החום מגיע, ומה עם המנוע?

חורף ובעיקר קיץ: התחממות יתר היא סכנה אמיתית למנוע שלכם. איך לתפוס את זה בזמן?

27.03.25

מגיעים ימי השרב, בתוך תא הנוסעים לרוב קריר ונעים, אבל המנוע.. הוא עובד קשה, במיוחד במעלות המדבריים. אנחנו רואים את מד חום המנוע מטפס לטווח האדום, מתחילים להזיע (גם כי החשש לנזק גובר, גם כי המזגן פשוט הפסיק לעבוד..)

התופעה מופיעה בעיקר בכלי רכב ישנים או לא מתוחזקים. אם לא שמים לב להתחממות בזמן, הנזק עלול להיות כואב ויקר.

אז מה עושים? איך מזהים? איך מטפלים בזה בשטח?

התחממות מנוע

סימנים להתחממות או לסכנת התחממות:

א. מזגן מפסיק לקרר בזמן נסיעה.

ב. נזילת מים במקום החניה של הרכב.

ג. צורך להוסיף מים בכמות ובתכיפות מוגזמת.

ד. קורוזיה וסימני רטיבות סביב המצנן והצינורות.

מה לעשות במקרה של התחממות?

פורץ קיטור (אדי מים רותחים): לדומם מיד את המנוע, לחכות דקות ארוכות

(!) עד שיתקרר, להוסיף מים. אם מוסיפים כמות גדולה של מים קרים למנוע

חם, יש לעשות זאת כשהמנוע מונע והמשאבה מסחררת. לאתר נזילות, לנסות

להניע ולקוות שהמנוע שרד את הטראומה. אם לא חסרים מים, ייתכן שהבעיה היא חשמלית, למשל משאבת מים, תרמוסטט, כנפי מאוורר שבורות או תפוסות, רדיאטור סתום (חיצונית או פנימית).

מנוע סוזוקי סמוראי משופר

לא פורץ קיטור – מד החום עמוק בתחום האדום: לנסות להבין מה הסיבה:

ייתכן מאמץ מוגזם של תיבת ההילוכים ונסיעה ב- HIGH במקום ב- LOW.

לעצור, לא לדומם מנוע, לכבות מזגן, לתת לרכב לעבוד בסרק. גם אם עכשיו

יום שרבי, להפעיל חימום פנימי בשיא העוצמה ובמצב מאוורר בלבד, כמו

בשיא החורף. מדובר למעשה במצנן נוסף, שמסייע להיפטר מחום.

 

הטקסט לקוח מתוך הספר "4X4 – המדריך השלם"
שמכיל מאות טיפים לתחזוקה ולנהיגה ברכב שטח. 

לפרטים נוספים על הספר ולרכישה, לחצו כאן >> 4X4 המדריך השלם