נחל זנוח – לכל מכונית

טיול שטח לעין מטע ועין תנור. מתאים גם למכונית "פרטית"

מאת יואב קווה

אביב, קיץ, סתיו, חורף
  • מגבלות שטחי אש:

אין מגבלה. ניתן לטייל בכל ימות השבוע

שני מעיינות הנובעים במשך כל השנה. מסביב טרסות, בוסתנים ושרידים של כפרים ערביים וחווה צלבנית קדומה. מסלול נחל זָנוֹחַ המתאים לכל מכונית מגלה גם שביל הליכה קופצני וצר, שבעונה הנכונה צולח מרבדים של עשב ופרחים.

עין תנור

אל הניקבה הסודית

נקודת המוצא היא צומת הכבישים מס' 3855 ו-3866 סמוך למושב מחסיה. לבאים מאזור המרכז: נוהגים בכביש מס' 38 משער הגיא לבית שמש. אחרי שחוצים את פסי הרכבת של בית שמש פונים שמאלה, בכיכר ממשיכים ישר, חוצים את אזור המוסכים וממשיכים עד הצומת האמור.
בצומת מאפסים את מד המרחק וממשיכים ישר, דרומה (לא פונים לעבר נס הרים/מערת הנטיפים). ב-6.3 ק"מ מגיעים לצומת T ולחיבור עם כביש מס' 375 (עמק האלה-צור הדסה), מאפסים את מד המרחק ופונים שמאלה (מזרחה). כעבור 800 מ' פונים בזהירות שמאלה ויורדים לדרך עפר. במקום מוצב שלט עץ "ציר נוף נחל זנוח" והסימון התלת-צבעי של "שביל ישראל".
מאפסים את מד המרחק ומתחילים לנהוג בדרך העפר, מערבה, בין העצים. מכאן עוקבים אחרי סימון שבילים כחול (מס' 9419). ב-200 מ', במזלג, מתעקלת הדרך ימינה לכיוון צפון-מזרח. ב-500 מ', במזלג, בוחרים בזרוע השמאלית, הצפונית יותר. ב-1.0 ק"מ הנוף נעשה יפה יותר: הנהיגה היא על צלע ההר, ממש בגובה צמרות האורנים. חבל רק שממול ניבטת מחצבה כעורה. ב-1.2 ק"מ, במזלג, פונים שמאלה (צפונה). בסוף חודש מרס נצפו כאן שפע נוריות, בן חצב יקינתוני, לוטם שעיר, לוטם מרווני, אירוס מצוי, פישתה שעירה ועוד.

חורבת תנור. שרידי בית חווה צלבני

הדרך גולשת במתינות אל ערוץ נחל זנוח. ב-2.2 ק"מ מתמזגים עם דרך עפר שמגיעה ממערב. ב-3.4 ק"מ, במזלג, בוחרים בזרוע הימנית (העליונה, הדרומית יותר). ב-5.2 ק"מ מגיעים לרחבת תצפית משולטת. מכאן נשקף נוף ציורי לערוץ נחל זנוח, קבוצת האקליפטוסים של עין מטע, שרידי הכפר עילאר, שנכבש ונהרס במבצע ההר במלחמת 1948 והבתים של מושב מטע, שנוסד ב-1950.
משאירים את המכונית ברחבת התצפית ומתחילים לצעוד ברגל בשביל היורד לערוץ ומסומן בסימון שבילים שחור (מס' 9418). כעבור 10-15 דקות הליכה מגיעים לאקליפטוסים של עין מטע. אחרי הביקור במעיין חוזרים לאחור 50 מ', פונים שמאלה (דרומה) ומיד ימינה (מערבה). פוסעים לאורך הערוץ, לפי סימון שבילים כחול (מס' 9419). כעבור 200 מ' של הליכה פוגשים בחורבת תנור, שרידי בית חווה צלבני בעל קירות עבים במיוחד. אחרי 50 מ' נוספים פונים שמאלה לשביל קטן המוביל היישר לניקבה הסודית של עין תנור. מכאן אפשר לחזור ברגל לנקודת התצפית ולמכונית בשבילים מסומנים או בשבילים לא מסומנים, ובדרך לגלות אולי בריכת אגירה יפה וריקה.

עין תנור. ניקבה קרירה

פסיפס נחבא

מנקודת התצפית נוהגים 100 מ' בכיוון דרום, לעבר הכביש הסמוך (מס' 375). עוצרים לצד אבן עם סימון שבילים ירוק (חלק משביל מס' 9421) ולידה כמה שולחנות פיקניק בתוך חורשה קטנה. מכאן הולכים ברגל לכיוון צפון (שמאלה), דרך רחבה חולית קטנה. לאחר כ-40 צעדים נכנסים למבנה בלי גג וקיר חזית. זוהי חורבת חֲנוֹת – שרידים של כנסייה ביזנטית. בגומחה בקיר יש תמיד מטאטא אחד לפחות, ובעזרתו אפשר לנקות את החול ולחשוף רצפת פסיפס צבעונית ובה כתובת הקדשה וציורי חיות וצמחים. לא לשכוח לכסות שוב בחול לפני שעוזבים.

מהכביש הסמוך, מס' 375, אפשר לפנות ימינה (מערבה) לכיוון עמק האלה ובית שמש, או שמאלה (מזרחה) לעבר צור הדסה וירושלים.