ברונקו רפטור – מבחן שטח וכביש

האם ברונקו רפטור הוא למעשה ברונקו ויילדטראק על סטרואידים או שמדובר בחיית שטח אחרת לגמרי? מה הייעוד האמיתי של הרפטור - דהירת שטח פראית או דווקא כיבוש מעלות מסולעים? והאם הוא שווה 800 אלף שקל?

מאת יואב קווה 10.04.23
https://www.youtube.com/watch?v=ekzRHOMesFw&t=56s
https://www.youtube.com/watch?v=ekzRHOMesFw&t=56s

קטע נהיגה ראשון – צפון מדבר יהודה, על השלוחה שנמתחת מנחל אוג לכיוון א-דככין. אני מחזיק את ההגה כאילו היה כידון של אופנוע ובקפיצות מנסה למשוך אותו אלי. הבהמה הכבדה משתפת פעולה ומנתרת באוויר. אני מחכה למכה איומה בנחיתה, כזאת שמלווה בקולות שבירה מתכתיים. המכה לא באה. הבהמה נוחתת ברכות, כאילו היא לא שוקלת כמעט שניים וחצי טון, כאילו הייתה אופנוע.
ממשיך לדהור קדימה. הקרקע הגלית נבלעת תחת הגלגלים הקדמיים. מבט חטוף במד המהירות. עברתי את ה-100 קמ"ש. ואולי אני בכל זאת על אופנוע שטח? או שאולי ברכב מירוץ עם מושב חובק וחגורת שלוש נקודות?
ברוכים הבאים לעולם הרפטור, פורד ברונקו רפטור. כרטיס הכניסה עולה 785 אלף שקל, כמעט פי שניים מהמחיר של ברונקו רגיל, עד כמה שאפשר להצמיד את התואר "רגיל" לברונקו.

פורד ברונקו ראפטור

צילום: יאיר קווה

הדבר הראשון ששמים אליו לב הוא הגלגלים בקוטר 37 אינץ'. איזה עוד רכב סדרתי, ושימו רגע בצד את הפורד F טנדר רפטור, נמכר עם גלגלים כאלה? ולא, הזיבאר של עידו כהן הוא לא סדרתי.
כדי להכיל גלגלים כאלה גדולים, הותקנו כנפיים עצומות בצדדים. התוצאה הוויזואלית מרשימה או קצת מגוחכת תלוי בנקודת המבט שלכם. אגב, החלק החזיתי בכנף האחורית, זה שחוטף את כל החצץ שניתז במהירות גבוהות, ניתן להחלפה בקלות. נראה שהם באמת חשבו כאן על הרבה פרטים ומנקודת מבט של רכב מירוץ. קחו למשל את קשת סיבי הפחמן שיושבת מעל תא המטען האחורי. יפה ומיוחדת ובעיקר מחזקת את השלדה, שנתונה לעומסים אדירים בדהרות ובקפיצות האלה. בולמי פוקס בקוטר 3" עם מיכל שמן חיצוני נוסף שמאפשר לבולמים להיפטר ביתר קלות מהחום האדיר שנוצר במהירויות האלה בשטח. מערכת המתלים כאן היא אקטיבית ויודעת לנתח צרכים בזמן אמת, מתקשחת לפי הצורך או לפי פקודות נהג ובחירת מצב נהיגה.

פורד ברונקו ראפטור

צילום: יאיר קווה

יש פה את כל מצבי הנהיגה כמו בגרסת ה"בדלנדס" כולל זחילת סלעים ובנוסף את מצב ה"באחה" אותו תמצאו בגרסת ה"ווילדטראק" עם ה35".
כמו בבדלנדס ובשונה מהוויילדטראק אפשר לנתק כאן את המוט המייצב הקדמי ולהרוויח מהלך מתלה נוסף מלפנים. בסך הכל אנחנו מקבלים מהלך של 14 אינץ' מאחור ו-13 אינץ' מלפנים.
מהלכי המתלה הארוכים חיונים לדהירות בסגנון הבאחה אבל משרתים גם מטרה נוספת – עבירויות.
הרפטור משלב את הטוב משני העולמות. הוא יודע לטפל מצוין בשטח טכני – קחו אותו AS IS עם הניילונים ישר מהסוכנות של דלק מוטורס לנחל עדשה והוא יעבור את כל המכשולים שם בשלום ואפילו בקלות. ומצד שני הוא רכב בן *ונה לדהרות פרועות. פיצול אישיות? יתכן אבל חיובי. ואם יש צד שהרכב מצטיין בו יותר זה דווקא המהירויות. לעבירות סלעים נטו. יש בכל זאת יתרון לשני סרנים חיים כמו בגרסאות השונות של רנגלר (רוביקון). ואילו כאן אנחנו מקבלים סרן חי מאחור ומתלים עצמאיים מלפנים. התצורה הזאת נותנת דיוק רב יותר בהיגוי אבל פחות מצטיינת בעבירויות נטו.

פורד ברונקו ראפטור

צילום: יאיר קווה

ואיך כל המכלולים האלה מחזיקים מעמד לאורך אלפי קילומטרים של התעללויות שטח? בארצות הברית הצטברו דיווחים על מוטות הגה שלא החזיקו מעמד אבל גם את זה פתרה פורד ובסך הכל הרפטור מצליח להישאר בחתיכה אחת גם בתנאים קשים לאורך זמן. רוצה לומר, זה לא סתם עוד שני אינץ' לגלגלים בהשוואה לויילדטראק. אנשי פורד לקחו את הפרויקט הזה בשיא הרצינות ומנקודת מבט של רכב באחה אמיתי ויצרו שינויים עמוקים ויסודיים.

ברונקו ראפטור

צילום: יאיר קווה

מה לגבי המנוע? הם יכלו הרי לשתול כאן שמונה צילינדרים, למה להסתפק בשישה? אז התשובה היא שזה בסדר גמור ואפילו מדויק. הנפח עלה מ-2.7 ליטרים ל-3.0 ליטרים, טווין טורבו והספק של 400 כ"ס – תוספת של 70 כ"ס בהשוואה לגרסאות ה"רגילות" וכן, זה מספיק בהחלט. בשטח הוא עף ובכביש אפשר גם – הזינוק ל-100 קמ"ש נמשך חמש וחצי שניות בלבד. רפטור יעשה את זה עבורכם בשמחה אבל מול הסביבה, תאוצה חזקה כזאת ברכב גדול כזה, תיחשב אקט וולגרי ואפילו אלים.

פורד ברונקו ראפטור

צילום: יאיר קווה

תיבת ההילוכים היא בת 10 הילוכים וצריכת הדלק, אם זה מעניין מישהו, מסתכמת ב-5 ק"מ לליטר בממוצע.
אפשר לצאת עם הרפטור הזה לאסוף את הילדים מהגן אבל זה לא כל כך נוח. הוא רחב מאוד – רחב במלמעלה מ-20 ס"מ בהשוואה לברונקו ה"רגילים" שבעצמם לא שדופים במיוחד. תמרונים בין נתיבים ובחניות דורשים זהירות יתרה. בכביש המהיר הוא נוח ומתורבת בהשוואה לרוביקונים אבל סובל מרעשי רוח מוגזמים. כבר ב-80 קמ"ש מנסרת הרוח באוזניים. הרעש כל כך חזק שמצאתי את עצמי מחפש חורים במרכב. אין חורים ולא יחדרו מים אבל הגג והדלתות הפריקות פלוס הגובה הזה והעיצוב הבלתי אווירודינמי בעליל גובים את המחיר שלהם.
בשורה התחתונה, רפטור הוא רכב ייחודי. אני לא פגשתי רכב שטח מענג, הדוק ורב יכולות שכזה. מצד שני זה צעצוע יקר. צריך לזכור שדהרה במהירות של 100 קמ"ש פלוס היא מסוכנת בטירוף ודורשת כישורי נהיגה גבוהים. נכון שהרכב מגיע בקלות למחוזות האלה אבל מה יקרה אם ממול יגיח רוכב אופניים או מה יקרה אם תחליקו הצידה? האם תדעו להשתלט על האירוע?
ויש כאלה, אני בטוח, שיקנו רפטור רק בשביל הפוזה והייחוד. שיהיה להם לבריאות, בעיני זה בזבוז. ואמר מי שאמר "אלוהים נותן אגוזים לאנשים בלי שיניים"

צילום ועריכה: יאיר קווה, צב הפקות

ברונקו ראפטור

צילום: יאיר קווה