שפאלות רכב שטח 4X4
חילוץ עצמי בעזרת שפאלות. סקירת שאפלות מעץ ומאלומיניום. כולל סרטונים
חילוץ עצמי: מה אפשר לעשות כשאנחנו נתקעים לבד בשטח, נניח בחול או בבוץ? כננת זה כמובן פתרון יעיל. אבל לא כל רכב מותאים לשאת כננת, שגם דורשת תפעול זהיר ומקצועי. גם הייליפט לא מתאים לכל אחד. פתרון אחר, פשוט הרבה יותר הוא "שפאלות" – משטחים מפזרי לחץ עשויים פלסטיק או מתכת.
החברה המובילה בתחום היא MAXTRAX האוסטרלית. השפאלות של מקסטראקס יקרות מאוד, יעילות לחול,שלג ובוץ אבל לא יכולות לשמש כ"גשר" עליו הרכב יכול לעבור, למשל בתעלות או טיפוס מדרגות.
לרכישת זוג שפאלות איכותיות – לחצו כאן >>
עכשיו אני רוצה להציג שני פתרונות, כחול לבן: הראשון שפאלות עץ, השני מתכת.
שפאלות מעץ
הראשון הוא שפאלות מעץ שפותחו על-ידי ברק ברון, בן 43 מפתח תקווה. הוא ג'יפאי (טויוטה היילקס), מהנדס אלקטרוניקה והבעלים של "קלמרה" – חברה ליבוא מכונות CNC.
ברק שאוהב לטייל (גם) לבד רצה להכין לעצמו זוג שפאלות מקצועיות. הוא השתמש בפלטות בירץ' (עץ ליבנה) אותן חיבר בעזרת 12 ברגי ברזל בקוטר חצי אינץ' כל אחד. התוצאה היא "קיפוג'יפ" – שפאלות כחול לבן.
לקחנו את קיפוג'יפ לכמה ניסויי עבירות בבוץ ובמדרגות סלע.
קיפוג'יפ – המסקנות:
הוא מסיבי מאוד ומסוגל לעמוד בקלות במשקל של 2 טון רכב – למעט הקצוות שנשברים בקלות.
כלומר להבדיל ממקסטרקס האוסטרלי ניתן להשתמש בקיפוג'יפ כגשר עליו הרכב יטפס.
הקיפוג'יפ מסורבל לאחיזה – לא נוח להחזיק אותו והוא כבד. כל יחידה שוקל כ-12 ק"ג.
ברק מתכנן להפחית משקל בעתיד באמצעות פחוץ פלטות עץ ופחות ברגים – בפגיעה מינימלית בחוזק של המוצר.
בבוץ קיפוג'יפ מתפקד היטב – הוא נשא בקלות ג'ימני ואפשר חילוץ קל מהיר.
צריך לזכור שני דברים: אחרי שהרכב מחולץ., השפאלות עלולות לטבוע בתוך הבוץ. לכן חשוב לסמן את המיקום שלהן ורצוי אף לחבר חוט/חבל שיאפשר למשוך אותן החוצה. הקיפוג'יפ כאמור כבד וכשהוא מתמלא בוץ הוא נעשה כבד כפליים.
ערכנו גם בדיקה קצרה בחול. בתנאים חוליים חשוב מאוד למקם את הקיפוג'יפ בצורה נכונה, כלומר ממש מתחת לצמיגים. אם רק נניח אותו לפני הצמיגים, הם יסתחררו עליו והרכב לא יצליח לחלץ את עצמו. ולכן שימוש נכון באביזר החילוץ הזה מצריך גם חפירה מסיבית של חול ואף הרמה של גלגל הרכב מעל פני החול.
קיפוג'יפ עשוי כאמור עץ אבל צבוע בספריי כסוף שמקנה לו מראה מתכתי. אין ספק שהעיצוב של המוצר הזה הוא מרשים ומקצועי.
ברק צריך לפתור קצת את הפרקטיקה של המשקל והאחיזה ולפנינו שפאלות מקצועיות תוצרת כחול-לבן.
איפה אפשר להשיג את קיפוג'יפ? כמה זה עולה? המוצר נמצא בשלבי פיתוח אחרונים וטרם משווק לקהל. אנחנו נעדכן ברגע שזה יקרה.
שפאלות מתכת
אריק נגל מ-EXTRIP משווק שפאלות אלומיניום.
בדקנו והן אכן יכולות לשמש גשר בין סלעים ומצליחות לשאת שני טון של רכב שטח בלי להתעקם. הקשיחות הזאת היא פן חיובי של השפאלות. הפן השלילי הוא שהן לא מסוגלות להתאים את עצמם לפני השטח (לא מתגמשות) ולכן בפרפור צמיג עלולות לצאת מהמקום ולהחליק. פתרון חלקי הוא לקבע עם יתדות אבל זה אומר, שוב, עבודה.
מה שצריך זה להשקיע מחשבה במיקום שלהן ולנסות לקבע אותן מעט בעזרת סלעים.
ומה לגבי נהיגת חולות? בדקנו את השפאלות החדשות של אקסטריפ גם בחול והן מתפקדות נהדר. שימו לב לא לפרפר באגרסיביות את הצמיג על גבי משטח המתכת – כיוון שקוביות גומי עלולות להיתלש ממנו.
לסיכום: הן שוקלות בסך הכל 7 ק"ג לאחת, קל מאוד לקבע אותן בתא המטען והם נותנות פתרון טוב לחולות, בוץ ואחרי קיבוע מתאים גם לזחילת סלעים. המחיר: 1,400 שקל לזוג.
שפאלות – איפה הכל התחיל?
מדובר במורשת מהצבא הבריטי, כפי שמספר חוקר ארץ ישראל, יהודה זיו.
במהלך הקרבות במדבר המערבי בזמן מלחמת העולם השנייה ציידו הבריטים את כלי הרכב במשטחי פח מנוקבים, שמנעו שקיעה בחולות. המשטחים האלה קיבלו את הכינוי Spalls, שלקוח מעולם המכרות באנגליה – לוחות מתכת מחוררים שתמכו בקירות המכרה. Spall גויר במבטא היידיש לשפאלה, וברבים – שפאלות.
השפאלות סייעו מאוד לשיירות להעפיל בדרך בורמה בתקופת המצור על ירושלים.
כיום לא צריך להיסחב עם משטחי מתכת, יש שפאלות מתרכובות פלסטיות מתקדמות.
החברה המובילה בתחום היא אוסטרלית – MAXTRAX.
השפאלות טובות בעיקר לחילוץ מחול או מבוץ. בשימוש על גבי סלעים הן עלולות להישבר.
אפשר להשתמש בשפאלות עשויות ברזל דריכה. הן חזקות מאוד ויכולות לשמש אפילו כגשר. החיסרון הוא משקל וסרבול.
בשוק האביזרים ל-4X4 מוצעות גם שפאלות גמישות, שדורשות קיבוע לקרקע, אחרת הצמיג המסתחרר על המקום מושך אותן אליו ופעולתן נכשלת.
אפשר לאלתר שפאלות מדפנות מפורקים של ארגזי ירקות – בדרך כלל טובות לשימוש חד-פעמי ולעיתים גם זה לא.
לרכישת זוג שפאלות איכותיות – לחצו כאן >>
: דיקט 17 ממ על שני פרופילי מכונה מאלומניום
איתי משטח בירץ שמעוגן על שני פרופילים של 40 על 40 של אלומניום (פרופיל מכונה) לא של חלון אלומניום חיבור כל 10 סמ וחיספוס המשטח עץ למניעת החלקה זה מחזיק טויוטה ל.ק. ללא בעיה העץ מהווה משטח והפרופילים נושאים בעומס והקצוות לא נשברים ....
יואב קווה:
המוצר עוד לא נמכר באופן סדיר
צביקה: מחיר?
המחיר *קצת* מעניין... חבל שלא צויין