טיפ נהיגה 4X4: שיפוע צד דינמי
הטעות הנפוצה בשיפוע צד: להפנות את ההגה כלפי מעלה, הרחק מהשיפוע, בתקווה שזה יעבוד. בפועל, זה בדיוק להפך. כך תלמדו לסגל לעצמכם אינסטינקט חדש ובטוח בנהיגה בשפ"צים
זה קרה לנו במסלול "סכיני דימונה". הכלים התקשו לטפס במעבר "האמבטיה". והיינו צריכים לעקוף באמצעות דרך עפר שעוברת במדרון הסמוך, ממש על שפת הערוץ. הייתה רק בעיה אחת – שיפוע צד. דרך העפר נמתחה מעל הערוץ בשיפוע צד, הקרקע הייתה מעט דרדרתית ונפילה לתוך הערוץ איננה רצויה, בלשון המעטה.
מדובר במקרה של שיפוע צד דינמי – שיפוע צד תוך כדי תנועה או בקיצור, שפ"צ דינמי.
התגובה הנפוצה של נהגים לשפ"צ דינמי: הנהג רוצה להתרחק מהשיפוע, במקרה זה מהשפה התלולה של הערוץ ולכן מכוון את ההגה כלפי מעלה, הרחק מהסכנה. הנהג מאמין שאם הוא יכוון את ההגה כלפי מעלה אז הרכב ייסע כלפי מעלה וירחיק אותו מהרע מכל. ההפניה הזאת של ההגה נובעת מתוך פחד. הפחד הזה אנושי ומובן אלא שלעיתים אסור לנו להקשיב לפחד הזה או לתת לו לנהל את הפעולות שלנו.
הפניה של ההגה כלפי מעלה תוך כדי נסיעה בשפ"צ דינמי היא מסוכנת.
לתכנית הדרכות הנהיגה, למתחילים ומתקדמים, לחצו כאן >> קורס נהיגת שטח עם יואב קווה
ברגע שאני מכוון את ההגה כלפי מעלה אני דורש מהרכב משהו שהוא לא יכול לעמוד בו. בגלל שיש שיפוע ולנוכח תנאי האחיזה הרופפים, הרכב לא יכול לציית להוראה שלי ולפנות כלפי מעלה. הוא פשוט לא יכול. מה שמתרחש בפועל זה משהו אחר – נוצרת החלקה, החלקה מסוכנת, החלקה של כל ארבעת הצמיגים.
נסתכל קודם על זוג הצמיגים הקדמי. הם פונים כלפי מעלה – כי זה מה שהנהג כיוון באמצעות ההגה. לשם הוא שאף. אבל בפועל הם סוחבים ישר קדימה או אפילו קצת למטה. הפער בין הזווית שהתווה הנהג באמצעות ההגה ולבין הכיוון בפועל אליו מתקדם הרכב הוא זווית ההחלקה.
ועכשיו קחו בחשבון את הדבר הבא: ככל שהנהג יפנה יותר את ההגה כלפי מעלה כך תגדל זוית ההחלקה וכך יהפוך ההיגוי פחות ופחות אפקטיבי.
ומה עם הצמיגים האחוריים? הם נטולי היגוי, הם עוקבים אחרי הקדמיים. ובגלל תנאי האחיזה הלקויה ולנוכח ההפניה של הצמיגים הקדמיים, גם האחוריים מתחילים להחליק. ההחלקה שלהם היא כלפי מטה ולפנים. הם כביכול מנסים לעקוף את הרכב. קוראים לזה "היגוי יתר".
הסכנה שעלולה להתפתח היא כזאת: הרכב מפתח החלקה חריפה ונעצר בניצב למדרון – כלומר החזית מצביעה ב-90 מעלות לערוץ הנחל. תסריט אחר: מתפתחת החלקה, הנהג נבהל ובבת אחת בולם, השפ"צ הדינמי הופך לספ"צ סטטי, הקפיצים מתכווצים ונפתחים בבת אחת, הרכב מדרדר ומתחיל לעשות סלטות.
אז מה לעשות? דרוש קור רוח ודרושה אמונה. הכי חשוב זה לשמור על תנועה החלטית קדימה. אסור להתפתות ולנסות להרוויח גובה עם ההגה. במקרים מסוימים, אם ההחלקה גוברת, ואם הערוץ או התהום לא קרובים מדי, יש אפילו להפנות את ההגה מעט אל המדרון, כלפי מטה. זה נשמע אולי מנוגד לשכל הישר. אני בטח לא רוצה ליפול לתוך הערוץ או התהום. ובכל זאת – ההפניה הזאת, שיכולה להיות עדינה וקטנה, מבטלת את ההחלקה הארורה ומאפשרת לי להתקדם ולצאת מהשפ"צ בשלום.
חשוב מאוד להביט הרחק קדימה ולתת כל הזמן "גז". חייבים להתקדם כל הזמן וברציפות. כל משחק עם דוושת ה"גז" – וחלילה, כל נגיעה בדוושת ה"ברקס" – יחריפו מאוד את המצב ויהפכו אותו למסוכן ממש.
שורה תחתונה: בשפ"צ דינמי יש לנהוג רגוע, "גז קבוע" מבט למרחק. אם הרכב מתחיל להחליק, יש להפנות את ההגה טיפה לכיוון המדרון ולהוסיף "גז" בהחלטיות. כל הפעולות צריכות להיות עדינות אבל נחושות וברורות. אין מקום להיסוסים.
הטקסט לקוח מתוך הספר "4X4 המדריך השלם" מאת יואב קווה
לרכישת הספר במהדורה דיגיטלית >>
טיפים לנהיגת שטח – לקריאה נוספת >>
חמישה טיפים מנצחים לנהיגת שטח
טיפים לנהיגת בחול
שבעה מיתוסים בנהיגת שטח
מתי לנעול את הדיפרנציאל המרכזי?
מתי לנתק את בקרת היציבות האלקטרונית?
לתכנית הדרכות הנהיגה, למתחילים ומתקדמים, לחצו כאן >> קורס נהיגת שטח עם יואב קווה
yochai.g: כתבה לעניין
התנסיתי בדיוק במקום הזה בחווית החלקה עקב סיבוב ההגה שמאלה, כלפי מעלה. הרגשתי שהצד האחורי של הרכב מחליק לכיוון הערוץ. הייתה לי עוד הפריבילגיה להיות מסוגל לעצור ולעשות רוורס של כמה מטרים ע"מ לשפר זווית, הפעם הישר קדימה, במקביל לערוץ. נסעתי נסיעה רציפה וחלקה וזה פשוט עבד פלאים. אה, שכחתי להגיד, את זה למדתי אצל יואב. תודה, יואב על השיעור ועל זה שהזכרת לי נשכחות!