מוצר חדש לג'יפאים: שפאלות פיתוח ישראלי - שבילים – המאגר הישראלי למסלולי 4X4

בחזרה לבלוג >>

מוצר חדש לג'יפאים: שפאלות פיתוח ישראלי

קיפוג'יפ: אביזר עבירות עשוי עץ (!) - בשלבי פיתוח מתקדמים



https://www.youtube.com/watch?v=OSLqqLyvX2U

חילוץ עצמי. מה אפשר לעשות כשאנחנו נתקעים לבד בשטח, נניח בחול או בבוץ? כננת זה כמובן פתרון יעיל. אבל לא כל רכב מותאים לשאת כננת, שגם דורשת תפעול זהיר ומקצועי. גם הייליפט לא מתאים לכל אחד. פתרון אחר, פשוט הרבה יותר הוא "שפאלות" – משטחים מפזרי לחץ עשויים פלסטיק או מתכת.
החברה המובילה בתחום היא MAXTRAX האוסטרלית. השפאלות של מקסטראקס יקרות מאוד, יעילות לחול,שלג ובוץ אבל לא יכולות לשמש כ"גשר" עליו הרכב יכול לעבור, למשל בתעלות או טיפוס מדרגות.

שפאלות  קיפוג'יפ

עכשיו אני רוצה להציג את ברק ברון, בן 43 מפתח תקווה. הוא ג'יפאי (סוזוקי גרנד ויטארה), מהנדס אלקטרוניקה והבעלים של "קלמרה" – חברה ליבוא מכונות CNC.
ברק שאוהב לטייל (גם) לבד רצה להכין לעצמו זוג שפאלות מקצועיות. הוא השתמש בפלטות בירץ' (עץ ליבנה) אותן חיבר בעזרת 12 ברגי ברזל בקוטר חצי אינץ' כל אחד. התוצאה היא "קיפוג'יפ" – שפאלות כחול לבן.
לקחנו את קיפוג'יפ לכמה ניסויי עבירות בבוץ ובמדרגות סלע.

שפאלות  קיפוג'יפ חול

קיפוג'יפ – המסקנות:
הוא מסיבי מאוד ומסוגל לעמוד בקלות במשקל של 2 טון רכב – למעט הקצוות שנשברים בקלות.
כלומר להבדיל ממקסטרקס האוסטרלי ניתן להשתמש בקיפוג'יפ כגשר עליו הרכב יטפס.
הקיפוג'יפ מסורבל לאחיזה – לא נוח להחזיק אותו והוא כבד. כל יחידה שוקל כ-12 ק"ג.

קורס נהיגת ראלי עם יואב קווה, 24/2 יום א' – פרטים כאן >>

ברק מתכנן להפחית משקל בעתיד באמצעות פחוץ פלטות עץ ופחות ברגים – בפגיעה מינימלית בחוזק של המוצר.
בבוץ קיפוג'יפ מתפקד היטב – הוא נשא בקלות ג'ימני ואפשר חילוץ קל מהיר.
צריך לזכור שני דברים: אחרי שהרכב מחולץ., השפאלות עלולות לטבוע בתוך הבוץ. לכן חשוב לסמן את המיקום שלהן ורצוי אף לחבר חוט/חבל שיאפשר למשוך אותן החוצה. הקיפוג'יפ כאמור כבד וכשהוא מתמלא בוץ הוא נעשה כבד כפליים.

שפאלות  קיפוג'יפ בוץ

ערכנו גם בדיקה קצרה בחול. בתנאים חוליים חשוב מאוד למקם את הקיפוג'יפ בצורה נכונה, כלומר ממש מתחת לצמיגים. אם רק נניח אותו לפני הצמיגים, הם יסתחררו עליו והרכב לא יצליח לחלץ את עצמו. ולכן שימוש נכון באביזר החילוץ הזה מצריך גם חפירה מסיבית של חול ואף הרמה של גלגל הרכב מעל פני החול.
קיפוג'יפ עשוי כאמור עץ אבל צבוע בספריי כסוף שמקנה לו מראה מתכתי. אין ספק שהעיצוב של המוצר הזה הוא מרשים ומקצועי.
ברק צריך לפתור קצת את הפרקטיקה של המשקל והאחיזה ולפנינו שפאלות מקצועיות תוצרת כחול-לבן.
איפה אפשר להשיג את קיפוג'יפ? כמה זה עולה? המוצר נמצא בשלבי פיתוח אחרונים וטרם משווק לקהל. אנחנו נעדכן ברגע שזה יקרה.

שפאלות רכות

שפאלות רכות. קלות לאחסון ונשיאה. לא יעילות – אלא אם כן נעזרים ביתדות לקיבוע

שפאלות – איפה הכל התחיל?
מדובר במורשת מהצבא הבריטי, כפי שמספר חוקר ארץ ישראל, יהודה זיו.
במהלך הקרבות במדבר המערבי בזמן מלחמת העולם השנייה ציידו הבריטים את כלי הרכב במשטחי פח מנוקבים, שמנעו שקיעה בחולות. המשטחים האלה קיבלו את הכינוי Spalls, שלקוח מעולם המכרות באנגליה – לוחות מתכת מחוררים שתמכו בקירות המכרה. Spall גויר במבטא היידיש לשפאלה, וברבים – שפאלות.
השפאלות סייעו מאוד לשיירות להעפיל בדרך בורמה בתקופת המצור על ירושלים.
כיום לא צריך להיסחב עם משטחי מתכת, יש שפאלות מתרכובות פלסטיות מתקדמות.
החברה המובילה בתחום היא אוסטרלית – MAXTRAX.

מקסטראקס אוסטרליות (צהובות)

מקסטראקס אוסטרליות (צהובות)

השפאלות טובות בעיקר לחילוץ מחול או מבוץ. בשימוש על גבי סלעים הן עלולות להישבר.
אפשר להשתמש בשפאלות עשויות ברזל דריכה. הן חזקות מאוד ויכולות לשמש אפילו כגשר. החיסרון הוא משקל וסרבול.
בשוק האביזרים ל-4X4 מוצעות גם שפאלות גמישות, שדורשות קיבוע לקרקע, אחרת הצמיג המסתחרר על המקום מושך אותן אליו ופעולתן נכשלת.
אפשר לאלתר שפאלות מדפנות מפורקים של ארגזי ירקות – בדרך כלל טובות לשימוש חד-פעמי ולעיתים גם זה לא.

שפאלות מארגז ירקות / לשימוש חד פעמי

 




בחזרה לבלוג >>

צור קשר