צמיגים - במה לבחור? - שבילים – המאגר הישראלי למסלולי 4X4

בחזרה לבלוג >>

צמיגים – במה לבחור?

התלבטות לגיטימית: צמיגי AT "חצי חצי" או MT "שטח מלא"? ובכלים הרכים - אולי בכלל צמיגי HT? מהו הצמיג הטוב ביותר בשבילך - מדריך מעשי מאת יואב קווה



ההתלבטות ידועה, מוכרת ולגיטימית: איזה צמיגים להרכיב על רכב הכביש-שטח שלכם? האם מספיק צמיגי HT ולהרוויח שקט נפשי בכביש או AT "חצי חצי" ולקבל גם יכולת שטח משופרת? ולמה לא ללכת על כל הקופה – בדגמי הרכב שמאפשרים את זה – ולהרכיב צמיגי MT "שטח מלא" שגם יתנו לכם חזות של מקצועני שטח מדופלמים.

המשוואה ברורה: ככל שהצמיג מתאים יותר לכביש כך הוא מתאים פחות לשטח, ולהפך. לכאורה מתבקש להחזיק שני סטים של צמיגים: סט אחד לנסיעת כביש וסט שני לנסיעת שטח. זה נשמע כמו פתרון קסמים, אבל ההחלפה דורשת התעסקות רבה, ובמציאות היומיומית זה לא מעשי.

 

 

קיימות ארבע קטגוריות:
א. 100% כביש
ב. 70% כביש, 30% שטח. HT – Highway Terrain
ג. 50% כביש , 50% שטח ("חצי חצי"). AT – All Terrain
ד. 70% שטח, 30% כביש ("שטח מלא"). MT – Mud Terrain

יודגש שהחלוקה לאחוזי כביש ולאחוזי שטח היא הכללה גסה. קחו בחשבון שבכל סוג צמיג קיים מנעד מסוים. יש צמיגי AT שהם קרביים יותר מאחרים, ויש כאלה שפחות. יש צמיגי MT שמתאימים יותר לסלעים, ויש כאלה שמתאימים יותר לבוץ.

שימו לב לטבלה הבאה שמנסה למפות את היתרונות והחסרונות של סוגי הצמיגים השונים בקריטריונים שונים בכביש ובשטח.

צמיגי שטח מול כביש. יתרונות וחסרונות

הציונים בסולם של 10-4 (10=מצוין. 4=גרוע)
הערה: הטבלה אינה מדעית. הציונים הם בגדר אינדיקציה בלבד.

צמיגי כביש – כביש
צמיגי כביש מתאפיינים בחריצים דקים ועדינים ובמבנה סוליה סימטרי.
נמצא אותם ברכבי כביש-שטח רכים במיוחד כמו מיצובישי אאוטלנדר, ניסאן קשקאי, יונדאי טוסון, סוזוקי ויטארה (2016 ואילך), יונדאי סנטה פה, קיה ספורטאז' (2013 ואילך), קיה סורנטו (2011 ואילך) ואחרים.
על רוב צמיגי הכביש שבדגמים האלה תבחינו בצמד האותיות M+S. הפירוש הוא Mud & Snow. האם זה הופך אותם למתאימים לבוץ ולשלג? כן, בגבולות הכביש. כלומר מעט שלג ומעט בוץ. הסימון הזה מסמל למעשה שמדובר בצמיגי חורף.
צמיגי כביש הם רכים ונעימים לנסיעה בכביש. אחיזת האספלט שלהם מצוינת, והם שקטים גם במהירויות גבוהות. ההתנגדות שלהם לגלגול היא נמוכה יחסית, ולכן הם תורמים לחיסכון בדלק.
אבל מה קורה בשטח? הבעיה הכי גדולה בצמיגים האלה היא שהם נחתכים בקלות במקרה של פגיעות בדופן. כשמשקל הרכב נשען על הצמיג, והצמיג נשען על אבן חדה, זה בקלות נגמר בחתך בדופן ובהרס של הצמיג.
ההמלצה שלי: אם אתם נוהגים לטייל בשטח, החליפו אותם בצמיגים מתאימים יותר – סיווג HT או AT, בהתאם למינון הנסיעות שלכם בשטח ובהתאם למה שיצרן הרכב מאפשר ברישיון.

צמיג HT

צמיגי HT

בהכללה גסה: 70% כביש, 30% שטח. ראשי תיבות של Highway Terrain, כלומר טובים ובטוחים לכביש המהיר ומתאימים גם לשטח. צמיגים אלה מופיעים במקור בסוזוקי ג'ימני, במיצובישי פאג'רו, בסובארו פורסטר ועוד. הם עמידים קצת יותר לפגיעות בהשוואה לצמיגי כביש-כביש, ואוחזים מעט יותר בשטח. מצד שני, לא תרגישו שאתם משלמים מחיר בנסיעת כביש.
צמיגי HT מתאפיינים בחריצים דקים וסימטריים, אם כי אלו חריצים רחבים ועמוקים קצת יותר בהשוואה לצמיגי כביש.
למי מתאימים צמיגים כאלה? א. לכל מי שיש לו רכב 4X4 והוא כמעט שלא נוסע בשטח. ב. לכל מי שיש לו רכב 4X4 והוא לא יכול להשיג צמיג AT במידה חוקית ועם קוד מהירות תואם לרכב שלו.

צמיג AT

צמיגי AT "חצי חצי"

בעלי כתפיים אגרסיביות יותר ורווחים גדולים יותר וסימטריים פחות במשטח הסוליה.
המנעד של צמיגי AT הוא רחב. לומר על כולם שהם 50% שטח ו-50% כביש זו הכללה גסה. יש צמיגי AT שמתאימים יותר לשטח, ויש כאלה שמתאימים פחות, אבל בסך הכול AT היא פשרה טובה והגיונית בין כביש לשטח. אפשר למצוא אותם במקור בג'יפ רנגלר ולעתים גם בטויוטה לנדקרוזר והיילקס.
צמיגי AT עמידים יותר לחתכי צד. הם מתפקדים משמעותית טוב יותר בקרקע סלעית רטובה (שם צמיגי HT פשוט מחליקים לכל עבר). בבוץ הם מחזיקים מעמד קצת יותר מצמיגי HT, אבל רק קצת – למעשה אחרי כמה מטרים הם נסתמים, הופכים לעוגת שוקולד חסרת תועלת.
איך הם בכביש? בסך הכול בסדר גמור. בסיבובים חדים אתם עלולים לשמוע קצת חריקות וצווחות, שמעידות על כך שהצמיגים מגיעים לקצה גבול האחיזה שלהם. מרחק הבלימה ארוך יותר בהשוואה לצמיגי כביש ולצמיגי HT, ובכביש רטוב הם עלולים להחליק.
דוגמאות לצמיגי AT: מקסיס 771,  BF Goodrich KO2, יוקאהאמה Geolander AT ועוד.

צמיג MT

צמיגי  MT "שטח מלא"
ראשי תיבות של MUD TERRAIN או בקיצור MUDIM ("מאדים"). קוראים להם צמיגי "שטח מלא", אף על פי שהם לא. בפועל מדובר בצמיגים של 70% שטח, 30% כביש. קיימים בעולם צמיגי שטח מלא, אבל הם לא חוקיים לנסיעת כביש.
מתאפיינים במבנה קוביות אגרסיבי עם רווחים גדולים בין הקוביות.
צמיגי MT כשמם כן הם – מצטיינים בבוץ. בזמן שכל הצמיגים האחרים, כולל AT, יאבדו אחיזה, ימשיכו ה-MT לתפקד. זה קורה בזכות הרווחים בין הקוביות, שמקנים לצמיג יכולת ניקוי עצמי ומאפשרים, עד גבול מסוים, להיפטר מהבוץ.

צמיגי BF בוץ

צמיג AT סתום בבוץ

אלא שצמיגי MT טובים לא רק בבוץ. מבנה הקוביות – ובתנאי שנוהגים בלחץ ניפוח נמוך – מעניק אחיזה משופרת גם בסלעים ודרדרת. מעבר לכך, MT הם קשוחים ועמידים הרבה יותר לחתכים ופגיעות. אפשר להוריד בהם את לחץ הניפוח במידה רבה, אפילו ל-12 PSI על גבי טרשים וסלעים, ולא לחשוש יותר מדי מפני קרעים וחתכים. הם מעניקים לנהג השטח שקט נפשי. וחשוב לא פחות, הם קרביים למראה ומשדרגים את חזות הרכב.
מכאן והלאה יש רק חסרונות:
האחיזה הטובה של הצמיגים בשטח והמשקל העצמי הגבוה שלהם (הם כבדים יותר בהשוואה לצמיגי כביש) גורמים להעברת עומסים גדולים ולבלאי מואץ למכלולי הגה, ציריות ודיפרנציאלים.

בדיקת אוויר צמיג שטח

הורדת לחץ ניפוח. צמיג MT

הקשיחות של צמיגי MT פוגעת בנוחות הנסיעה בכביש וגם בשטח. כדי להשיג נוחות נסיעה בשטח, יש להוריד הרבה יותר אוויר ממה שמקובל בצמיגי AT או HT. למעשה, אם נוריד ל-25 PSI, הצמיג יישאר בצורתו המקורית הקשיחה ולא יתגמש. כדי להשיג נוחות צריך לצלול ל-15 PSI. בלחץ נמוך כזה השחיקה והבלאי מהירים יותר.
הרווח הגדול בין קוביות הגומי שנוגע בקרקע הוא יתרון בשטח אבל חיסרון משמעותי בכביש. למעשה, לצמיגי MT יש שטח מגע קטן יותר עם פני הכביש. בכביש רטוב הם מחליקים בקלות יחסית. מרחקי הבלימה מתארכים מאוד. בגלל הרווחים ומבנה הקוביות, הם גם מפיקים רעש רב. בנסיעה במהירות של עד 80 קמ"ש הרעש הזה לא מורגש. במהירות של 90 קמ"ש ומעלה, אם החלונות פתוחים, הרעש הוא ניכר.
הבלאי שלהם בכביש הוא גבוה. הקוביות נשחקות ונתלשות. הצמיגים יוצאים מאיזון ונעשים לא נעימים לנסיעה. מעבר לכך, ההתנגדות שלהם לגלגול רבה יותר, והם משפיעים לרעה על צריכת הדלק.

צמיגי BF מבחן שטח

אז במה לבחור לעזאזל?
יש לכם סוזוקי ויטארה, טויוטה לנדקרוזר, מיצובישי פאג'רו? אתם נוסעים בעיקר בכביש אבל פעמיים שלוש בחודש גם בשטח? צמיגי AT הם פשרה טובה עבורכם. אולי יחרקו טיפה בסיבובים בכביש, אבל בשטח תרוויחו בן לוויה נאמן (יחסית) שייתן אחיזה ולא ייקרע בקלי קלות.

 

 

יש לך ג'ימני משופר או רנגלר משופר? יש לכם לנדקרוזר מדוגם למטרות טיולים? הכביש עבורכם זה רק "הדרך לשטח"? הפתרון ברור – צמיגי MT, "שטח מלא". נכון, סך הנסועה (קילומטראז') שיספקו צמיגי שטח (MT) הוא לעיתים קצר ב-50 אחוז בהשוואה לצמיגי "חצי חצי" (AT). צמיגי שטח רועשים ולא מעודנים. ויחד עם כל אלה, עבור מי שנוהג הרבה בשטח ומידת הצמיג ברישיון הרכב שלו מאפשרת זאת, הרכבה של צמיגי שטח טובים היא אחד השיפורים החשובים והאפקטיביים ביותר שיש. וגם – הם נותנים סוג של שקט נפשי שלא יסולא בפז. אתם יודעים שאפשר לסמוך עליהם והם לא ייקרעו (בלי נדר) גם בשטח קשה וגם בלחץ ניפוח נמוך.

עוד בנושא:
לחץ ניפוח בצמיגים בשטח – כמה לנפח
צמיגים בחתך נמוך – כל החסרונות

מבחן ארוך טווח לצמיגי BF
צמיגי BF – דיווח ראשון >>
צמיגי BF – דיווח שני >>
צמיגי BF – דיווח שלישי >>
צמיגי BF – דיווח מסכם >>

להדרכת נהיגה עם יואב קווה, לחצו כאן >> קורס נהיגת שטח




בחזרה לבלוג >>

Call Now Buttonשבילים 4X4
צור קשר