פרויקט היילקס: נעילה אחורית
שיפור ראשון ומתבקש: נעילת דיפרנציאל אחורי. איך זה משפיע באמת על יכולת העבירות? פרויקט היילקס - פרק נוסף בסדרה
היילקס ויגו נמכר עם נעילה אחורית אך ורק בגרסאות הידניות. האוטומטיות מגיעות ללא נעילה אחורית. בשנתון של הרכב שלנו, 2008, אין אפילו בקרת משיכה.
כך קורה שלמרות מהלך מתלה מכובד, ההיילקס עשוי להיקלע למצבי הצלבה ולהיתקע.
השיפור הראשון והמתבקש בפרויקט שלנו הוא התקנת נעילה אחורית.
נעילה אחורית מבטיחה שלא נקלע למצבי הצלבה שטותיים.
השיפור הזה מקפיץ גבוה למעלה את יכולת העבירות של הרכב.
הוא מאפשר נהיגה איטית מבוקרת גם בעליה תלולה ומלאה בבורות הצלבה.
מהירות איטית היא יתרון עצום בנהיגה שטח. ככל שהמהירות איטית יותר כך נשמור על מכלולי הרכב, כך יהיה לנו זמן תגובה ארוך יותר לתיקוני היגוי, כך הנסיעה תהיה חלקה יותר.
חסרונות?
חסרון ראשון נוגע לכיס. העלות של נעילה אחורית פלוס התקנה מגרד את ה-8,000 שקל. מעבר לכך לא כל דגם יכול לקבל נעילה אחורית.
החיסרון השני והמשמעותי אף יותר קשור לשימוש עצמו בנעילה.
בידיים (ורגליים) לא מיומנות, נעילה אחורית היא סכנה של ממש.
שני תסריטים נפוצים בהקשר זה:
רכב נעול מטפס עליה תלולה. הנהג המתחיל בלחץ ונותן מכת "גז" פתאומית. הרכב עלול להגיב בזריקת זנב פראית הצידה ולהיכנס לשיפוע צד מסוכן. מה ההסבר לכך? בשטח, בדרך כלל, כל צמיג מקבל רמה שונה של אחיזה. זה קורה בגלל הבדלים בקרקע (דרדרת, אבנים וכו') והבדלים במפלס השטח (חלק נמוך יותר, בורות וכו). הנעילה מבטיחה ששני הגלגלים יסתובבו בדיוק באותה מידה אבל – ופה העניין – הגלגל שנהנה מאחיזה גדולה יותר ידחוף את הרכב לכיוון הנגדי. ואילו הגלגל השני, גם הוא יסתובב, אבל לא יזיז את הרכב קדימה או לפחות לא באותה מידה. ומכאן הסכנה: נעילה אחורית פלוס נהג עם רגל עצבנית על ה"גז" = כניסה פתאומית לאלכסון ושיפוע צד.
התסריט השני הוא עודף ביטחון. נעילה אחורית היא "נשק יום הדין". הנהג הלא מנוסה עלול לחוש עודף ביטחון ולטפס עם הרכב הנעול למקומות או שיפועים מסוכנים מדי. ללא נעילה, היה נתקע בדרך. עם הנעילה עלול להגיע למקום שהוא "גדול עליו".
לסיכום: נעילה אחורית היא שיפור חשוב מאוד לרכב שלא מצויד בבקרת משיכה אלקטרונית ובתנאי שאנחנו נוהגים ברכב הנעול בצורה שקולה ומבוקרת.
פרויקט היילקס ויגו, תקציר הפרקים הקודמים:
רכשנו טנדר היילקס מודל 2008 ("שמור", "לא ראה שטח") וכעת אנחנו מבקשים להפוך אותו לרכב טיולים יוצא מן הכלל. באוסטרליה זה מקובל מאוד והגיע הזמן שגם בישראל: טנדר הוא לא (רק) רכב עבודה. זהו בסיס מצוין לרכב טיולים משפחתי שימושי.
קישורים לפרקים הקודמים:
1. יוצאים לדרך – פרק ראשון
2. טנדר כרכב טיולים?
3. קפיצים ובולמים
4. בחירת עיצוב
אז מה נותר לנו לעשות בפרויקט?
קפיצים-בולמים והגבהות, החלפת פגושים, התקנת כננת, התקנת שנורקל ועוד ועוד.
חכו להמשך!