מיער אודם לברכת רם - שבילים – המאגר הישראלי למסלולי 4X4

מיער אודם לברכת רם

טיול לכל רכב 4X4 בצפון רמת הגולן





  • אזור:

    רמת הגולן וגליל עליון
  • אורך:

    15 ק"מ
  • משך:

    3-4 שעות
  • דרגת קושי לרכב שטח קשוח:

    קלה
  • דרגת קושי לרכב שטח רך:

    בינונית
  • עונה מומלצת:

    אביב, קיץ, סתיו, חורף
  • מגבלות שטחי אש:

    אין מגבלה. ניתן לטייל בכל ימות השבוע



בקיץ שורר כאן מזג אוויר נעים. בערב, אפילו באוגוסט, רצוי להתעטף בעוד שכבה. על פני השטח של המסלול – ל-4X4 בלבד – פסגות של הרי געש (כבויים, אל דאגה), עמקים עשירים במטעים שמניבים בקיץ שפע מתפקע של תפוחים, תאנים, שזיפים, חבושים, וגם ענבים ופטל. טיול לרמת הגולן הוא כמו גיחה לחו"ל, אולי ליוון.

גוב געש ויער מהאגדות
היעד הראשון של הטיול הוא מכתש מסתורי ביער אוֹדֶם. כדי להגיע אליו צריך לנסוע צפונה בכביש מס' 978, לחלוף על-פני כביש הגישה למושב אודם, להמשיך צפונה 200 מ' ולעצור סמוך לשלט "ג'וּבַּת אל-כַּבּירה" . כאן יוצאים מהמכונית ופוסעים מערבה בשביל הליכה קצר המסומן בסימון שבילים שחור (מס' 1144) עד שמגיעים לשקע דמוי מכתש (בערבית ג'וּבָּה), שקוטרו 250 מ' ועומקו 60 מ'. המראה מוזר ומרתק. במבט ראשון קשה להבחין בעומק השקע, מכיוון שהמדרונות מכוסים צמחייה עבותה.
הסיבה להיווצרות המכתש אינה ברורה. לפי אחת ההשערות, זרם מבעבע של לבה לכד בדרכו מצבור של מים ואלה הפכו לבועת גז, שהותירה בבזלת חלל פתוח דמוי מכתש. שמו העברי של שקע כזה הוא גוב געש, ובאזור פזורים עוד 16 גובים כאלה, כולם קטנים יותר ומרשימים פחות מג'ובת אל כבירה.
יער אודם הוא יער אמיתי, ישר מהאגדות. אין כאן דובים, אבל נצפו בו זאבים, חזירי בר ועוד. העצים המתפרשים על פני 11 קמ"ר, בעיקר אלונים, דוללו בידי אדם, ולכן אפשר להתהלך ביניהם בחופשיות כמעט בלי להסתבך בסבך. האזור ידוע בכרכומים שפורחים בסתיו, ברקפות היווניות שפורחות בינואר ובמיני פרחים אחרים.

הירידה לבריכת רם

הירידה לבריכת רם. קצת תלולה, לא קשה

על פסגת הר געש
אחרי הטיול ברגל לג'ובה וליער אודם חוזרים למכונית ונוהגים חזרה, דרומה, למרחק 200 מ' , ומשם מזרחה ממש עד הכניסה למושב אודם . מול השער הצהוב מאפסים את מד המרחק. בצומת הסמוך ממשיכים ישר, בכיוון צפון-מזרח, עם סימון השבילים האדום (מס' 1143). ב-100 מ' עוזבים את הכביש הסלול ופונים שמאלה לדרך עפר החולפת מתחת לקו מתח. ב-200 מ' חוצים את הגדר ההיקפית של המושב ובצומת T הסמוך פונים שמאלה עם הסימון האדום. ב-500 מ', בצומת, פונים ימינה בעלייה על דרך כורכר בהירה ובעקבות הסימון האדום. אחרי 1.2 ק"מ נפרדים מהסימון האדום ומגיעים לבונקרים שבראש הר אודם. שם ההר נובע מהצבע החום-אדמדם של טוּף הגעש ומהשם הערבי "תל אל-אַחְמַר". פסגת הר אודם, 1,187 מ' מעל פני הים, מציעה נוף יפה לכיוון מערב. גגות הרעפים האדומים של מושב אודם מבצבצים כמו ממתקים בין העלווה הירוקה.
מראש ההר נוהגים חזרה בירידה וב-1.6 ק"מ מתחברים שוב לדרך המסומנת בסימון שבילים אדום (מס' 1143). כאן מאפסים שוב את מד המרחק ופונים עם הסימון האדום ימינה, לכיוון צפון. הדרך מטפסת צפונה, עם הפנים לחרמון, מתעקלת מזרחה ומקיפה את הר אודם. מכאן ואילך צריך לעקוב בקפדנות אחרי הסימון האדום. ב-600 מ' צומת T וגדר: פונים שמאלה עם הסימון האדום וצוללים לתוך ים המטעים. הענפים קרובים למכונית, ספק מלטפים ספק שורטים, עמוסי תאנים, תפוחים, שזיפים, ענבים ופטל.
ממשיכים להתקדם לפי הסימון האדום. ב-1.1 ק"מ הדרך מתרחבת והענפים מתרחקים מעט מן המכונית. לאורך גדרות המטעים מוצבים דחלילים מאולתרים – כלונסאות, שאריות שקים, קופסאות פלסטיק צבעוניות – מנסים לשווא להרחיק את הציפורים. ממול משקיף החרמון, קירח, גדול ורציני.

צוללים לתוך ים המטעים

צוללים לתוך ים המטעים. בעיקר תפוחים

גיגית בראש ההר
ב-2.5 ק"מ מתחלפים המטעים בחורש אלונים יפה לא פחות – מקום מוצלח לפיקניק. ב-2.8 ק"מ הסימון האדום פוגש סימון כחול. ממשיכים עם האדום, שמאלה, לכיוון צפון. ב-3.4 ק"מ מגיעים אל כביש מס' 98, בין בּוּקְעָתָא למַסְעַדֶה, מאפסים את מד המרחק ופונים שמאלה על הכביש. אחרי 400 מ' פונים ימינה, מזרחה, אל דרך סלולה המסומנת בסימון שבילים ירוק (מס' 1141). קצת קשה להבחין בסימון מהכביש, הוא נמצא על עמוד בטון שבראשו תקוע צינור מתכת. בין הבוסתנים אפשר להבחין בבריכות השקיה עמוקות מדופנות באבני בזלת – אמצעי לשמור מים מחורף לקיץ.

מכאן והלאה יש לדבוק בסימון הירוק: ב-900 מ', בצומת, פונים פנייה חדה ימינה (מזרחה). ב-1.2 ק"מ, בצומת T, פונים שמאלה (לכיוון צפון), עם הסימון הירוק ובמגמת ירידה. ב-1.8 ק"מ שוב צומת T – פונים ימינה (מזרחה) ומיד שמאלה (צפונה) בירידה תלולה ומשובשת לעבר בריכת רם. ב-2.0 ק"מ נגמרת הירידה. הדרך מקיפה את הבריכה והסימון עדיין ירוק.
בריכת רם יושבת בתוך הר געש שראשו התפוצץ. הפיצוץ יצר מכתש שהוצף מי תהום מתוקים. לאגם (850 מ' אורך, 600 מ' רוחב) צורה אליפטית, כמו גיגית, ולכן כונה ביוונית "פיאלה" (גיגית). עומק המים 6-10 מ', תלוי בעונה ובאינטנסיביות של שאיבת המים. אפשר לשחות כאן, אבל כדאי לדעת שהמים עמוקים מאוד סמוך לקו החוף.

טבילה בבריכת רם. עומק המים משתנה לפי העונה

טבילה בבריכת רם. עומק המים משתנה לפי העונה

ב-3.3 ק"מ, בצומת T, פונים שמאלה, מערבה, מתחת לקו מתח. ב-3.5 ק"מ מגיעים לכביש: שמאלה למסעדה שצופה לאגם, ימינה אל הכביש שחוצה את בקעת יעפור, המכונה גם בקעת התפוחים. פונים ימינה אל הכביש החולף בין מטעי התפוחים, ובחלקו הדרומי שורה ססגונית של חנויות קטנות ודוכנים לממכר דבש, ריבות תאנים ודובדבנים, שמן זית וגם משחקים לילדים. לא רחוק משם ניצב קבר נַבּי יעפור (7) הקדוש לדרוזים. אפשר להרגיש כאן כמו בארץ אחרת.
סוף הכביש מתחבר למג'דל שמס. מכאן אפשר להפליג בכביש מס' 989, אחד מכבישי הנהיגה היפים בארץ, שיורד לכיוון דרום-מערב, לעבר מפלי סער.







תגובות לכתבהחזור לראש הדףחזרה לראש הדף

האימייל לא יוצג באתר.

  • מטייל מתמיד: הירידה לבירכת רם - עדכון מאי 2015

    אין בעיה לרדת שם. גם לכביש-שטח רך. תיהנו!

  • אורח: צינור בטון בסוף הירידה לבריכת רם - עדכון 18_7_2009

     

    לא מומלץ לחסרי מיגון גחון.

    לא מתאים ל 4X4 רך - ניתן לעבור אך הגחון ישתפשף!

    ניתן להגיע גם מסביב - לא לפנות שמאלה לירידה לבריכה אלה להמשיך ישר כ קילומטר ולפנות שמאלה ( דרך עבירה לכל רכב)

  • גידי: הירידה לבירכת רם - עדכון מהשטח מ 17.3.09

    ירדתי את המסלול עם מיצובישי אאוטלנדר (החדש).

    הירידה לכיוון בריכת רם היא הרבה יותר מבעייתית עבור 4X4 רך (כמו שלי) ורק בזכות הרבה קור רוח ובחינה מדוקדקת של השטח יצאתי משם בשלום. א"א היה לחזור בכל מקרה....

    הדרך אינה מומלצת בשום אופן לרכב רך (בורות עמוקים, צינור ביטון ענק בולט באמצע, תעלות ועוד מרעין בישין) כולל ירידה תלולה ואנכית בסוף שתכניס את הפגוש (הקידמי) ישר לתוך הכביש למטה.

    גם ל 4X4 קשוח מומלץ רק לנהגים מנוסים.

  • פיני מעומר: עדכון משבוע שעבר (אוג' 08)

    בסוף הירידה מהר אודם למטעים עומד מחפרון וחופר תעלה עמוקה. א"א להמשיך במסלול. בקיצור דלגו על הקטע הזה. כמו"כ הירידה לברכת רם קשה מאוד, כולל מדרגות ולא מתאימה ל4X4 רך.

  • אורח: עדכון מהשטח נובמבר 07

    היי יואב.
    בשבת נסענו לטיול בהר אודם. 2 עדכונים:
    א. אין כניסה לשביל האדום מהמושב לכיוון המוצב. השער נעול ואין מס` טלפון. לעומת זאת בכביש העליה למושב מישהו כתב בספרי צבע "למוצב" עם חץ.אם ממשיכים עם השביל מספיק זמן מגיעים לשביל האדום ומשם 250 מטר מגיעים לצומת עם השביל האדום.

    נקודה שניה היא הירידה בשביל הירוק לכיוון ברכת רם. השביל נשטף בגשם. נפערו חריצים עמוקים מה שהופך את הדרך ללא עבירה למשהו שהוא פחות מ 4X4 קשוח. מאחר וחמי היה עם ראב 4 הוא סירב לקחת את הסיכון ועשינו את הסיבוב.
    מעבר חזה היה מעולה כרגיל.
    רן
    רן

  • אורח: ירידה מפחידה

    הירידה האחרונה לברכת רם מפחידה. הרכב שלנו הרים גלגל באוויר. כמו כן כשהגענו לבירכת רם מפלס המים היה נמוך והמים עצמם לא נקיים
    אהוד

  • אורח: יש לומר: 4X4 רך או קשוח, או רכב חברה

    כך לפחות זה נראה בתמונות....
    סובארו בליסינג = רכב השטח האולטימיטיבי.
    נדמה לי שכתבת על זה פעם...

    הנה, מצאתי:
    http://www.kvishim.co.il/kvishim/Articles.asp?id=113
    כתבה מצויינת! (ונכונה)
    :-)
    נדב מרכז

  • אורח: ליואב - סיפור דרך מדוייק ונח.

    מול השער בגדר ההקפית של מושב אודם הרגשנו קצת כמו מסיגי גבול אבל בסה"כ תענוג לטייל עם ההנחיות שלך.
    עמית כהן


צור קשר