אל ראש מעלה יאיר

מסלול טיול לרכב שטח קשוח אל ראש מעלה יאיר ומשם לעיר ערד

מאת יואב קווה
  • אזור:

    מדבר יהודה וים המלח
  • אורך:

    24 ק"מ
  • משך:

    3-4 שעות
  • עונה מומלצת:

    אביב, קיץ, סתיו, חורף
  • מגבלות שטחי אש:

    אין מגבלה. ניתן לטייל בכל ימות השבוע



הערות: לא לצאת למסלול ברכב בודד. יש להצטייד ברצועות גרירה, שאקלים, מד לחץ אוויר וערכת ניפוח צמיגים.

צילומים: ניר כפרי

המסלול הבא קשה אולי מבחינת עבירות אבל קל ופשוט בניווט. מאפסים את מד המרחק בצומת זוהר ומפליגים בכביש מס' 90 צפונה. כעבור 2.1 ק"מ חולפים על-פני הכניסה הדרומית למתחם המלונות, כעבור 7.1 ק"מ על-פני הכניסה הצפונית וב-8.4 מגיעים אל בסיס המעלה – מצד שמאל (מערב) של הדרך, מסומן בשלט בצבע חום, "מעלה יאיר". מאפסים את מד המרחק שוב ויורדים מהכביש. זה הזמן והמקום לנקז אוויר מהצמיגים – לחץ הניפוח המומלץ לצורך שיפור האחיזה בשטח הדרדרתי הוא 17-15 PSI.

הטיפוס מתחיל מגובה של מינוס 388 מטרים מתחת לפני הים. כעבור שני ק"מ יראה מד הגובה מינוס 155. הצלחת הטיפוס תלויה בנהג, ברכב ובמצב הרוח – המעלה, כמו כל מעלה, משול ליצור חי. לפעמים הוא מאיר פנים לאורחים, לפעמים זועף וקודר. מצב הרוח של המעלה משתנה לפי עונת השנה, לפי עבודות תיקון ושיפוץ של רשות הטבע והגנים, הצבא או גופים אחרים וכמובן לפי מטיילים קודמים. שיירה של ג'יפאים לא מנוסים עלולה להשאיר במעלה צלקות.

אם טריוס יכול. מעלה יאיר / צילום ניר כפרי

אם טריוס יכול. מעלה יאיר / צילום ניר כפרי

כלומר בורות עמוקים, שנחפרו על-ידי צמיגים נואשים, שהסתובבו לשווא. צריך לבחור את נתיב ההתקדמות בקפדנות, לשמור על מומנטום ואופטימיות.

המדרגה של מעלה יאיר ודייהטסו טריוס

המדרגה של מעלה יאיר ודייהטסו טריוס

סימון השבילים שמלווה את המעלה, ולמעשה את המסלול כולו, הוא כחול (מספרו במפה הוא 11327). ב-3.3 ק"מ מגיעים ומתגברים – בוודאי שמתגברים – על המדרגה, חתיכת סלע מרושע לרוחב הדרך. ומייד אחריה עוד מדרגה קטנה יותר. ב-3.6 ק"מ נושמים את אוויר פסגת ראש המעלה ומצטלמים – בוודאי שמצטלמים – למזכרת לצד האנדרטה לזכר יאיר פלד, לשעבר מפקד סיירת הצנחנים. הגובה כאן הוא 30 מ' מעל פני הים.
מכאן והלאה זה משחק ילדים וצריך רק לעקוב אחרי הסימון הכחול : ב-4.3 ק"מ , במזלג, ימינה. ב-5.1 ק"מ – ישר, ב-8 ק"מ במזלג, זרוע ימנית, בכיוון מערב. ב-8.5 ק"מ חוצים את נחל מורג ומתחילים לטפס לרכס. 8.8 קטע חתחתי – מי שכבש את מעלה יאיר יוכל לו בקלות. ב-9.0 ק"מ מגיעים למצד חתרורים – שרידים של מצודה מהתקופה הרומית הביזנטית, שחלשה על הדרך העתיקה שחלפה מראש זהר אל מצד זוהר. המצד הוא במצב חורבתי למדי. הנוף שנשקף מכאן, לעומת זאת, במצב מצוין.
הלאה. לקראת הקילומטר ה-14 אפשר להבחין באנטנות של מתקן צבאי. ב-15.5 נוחתים בכביש סדום – ערד, מס' 31: ימינה לערד, שמאלה לשפך זוהר. המרחק מכאן אל ערד, הוא חמישה קילומטרים בדיוק. לנוכח לחץ הניפוח הנמוך בצמיגים, רצוי לגמוא את הקילומטרים האלה לאט לאט.

  1. מעלה אברהם
  2.  מעלה עוזי מהצנחנים
  3.  מעלה עשוש + מעלה ורדית
  4.  מעלה זרון ונחל חימר
  5.  מעלה פזית, מעלה משורה, מעלה הארנב הוורוד
  6. מעלה זיק
  7. רוצה להיות מקצוען 4X4? קורס מוסמך שטח עם יואב קווה

 

קורס נהיגת שטח עם יואב קווה - למתחילים ומתקדמים

אולי תתעניינו גם במסלולים הבאים: