עין נטף ונחל כפירה

אביב, קיץ, סתיו, חורף
  • מגבלות שטחי אש:

אין מגבלה. ניתן לטייל בכל ימות השבוע

שימו לב: המסלול לא מתאים לרכב כביש-שטח רך.
ענבים מתוקים אורגניים, מתברר, אפשר לקנות לא רק בחנויות טבע מובחרות. בעצם, לא צריך אפילו לקנות – רק להושיט יד ולקטוף. ולא מדובר חלילה בגניבה או שוד: הטיול לאורך נחל כפירה ואל הר עוזרר מזמן בקיץ שפע של פירות, כולל רימונים, תאנים, לימונים, שקדים ועוד. ויש גם מעיין יפהפה – עין נטף.
הטיול עובר באגף הצפוני, הפחות מטוייל, של הרי יהודה – ממש במרכז הארץ אבל מדיף ניחוח זר, כמעט של ארץ אחרת. בקיצור, מומלץ! מומלץ למי? לכל 4X4 עם מרווח גחון סביר והילוכי כוח. בתחילת המסלול בנחל כפירה יש כמה קטעים סלעיים מעט ורכב נמוך מדי יתחכך ובנוסף, לקראת המעיין, יש להתגבר על מדרגה לא פשוטה.

במחלף לטרון שעל כביש ירושלים – תל-אביב פונים בכביש מס' 3 לכיוון העיר מודיעין. כעבור כ-600 מ' חולפים על-פני – פארק קנדה (פארק איילון). ב-3.0 ק"מ מגיעים ל צומת הפניה למודיעין, מאפסים את מד המרחק וממשיכים ישר מזרחה לכיוון הישוב מבוא חורון. ב-1.5 ק"מ, בדיוק לפני הגשרון, פונים ימינה, לדרום מזרח, אל דרך עפר נוחה. מימין שדה תירס. מעל הראש – חוטי חשמל. ב- ק"מ 2.8 חוצים דרך מצטלבת וממשיכים לאורך קו המתח וערוץ הנחל שמשמאל – הוא נחל כפירה. ב-3.8 ק"מ מזלג. מימין רפת. במזלג צריך לפנות שמאלה עם העיקול והסימון הירוק. אחרי העיקול (כ-20 מטר) מגיעים לצומת T: משמאל אחד השערים (הסגורים) של מבוא חורון. ב-T צריך לפנות ימינה דרומה עם הירוק ומייד שמאלה מזרחה ולנהוג לאורך הגדר ההיקפית של מבוא חורון (שנמצאת לשמאלנו). ב-4.4 ק"מ צומת – מפגש עם סימון שחור וכחול. צריך להמשיך כאן

צילום פנורמי של ההר

ישר עם הירוק. בהדרגה נבלעת הדרך בתוך ההרים, עם הערוץ של נחל כפירה – מיובלי נחל איילון. ב-5.0 ק"מ מבשר שלט שאין מעבר לישוב נטף בכלי רכב – וזה בסדר מבחינתנו. ברקע, כלומר בדרך, שיחים שורטניים – כדאי להיזהר ואפשר לשלוח מישהו חרוץ וזריז, רצוי עם ידיים מסוקסות ועור עבה, שיסיט את הענפים. ב-6.4 ק"מ מדרגה  – שבחלוף השנים הולכת ונעשית בעייתית למעבר.
תאנים בשלות מציצות ישר לתוך הרכב. ב-6.7 ק"מ פנייה חדה ימינה (דרוש תמרון) ונסיעה קצרה (כ-150 מטר) אל המעיין – עין נטף (סימון שבילים אדום. מס' 9208 במפה). מעיין חביב עם ספיקה קטנה אבל עקשנית, של כמה מ"ק בודדים ביום – ומכאן שמו הערבי, נטאף, כלומר "מטפטף". המעיין נובע בתוך מערה חצובה באורך של כ-8 מטרים – שככל הנראה נחצבה כדי להגדיל את ספיקת המים. מסביב מלבלב הירוק – בוסתני פרי וחקלאות שלחין. בקיצור, הפסקה חובה. ואגב: לא כדאי להיכנס למערה אם אין סולם או חבל. בדרך כלל יש.

מאפסים את מד המרחק וחוזרים לאחור אל הצומת הקודם וימינה מזרחה בעליה. ערוץ נחל כפירה מלווה אותנו משמאל, מצפון. ב-900 מטר מגיעים לצומת T. ימינה פירושו הישוב נטף ומחסום. שמאלה – המשך מסלול הטיול. אבל קודם מאפסים.
היישוב נטף הוקם בשנת 1982 – מין התנחלות בתחומי הקו הירוק, שקיבלה אישור ותוקף בהמשך. בישובים מתגוררים כ-500 איש ורובם המוחלט אינו מתפרנס מחקלאות. הגיאוגרף יהודה זיו מספר בספרו "רגע של מקום", ששם הישוב נטף אינו קשור במים: נטף הוא אחד ממיני השרף ששימשו להתקנת שמן המשחה במקדש. אך מייסדי היישוב בחרו בשעתם בשם זה בעקבות ח'רבת נטאף הסמוכה.
המשך ניווט: נוהגים עם הסימון הכחול (מס' 9207 במפה) לאורך מצוק הנחל. ב-600 מ' עיקול שמאלה עם הכחול וחוצים שביל הליכה, בסימון אדום, המוביל לעין כפירה – מעיין אחר באזור. מסביב נוף יפה של מידרגי חקלאות (טראסות). ב-2.2 ק"מ מתעלמים מדרך עפר שפונה ימינה. ממשיכים בנהיגה היישר קדימה עם הסימון הכחול ולעבר הר עוזרר.

נחל כפירה. מתחילים לטפס

ב-2.6 חולפים על פני חיבור עם סימון הליכה שחור. ממשיכים עם הכחול ומגיעים לשיא הגובה של הר עוזרר – קרוב ל-500 מ' מעל פני הים. את שמו העברי קיבל בעקבות ח'רבת מַרְג' אֶ-זַּעְרוּר (עמק העוזרר – מעצי החורש הארצישראלי, הנושא פירות דמויי תפוחים זעירים).על פסגה זו שכנו במלחמת העצמאות "משלטי בית נובא", שחלשו על לטרון. המשלטים נכבשו ב"מבצע דני" (17 ביולי 1948), בידי יחידות מחטיבת פלמ'ח-"הראל".

ב-2.8 ק"מ חודרת הדרך אל תוך חורשה קטנה, מקום מומלץ לפיקניק. הנוף מחליף כיוון ונפתח עכשיו לכיוון העיר מודיעין. ב-3.1 רואים ממול את גדר ההפרדה, המבתרת את הנוף. עם הכחול ממשיכים ישר מזרחה בתוך חורשת האורנים. ב-3.7 ק"מ, במזלג, זרוע שמאלית עם המשך הכחול. ב-4.6 ימינה זרוע ימנית. ב-5.1 ממשיכים ישר בדרך הראשית. ב-5.8 מתקרבים לגדר ולבתים. ב-6.2 פניה חדה שמאלה מערבה עם המשך הכחול ובירידה. ב-6.5 צומת T – פונים ימינה בירידה ומייד שמאלה, עם המשך הירידה ועם הכחול. בהמשך רואים ממול את מגדלי מודיעין ורחוק יותר את אלה של רמת גן ותל אביב. ב-7.8 שמאלה והמשך ירידה עם הכחול מערבה. מימין ערוץ נחל בית חנן. ב-10.3 ק"מ נעשית הדרך מישורית. ממול עמודי חשמל. ב-11 חוצים את ערוץ הנחל ומייד אחרי החצייה מזלג. בוחרים בזרוע השמאלית – עליה קטנה בעיקול, המשך סימון כחול – ואז מנע בקר. המשך הדרך עם הסימון הכחול נמצא ממש מתחת לקו מתח. ב-11.2 ק"מ מגיעים לצומת קטן וצנוע ומאפסים את מד המרחק. אופציה מומלצת: לפנות שמאלה מזרחה לגיחת הלוך-חזור לעבור החורבה הציורית. הדרך מטפסת למעלה ומקיפה את המבנה. המרחק הוא 200 מ' לכל כיוון. חוזרים לצומת הצנוע ושוב מאפסים את מד המרחק.

העליה להר עוזרר. ברקע היישוב נטף

ממשיכים עם הדרך הראשית (סימון כחול, שמאלה לבאים מהביקור בחורבה. ישר לכל השאר). ב-500 מ' בית קברות (או סתם מגרש אחסון) לקרוונים. הדרך מלווה את הגדר של מבוא חורון ונמשכת מתחת לקו המתח.
ב-1.5 ק"מ הכחול מתחבר לירוק, שהנחה אותנו בתחילת הטיול. עם הירוק פונים ימינה (מערבה) ולמעשה משלימים מעגל. ב-2.0 ימינה עם הירוק, מייד שמאלה ואז שוב ימינה, כל הזמן עם ערוץ הנחל. היישוב מבוא חורון מימין לנו. ב-3.2 אפשר לפנות ימינה אל כביש הגישה למבוא חורון או להמשיך ישר בדרך העפר בה נסענו קודם. אנחנו ממשיכים. משמאל (מדרום) אותו מאגר מי השקיה. ב-4.4 נוחתים בכביש 3 ומאפסים. פונים שמאלה (מערבה) וכעבור 1.5 ק"מ מגיעים לצומת – ימינה למודיעין או ישר למחלף לטרון וכביש מס' 1.