עין עלווה, נחל גוש חלב

טיול קצר אל מעיין חמוד בגליל העליון

מאת יואב קווה
  • אזור:

    רמת הגולן וגליל עליון
  • אורך:

    5 ק"מ
  • משך:

    2-3 שעות
  • עונה מומלצת:

    אביב, קיץ, סתיו, חורף
  • מגבלות שטחי אש:

    ניתן לטייל בסופי שבוע ובחגים בלבד



מים צלולים וקרירים נובעים ממעיין, הופכים לפלג וזורמים בין העצים. מים צלולים וקרירים. סתם כך, פתאום בטבע. בלי מתקן שאיבה, בלי גדרות ואפילו בלי דמי כניסה. היתכן? עין עלווה ההיית או חלמתי חלום?
עין עלווה, הסמוך למושב כרם בן זמרה, הוא מתמודד רציני במצעד המעיינות היפים ביותר בגליל העליון.

אזור המעיין מזמין טיול רגלי או רכוב. הנה הוראות הניווט:

מגיעים אל צומת עין זיתים, כביש 89, בין מרון לצפת. משם פונים צפונה לכביש 886. חולפים על פני פארק עין זיתים ההומה בחגים ועל פני מושב דלתון ופונים שמאלה על מושב כרם בן זמרה. בשער המושב מאפסים את מד המרחק ומייד פונים שמאלה, בדרך שצמודה לגדר ההיקפית עם סימון שבילים שחור. ב- 600 מ', לפני תחילת העליה, פונים שמאלה דרך שער בגדר. הכיוון הוא דרום מערב, ודרך העפר בירידה. ב- 1.3 ק"מ, במזלג בוחרים בזרוע הימנית – ירידה קצרה תלולה ומנע בקר. ממשיכים עם הדרך שיורדת מערבה.

עין עלווה. מפת המסלול באדיבות הוועדה לסימון שבילים

מסלול עין עלווה. מפת המסלול באדיבות הוועדה לסימון שבילים

דרך העפר משובשת למדי. אם המכונית הפרטית מבקשת רחמים אפשר פשוט לחנות בצד וללכת ברגל. מרחק ההליכה מכאן הוא פחות מ-400 מטר. בעלי רכב 4X4, כולל ג'יפים רכים, יכולים להמשיך הלאה בקלות (ובזהירות).

המעיין שוכן בצד עצי צפצפה מרשימים. כן, מה לעשות, ניסו ללכוד אותו בתוך מבנה. זה קצת פוגם ביופי. אבל המים צלולים לגמרי. ואפשר להיכנס דרך הפתח העליון במבנה לשכשוך קל. או פשוט לרכון מתחת לצינור שפורץ החוצה ולהנות ממקלחת קרה. ואפשר, ואף מומלץ, לעקוב אחרי המים שזורמים למטה ויוצרים נחל איתן, דק ומקסים. הנחל מתרוצץ בין העצים. יש צל ויש הרבה פינות חמד. בקיצור, תנו לילדים לחקור את הנחל ולעצמכם כמה דקות של שלווה.

מה הלאה?
אפשר לחזור כלעומת שבאנו. ואפשר להמשיך הלאה בטיול ממונע או ברגל לעבר הכפר ג'יש. מי שרוצה להמשיך הלאה: ברגל – במורד הנחל. ברכב – בדרך העפר המקבילה מצד שמאל. כעבור כ-300 מ' מתחברים לנחל גוש חלב ולסימון שבילים ירוק (2161). עוברים להליכה או נסיעה בדרך העפר הזאת ובכיוון דרום מערב. הדרך מטפסת לעבר הכפר ג'יש.

עין עלווה, כמה דקות של שלווה

עין עלווה, כמה דקות של שלווה

בדרך יש כמה אטרקציות: מספר מעיינות נחמדים, שנובעים במשך כל השנה, ממש על שפת הדרך. עין רחו, עין ברדי, עין גוש חלב, עין ברקה. חלק מהמים ניגרים לנחל גוש חלב וחלקם נלקחים להשקיית המטעים. כעבור כ-600 מ' שמשמאל לדרך, עומדים שרידי בית הכנסת העתיק של גוש חלב, שהיה פעיל במאה ה-3-6 לספירה. מבני בסיליקה דומים שימשו בימי קדם גם מקדשים וכנסיות – וסימן היכר מובהק ליהדותו של זה, פרט לעובדה שחזית בית הכנסת פונה לירושלים, הוא עמודי הפינה בעלי חתך לב. על העמוד הימני הקדמי חקוקה כתובת בארמית האומרת: "יוסה בן נחום עשה את העמוד הזה, תהא לו הברכה". מסביב שפע עצי תאנה.

כעבור כ-1.5 ק"מ מגיעים לכפר גי'ש (גוש חלב). ממשיכים בנסיעה / הליכה בכביש הצר עד לחיבור עם הכביש הראשי של הכפר ושם פונים שמאלה לחיבור עם כביש 89: ימינה צומת חירם, סאסא. שמאלה צומת מירון.

 

 

קורס נהיגת שטח עם יואב קווה - למתחילים ומתקדמים

אולי תתעניינו גם במסלולים הבאים: