פרויקט היילקס: במקום הראשון – קפיצים ובולמים
כיצד להפוך טנדר עבודה לרכב טיולים נחשק? השיפור החשוב ביותר - אתם קבעתם בסקר שלנו - הוא החלפת קפיצים ובולמים. מה אנחנו חושבים על הבחירה הזאת והאם צריך לעשות את ההחלפה כעת או בשלב מאוחר יותר בפרויקט. כל התשובות בכתבה שלפניכם. פרק שלישי בסדרה
תקציר הפרקים הקודמים: רכשנו טנדר היילקס מודל 2008 ("שמור", "לא ראה שטח") וכעת אנחנו מבקשים להפוך אותו לרכב טיולים שייתן גם יכולת עבירות טובה וגם שימושיות.
החלטנו לעשות את הפרויקט הזה בשיתוף אתכם, הקוראים.
לכם יש יכולת להשפיע כיצד ייראה הטנדר המוגמר ואילו תוספות יותקנו.
בפרק הראשון של הפרויקט (פורסם לפני שבועיים) ביקשנו מכם למלא שאלון קצר. קישור לשאלון >>
השאלה המרכזית בשאלון:
כדי להפוך טנדר עבודה לרכב טיולים – מהם השיפורים החשובים ביותר, לדעתכם?
במקום הראשון ובפער ניכר, השיפור החשוב ביותר לדעתכם הוא מתלים-הגבהה. 86.6% מבין העונים נתנו לשדרוג הזה ציון 5 מתוך 5, כלומר חשיבות עליונה. במקום השני דירגתם את צמיגי השטח (70% מבין העונים) ובמקום השלישי – מיגון גחון (65.6%). במקום הרביעי נעילת דיפרנציאל אחורי (59%).
האמנם החלפת קפיצים-בולמים הוא השיפור החשוב ביותר?
במקור משווק היילקס בתצורת המתלים הבאה: מלפנים COIL OVER כלומר קפיצי סליל ובתוכם הבוכנות של הבולמים (המרסנים"). מאחור קפיצי עלה (Leaf spring) בתוספת בולמים. התוצאה סבירה אבל לא יותר. שיבושים בדרך מתרגמים לקפיצות לא נעימות של הרכב. החלק הקדמי עוד איכשהו סופג אבל כשהגלגלים האחוריים מגיעים למכשול, מגיב מתלה העלים בקפיצה אלימה. בכביש זה נסבל, בשטח משובש זה מעייף.
האם החלפה של בולמי זעזועים בלבד תפתור את העניין?
תפקידם של בולמי הזעזועים הוא לרסן את הקפיץ ואת תנועת הגלגל מעלה-מטה. הבולם מונע מהרכב תנודות וטלטולים מיותרים. זה לא רק עניין של נוחות נסיעה, זה גם עניין של בטיחות ושל יכולת עבירות. רכב עם בולמים עייפים / גמורים יסבול מחוסר יציבות בסיבובים, מרחקי בלימה ארוכים, חוסר יציבות בשיפועים ובאופן כללי עבירות נמוכה.
לבולמי הזעזועים יש השפעה עצומה על התנהגות הכביש והתנהגות השטח של הרכב. למרבה הצער, אין להם חשיבות שיווקית. הם נסתרים מהעין ואין להם השפעה על העיצוב החיצוני או המיצוב של הרכב. צרכני הרכב שואלים כמה רמקולים יש במערכת השמע, אבל לא מתעניינים בבולמים. וכך, הקיט המקורי שנמצא ברוב רכבי השטח (כביש-שטח) הוא קיט מינימלי זול. קחו בחשבון דבר נוסף – ברכב משומש, שעבר כבר מאות אלפי קילומטרים, הבולמים המקוריים עייפים ויכולים הריסון שלהם נפגמת.
אלא שבולמים זה לא כל הסיפור. אנחנו חייבים להחליף גם את הקפיצים. החלפת קפיצים תיתן לנו נוחות נסיעה משופרת וגם תגביה את הרכב ב-5 ס"מ חשובים מאוד.
אז החלטנו שהשיפור החשוב ביותר הוא החלפת קפיצים-בולמים ועכשיו השאלה איזה.
בארץ משווקים פתרונות של "פדרס" ו"בילשטיין" מבית אספיר, "איירונמן" מבית רקורד, "אולדמן" מבית הנפלד טכנולוגיות ועוד.
חלק מהמותגים מציעים גם החלפה של הקסטה – היחידה של העלים. חלק מהפתרונות מתייחסים רק לקפיצי הסליל הקדמיים פלוס ארבעה בולמים.
יש מבחר גדול של סדנאות שמשווקות ומתקינות את הקפיצים-בולמים וגם ידאגו לכם על הדרך לכיוון פרונט ועדכון רישיון הרכב. אפשרות אחרת היא לרכוש ישירות את החלקים מהיבואן או המשווק ולבצע את ההרכבה בכל מוסך – העבודה לא מורכבת במיוחד.
הנקודה החשובה הבאה היא להתאים את הסט למשקל שאתם נושאים על הרכב. אין דין 200 ק"ג כדין 600 ק"ג. כלומר אתם יכולים לרכוש ערכת הגבהה שמתאימה ל-600 ק"ג ולנסוע עם 200 ק"ג בלבד ולסבול מרכב קשוח – אכזרי. או להפך, להעמיס יותר משקל ממה שקפיצים שלכם אמורים לשאת ומה שהבולמים שלכם אמורים לרסן ולסבול מרכב נמוך מדי ומתנדנד.
וכאן אנחנו מגיעים לשורה התחתונה: קפיצים-בולמים הם השיפור החשוב ביותר אבל האחרון בסדר ההתקנות. קודם יש להתקין את שאר הדברים ולמדוד (!) כמה משקל בדיוק הרכב יישא ורק אז להתאים את הסט הנכון.
המשך בשבוע הבא!
פרויקט היילקס – הפרק הראשון בסדרה
פרויקט היילקס – הפרק השני בסדרה