק (1). במקום מוצבת גדר אבן ועליה חקוק "פארק עצמאות ארצות הברית".

במזלג הראשון ממשיכים ישר, לאורך הגדר של מושב בר גיורא. ב-200 מ' הדרך מתעקלת ימינה, לכיוון מערב. ממשיכים עם הסימון הכחול. ב-1.3 ק"מ, במזלג (2), בוחרים בזרוע הימנית (המשך השביל הכחול), לגיחת הלוך-חזור לגן הלאומי בית עיתאב. הדרך משובשת מעט ומטפסת לכיוון החורבות. בכ-2.0 ק"מ מגיעים לחורבות הכפר הערבי בית עיתאב (3), שנבנה על שרידי מבצר צלבני, וכמה מבתיו עדיין דבוקים לשרידי חומות המבצר. בשיטוט רגלי אפשר לגלות באזור בוסתן עזוב, קשתות, קמרונות ושני מעיינות. מגג המבנים נשקף נוף מצוין ב-360 מעלות, וזו הזדמנות מעולה לקלף תפוז. בסוף הביקור (והפיקניק), אחרי פניית פרסה, נוהגים בחזרה למטה, אל המזלג (2) (מד המרחק אמור להראות 3.0 ק"מ).

מסלול טיול בנחל המערה. הירידה למערת התאומים

מאפסים את מד המרחק ופונים ימינה, אל דרך מסומנת ירוק (מס' 9426). הדרך מלווה את מורד נחל המערה בכיוון מערב. ערוץ הנחל צבוע ירוק כל השנה – עצי אלון, אלה, קטלב ועוד. ב-1.0 ק"מ ממשיכים ישר לפי הסימון הירוק. ב-1.8 ק"מ אפשר להניח את המכונית בצד הדרך ולצאת לחפש את המעיין הנסתר. מימין, על הצלע התלולה, עומדת שורה צפופה של עצי אלון וחרוב. מטפסים ברגל כ-100 מ' ומתחילים בגישושים. היעד הוא עין סיפלה (4), שמתחבא בתוך מערה מתחת לגוש סלע החבוק בין שורשיו של אלון ענק. פתח המערה קטן, בוצי ונשמר היטב על ידי להקות ענקיות של זבובים. מטיילים רזים ואמיצים (עם פנס וערכת בגדים להחלפה) מוזמנים לזחול פנימה.

בשיא הגובה: תה עם זעתר
המשך נהיגה. ב-2.5 ק"מ נפגשים עם סימון שבילים אדום (מס' 9422) (5) – כאן אפשר לצאת מן המכונית לגיחת הלוך-חזור בשביל להולכי רגל המוביל למערת התאומים, מרחק של כ-2 ק"מ. אפשר להגיע למערה גם מהכיוון השני, בדרך קצרה יותר (ראו מסגרת). המשך המסלול, בדרך המסומנת בירוק (מס' 9426), מטפס למעלה ומתרחק מערוץ הנחל. ב-4.4 ק"מ מגיעים לשיא הגובה. הרחבה הקטנה שמשמאל היא מקום טוב להפסקת תה מרווה עם כמה עלי זעתר – צריך רק להושיט יד ולקטוף. למטה מבצבצים הבתים של רמת בית שמש. אין כאן הרבה צל ולכן רצוי לבחור בשעה המתאימה (אחרי זריחה או לקראת שקיעה), ובעונה המתאימה (בסוף החורף ובאביב פורחים כאן סחלבים, אירוסים ופרחים נוספים).

מערת התאומים. מבט מהפתח פנימה (למטה)

מתחילים לרדת בכיוון הכביש, עם הסימון הירוק. הדרך משובשת ומחורצת. רכב 4X4 רך יבקש כאן מבעליו נהיגה זורמת ושמירה על מרווח הגחון. 4X4   קשוח צריך רק לשלב להילוך הנמוך (Low). רכב שטח עם סרן קשיח, כמו הג'יפים הישנים, ולהבדיל ממכוניות עם מתלים נפרדים, יוטרד אפילו פחות – מרווח הגחון שלו בנקודה הנמוכה ביותר, מתחת לבית הדיפרנציאל, נשאר קבוע בכל מצב.
ליד מערת התאומים. מגלשת אבן לכל הגילאים

ב-5.3 ק"מ חולפים על פני "מנע בקר". ב-6.1 ק"מ מחסום בקר נוסף. ב-6.4 ק"מ מתחברים לכביש מס' 3855, מול המושב זנוח (6). פנייה ימינה פירושה נסיעה לבית שמש. פנייה שמאלה, לכיוון עמק האלה, מובילה אל דרך הקיצור למערת התאומים (ראו מסגרת).